کد خبر : 14834

قیمت منطقی پراید اعلام شد

قیمت منطقی پراید اعلام شد

قیمت خودرو در سال گذشته با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بود. پس از تعطیلات ایام نوروز نیز قیمت‌ها دستخوش تغییراتی می‌شود و باید منتظر ماند و دید روند فعالیت خودروسازان به چه صورت خواهد بود.

به گزارش خودروتک ، یکی از بحث‌هایی که سال 97 بسیار داغ شد مربوط به قیمت خودرو و به خصوص افزایش آن بود.

در روزهای انتهایی سال کمی تعادل در قیمت‌ها ایجاد شد اما همچنان سردرگمی میان مردم برای خرید خودرو وجود داشت و این روند ادامه دارد.

در خصوص قیمت خودروهای داخلی و وارداتی گفت‌و‌گویی با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو صورت گرفته که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

کاهش قیمت‌ها با عرضه مناسب

موتمنی ابتدا روند قیمت خودرو در سال 98 را چنین بیان کرد: در روزهای ابتدایی بعد از تعطیلات هستیم و پیش از این در ایام نوروز معامله‌ای توسط نمایشگاه‌های خودرو انجام نشده است. روند بازار فعلا کاهشی است و اگر عرضه مانند اسفند ماه باشد این روند ادامه پیدا خواهد کرد. فروش فوری خودروسازان نیز که پیش از عید انجام شد، موعد تحویل آن‌ها فروردین یا اردیبهشت امسال است و اکثرا افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند فروشنده هستند. در هر صورت قیمت‌ها به بهمن سال گذشته نرسیده و افزایش قیمتی که پیش آمد به خاطر عرضه کم بود و در صورتی که خودروها به روال اسفند ماه سال 97 عرضه شود قیمت‌ها افزایش پیدا نخواهد کرد. زمانی افزایش قیمت ایجاد می‌شود که عرضه خودرو دچار مشکل شود.

انحصار در بازار خودرو

وی در ادامه به روند تغییرات قیمت خودرو در سال گذشته پرداخت: در آخرین ماه سال گذشته خودروها به مقدار زیادی فاکتور شدند و با توجه به عرضه زیاد، قیمت‌ها کاهش یافت در حال که با نزدیک شدن به عید نوروز قیمت‌ها 10 الی 20 درصدی افزایش پیدا می‌کرد. نهاد‌های نظارتی باید در بازار خودرو حضور داشته باشند و ورودی به بازار بسته نشود در نتیجه حالت تعادل ایجاد می‌شود و مصرف‌کننده ضرر نمی‌کند.

سال گذشته فراز و نشیبی زیادی در قیمت خودرو داشتیم و خودروسازان از تاریخ 27 فروردین شروع به تولید کردند. همزمان با شروع تولیدات، پیشنهاد افزایش 20 درصدی قیمت‌ها مطرح شد و هنوز تحریم‌ها شروع نشده بود. در نهایت 10 الی 15 درصد افزایش اولیه در قیمت خودروها ایجاد شد و این روند تا خرداد ماه ادامه پیدا کرد. از خردادماه تا بهمن قیمت‌ها حالت تعادلی پیدا می‌کند و پس از آن با بسته شدن ورودی افزایش 60 الی 70 درصدی قیمت‌ها ایجاد شد. در هر صورت باید قبول کنیم بازار ما، انحصاری است و در این بازار باید نظارت بر عملکرد خودروساز وجود داشته باشد.

قیمت منطقی پراید چقدر است؟

موتمنی درباره قیمت پراید گفت: کارشناسان باید بررسی کنند تا قیمت مشخصی برای پراید اعلام شود. قیمت این خودرو بر روی کاغذ تا 50 الی 52 میلیون تومان نیز رفت و شب عید نیز تا 40 الی 42 میلیون تومان رسید. این نکته را می‌دانیم که قطعه گران شده، هزینه کارگران بالا رفته و قیمت مواد اولیه افزایش یافته است اما به نظرم قیمت 35 الی 36 میلیون تومان برای پراید منطقی است.

تاثیر خودروهای داخلی بر وارداتی

وی در پایان به قیمت خودروهای وارداتی اشاره کرد: قیمت خودروهای وارداتی با افزایش قیمت ارز در سال گذشته به خصوص در شهریور بالا رفت. زمانی که قیمت ارز در ماه بعد کاهش یافت نیز قیمت خودروهای وارداتی نیز نزولی شد بنابراین می‌توان گفت نرخ ارز تاثیر گسترده‌ای در قیمت خودروهای وارداتی دارد. لازم به ذکر است که قیمت خودروهای داخلی نیز بر خودروهای وارداتی اثر می‌گذارد و با افزایش مواجه می‌شود. بازار نیاز خودرویی دارد و نیاز روزانه باید برطرف شود و در صورتی که این اتفاق نیفتد هرج و مرج ایجاد می‌شود.


منبع: گسترش

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها