کد خبر : 10123

شاسی بلند جدید ایران خودرو در راه است

شاسی بلند جدید ایران خودرو در راه است

همین روزهاست که ایران خودرو احتمالا از محصول جدیدش رونمایی می‌کند؛ محصولی که بازهم لقب خودروی ملی به آن داده‌اند.

به گزارش خودروتک، محصول جدید ایران خودرو احتمالا یک کراس اور است و در نیمه دوم سال 98 به تولیدانبوه می‌رسد.

داستان این محصول جدید از حدود 5 ماه پیش و دقیقا در تاریخ 19 شهریورماه 97 شروع شد؛ همان زمانیکه دبیر شورای عالی امنیت ملی به کارخانه ایران خودرو در کیلومتر 14 جاده مخصوص رفت و پشت درهای بسته، جلساتی با مدیران آبی‌پوش این شرکت داشت که در آن برخی از مدیران شرکت‌های قطعه‌سازی نیز حضور داشتند.

قاعدتا وقتی چنین مسئولی به ایران خودرو می‌رود، برای همه جای سوال دارد و وقتی می‌بینیم که محتوای این جلسات، حتی رسانه‌ای هم نشده، پس به این معنی است که باید منتظر خبرهای تازه‌ای باشیم؛ البته از نوع خوبش!

آقای شمخانی در زمان بازدیدش از ایران خودرو به رسانه‌ها گفته بود که در 40 سال گذشته، از موضوع پلتفرم داخلی غفلت شده و حالا که در دوران تحریم هستیم، داشتن چنین پلتفرمی می‌تواند بهترین فرصت برای مقابله با تحریم‌ها باشد. از همین چندجمله کوتاه می‌توان فهمید که ایران خودرو می‌خواهد ساخت پلتفرم جدیدش را آغاز کند.

اما از بازدید آن روز آقای شمخانی، یک عکس جنجالی هم منتشر شد؛ عکسی که نشان می‌داد آقای شمخانی در کنار هاشم یکه زارع ایستاده و مشغول نوشتن جملاتی روی کاپوت خودرویی نامعلوم است. متن ابتدایی این جملات به شرح زیر بود:

«ما می‌توانیم، شعار ما در سال 68 در ساخت سد کرخه بود. ما می‌توانیم، ولی عقب ماندگی و تاخیر داریم. ما می‌توانیم شعاری است که تنها با جهش، قابل عبور است ... »

این خودرو نامعلوم که بدنه‌ای به رنگ آبی رویال داشت، حالا مشخص شده که همان محصول کاملا جدید ایران خودروست و با توجه به ارتفاعش، به احتمال فراوان در سگمنت کراس اورها طراحی شده. با اینکه هنوز هیچ اطلاعات موثقی از این خودرو نداریم، اما اگر ایران خودرو آنرا با پلتفرم جدیدش ساخته باشد، حتما برنامه‌ای برای ساخت نسخه‌های دیگر این محصول در سگمنت‌های سدان یا حتی هاچ بک نیز دارد.

طبق خبرهایی که از رسانه‌های داخلی به گوش می‌رسد، محصول جدید آبی‌پوشان هم‌اکنون به مرحله پروتوتایپ نهایی رسیده و آماده بهره برداری است و احتمالا طی مراسمی، به زودی به طور رسمی رونمایی شده و برنامه تولیدانبوهش نیز شاید از نیمه دوم سال 98 باشد. در روزهای آینده، منتظر خبرهای تکمیلی ما باشید.

سورن دیزلی در راه است

9 بهمن 97: ایران خودرو برای عرضه سمند دیزلی آماده شده است؛ این خبر را محمد زالی، مدیرعامل ایپکو (شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو) صبح امروز -نهم بهمن ماه- به رسانه‌ها داده است.

طبق گفته‌های آقای زالی، هدف اصلی در اجرای موتور دیزلی برای خودروهای سواری، کاهش گاز دی اکسید کربن و افزایش راندمان قوای محرکه است. در برای فاز آزمایشی، ایران خودرو 70 پیشرانه دیزلی را ساخته که 30 نسخه آن را برای تاییدیه نهایی روی سورن دیزلی قرار داده است.

اما پروژه سورن دیزلی به نتایج جالبی رسیده است. به عنوان مثال، میزان آلایندگی این خودرو به 145 گرم در هر کیلومتر کاهش یافته که یعنی می‌تواند استاندارد یورو5 (قابل ارتقا به یورو6) را به‌راحتی پاس کند. نکته هیجان‌انگیزتر اینکه مصرف ترکیبی سورن دیزلی به عدد 4.5 لیتر در سیکل ترکیبی رسیده است؛ یعنی حدود 3 لیتر کمتر از سورن EF7.  همچنین مصرف جاده‌ای آن 5 لیتر اعلام شده که بازهم حدود 0.8 لیتر کمتر از سورن EF7 خواهد بود.

با توجه به استهلاک کم، مصرف سوخت پایین و گشتاور بالا، پیشرانه‌های جدید دیزلی ایران خودرو می‌تواند گزینه خوبی برای ناوگان حمل و نقل عمومی باشد. هنوز زمان عرضه محصولات ایران خودرو با پیشرانه دیزلی، مشخص نشده است.

کنترل پایداری برای 3 محصول ایران خودرو

2 بهمن 97: بخش طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو یا همان NPD برای نخستین‌بار در ایران موفق شده تا سیستم کنترل پایداری (ESC) را روی سه محصول ایران خودرو شامل دنا، رانا و همچنین 207 اتوماتیک با موفقیت نصب و آزمایش کند.

آنطور که ایران خودرو در 2 بهمن ماه 97 خبر داده، در صورت تامین قطعات موردنیاز برای این سیستم، بزودی شاهد تولیدانبوه آن روی برخی محصولات این شرکت خواهیم بود.

منبع: باما
ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها