کد خبر : 8130

ساخت روغن موتور با استفاده از گل شب بو!

ساخت روغن موتور با استفاده از گل شب بو!

محققان این حقیقت را در مورد بذر گیاه « شب‌بوی بنفش » با نام علمی Orychophragmus violaceus به اثبات رسانده‌اند.

به گزارش خودروتک، محققان مدرسه تحقیقاتی دانشگاه ایالتی ایندیانا (IUPUI) تشخیص دادند روغن بذری که با شیوه غیراسیدی گرفته می‌شود، می‌تواند به‌عنوان ماده اولیه تولید روغن‌پایه استفاده شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که محققان این حقیقت را در مورد بذر گیاه «شب‌بوی بنفش» با نام علمی Orychophragmus violaceus به اثبات رسانده‌اند. این گیاه زینتی به‌طور طبیعی در چین می‌روید و حتی در مواردی به نام «ارکیده فوریه» نیز شناخته می‌شود. 

روغن‌موتور شب‌بو؛ ‌محصول مشترک دانشگاه چین و آمریکا

برای نتیجه دقیق‌تر این تحقیق دو دانشگاه کشاورزی هواژونگ چین و دانشگاه ایالتی نبراسکا-لینکلن ایالات‌متحده به همکاری با IUPUI پرداختند. نتیجه شگفت‌انگیز بود، تمام‌دانه‌های این گل، مقداری روغن در خود ذخیره می‌کنند تا در زمان رشد از آن استفاده کنند. اما محققان متوجه شدند روغن دانه ارکیده فوریه رفتار متفاوتی دارد. 

روبرت مینوتو، یکی از محققان این پروژه در این مورد توضیح داد: «کشف این ماده بسیار تاثیرگذار است، چراکه ما فکر می‌کردیم مورد غیرمعمولی در مورد این گیاه وجود دارد، اما با تحقیق بیشتر متوجه شدیم که حداقل نیمی از گیاهان پس از فرآوری بدون اسید، تبدیل به ماده‌ای می‌شوند که تا پیش از این تشخیص داده نشده بود». مینوتو و دیگر محققان IUPUI سعی کردند تشخیص بدهند که ساختار این ماده جدید به چه شکلی است و آزمایش‌های زیادی روی توانایی‌های مولکولی این ماده انجام دادند.

‌نتیجه این آزمایش‌ها خارق‌العاده بود، مولکول‌های این ماده به نحوی واحدهای کربنی را قطعه به قطعه به هم وصل کرده‌اند که گویی زنجیری غیرقابل شکستن و با قابلیت کشسانی دارند. هرکدام از این قطعات زنجیر به چهار واحد کربنی متصل هستند که پس از فرآوری توسط اسیدهای چرب هیچ واکنشی از این چهار واحد دیده نمی‌شود. 

اما پس از فرآوری ضد اسیدی محققان با ماده‌ای مواجه می‌شوند که چرخه بسیار مرتب‌تری پیدا کرده است. مینوتو توضیح داد: «این اولین‌بار است که با یک فرآیند سنتتیک ضداسیدی زنجیره‌ای کربنی با این نظم به‌وجود می‌آید. مواد طبیعی زیادی با استفاده از این روش تهیه می‌شوند که ازجمله آنها می‌توان به آنتی‌بیوتیک‌ها اشاره کرد. اما ماده فرآوری‌شده ما نظم و پیوستگی بسیار بیشتری نسبت به دیگر موادی از این دست دارد». 

روغن شب‌بوی بنفش با قدرت روانکاری بالا

این نتایج کافی بود تا آنها به دنبال کاربرد شیمیایی ماده فرآوری‌شده از روغن شب‌بوی بنفش بروند و متوجه شوند قدرت روانکاری این ماده به‌شدت بالاست. 

در مقایسه با روغن‌های پایه گیاهی کاسترول این ماده مقاومت دمایی و ویسکوزیته بسیار پایین‌تری دارد که باعث می‌شود کاربرد این ماده برای تهیه محصول نهایی حتی بیشتر از روغن‌پایه‌های گیاهی باشد که از روغن کرچک، ذرت و دیگر گیاهان به‌دست می‌آید. این امر به لطف ساختار مولکولی جالب این ماده است. تست‌های روانکاری این ماده در دانشگاه تگزاس شمالی روی قطعات فولادی انجام‌ شده است. در پایان مینوتو گفت: «این ماده از لحاظ تجاری نیز خود را اثبات کرده و نشان داده است که می‌تواند به‌عنوان روانکاری قابل تجزیه در محیط‌زیست به‌درستی به وظایف اصلی خود عمل کند».


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها