کد خبر : 7286

بهترین کانسپت هایی که سال 2018 دیدیم

بهترین کانسپت هایی که سال 2018 دیدیم

اتومبیل های کانسپت یا مفهومی نقش بسیار مهمی در پیشرفت صنعت خودروی جهان ایفا می کنند. شرکت های مختلف با توسعه چنین مدل هایی به نوعی توان خود را در زمینه طراحی و مهندسی به رخ کشیده و تجسمی از محصولات آینده را به نمایش می گذارند.

به گزارش خودروتک، بیوک Y-Job 1938 یکی از نخستین مدل های کانسپت جهان بود. جلوپنجره عمودی این کانسپت برای مدت ها در مدل های تولیدی بیوک دیده شد، تکنولوژی هایی مثل شیشه های برقی، سقف جمع شونده خودکار و دستگیره های هم سطح بدنه نیز به تدریج به دیگر محصولات بیوک راه پیدا کردند.

1938_Buick_Y-Job_Concept_(Michael_Furman)

از آن دوران به بعد، معرفی مدل های کانسپت به یکی از اتفاقات رایج در صنعت خودرو تبدیل شده و همواره شاهد رونمایی از مفهومی های آینده نگرانه با فناوری های نوین در نمایشگاه های معتبر بوده ایم. مثل سال های گذشته، در سال 2018 نیز شرکت های گوناگون از آخرین دستاوردهای خود در قالب خودروهای مفهومی پرده برداری کردند. در مطلب حاضر قصد داریم به معرفی برخی از این کانسپت ها که به لحاظ تکنولوژی یا طراحی فراتر از رقبا بودند، بپردازیم. اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می کنیم با ادامه مطلب، همراه ما باشید.

بیوک Enspire

از آنجایی که بیوک در چین محبوبیت زیادی دارد، مقامات این شرکت نمایشگاه خودروی پکن 2018 را به عنوان محلی برای معرفی مفهومی Enspire انتخاب کردند. کانسپت بیوک Enspire نیروی خود را از پیشرانه ای تمام برقی دریافت می کند. این پیشرانه 550 اسب بخار قدرت تولید نموده و می تواند در عرض 4 ثانیه سرعت خودرو را به 96 کیلومتر در ساعت برساند. با چنین شتابی Enspire سریع ترین اتومبیل مزین به نشان بیوک لقب می گیرد.

2018_Buick_Enspire_All_Electric_Concept_01.0

کانسپت بیوک Enspire به لحاظ برد حرکتی وضعیت بسیار مطلوبی دارد. آنطور که در مشخصات آمده، این کراس اوور برقی با یک بار شارژ تا 370 مایل (معادل 595 کیلومتر) مسافت را طی می کند که رقمی کاملا قابل تحسین است. بهره گیری از واقعیت افزوده برای شیشه جلو یکی از نوآوری های بیوک است، با این فناوری اطلاعاتی از قبیل وضعیت خودرو و مسیر پیش رو بر روی شیشه اصلی نمایش داده می شوند.

2018-buick-enspire-all-electric-concept-03

تجهیز صندلی های کابین این مفهومی به ضربه گیر دیگر ویژگی جالب آن است که سفری راحت برای سرنشینان به ارمغان می آورد. در حین ترمزگیری نیز چراغ های عقب می توانند دیگر رانندگان را از شدت کاهش سرعت مطلع کنند.

2018-buick-enspire-all-electric-concept-02

هنوز مشخص نیست که آیا بیوک برنامه ای برای تولید کانسپت Enspire دارد یا خیر، اما یکی از سخنگوهای این شرکت به مفهومی Y-Job اشاره کرده و افزوده که بیوک تاریخچه ای 80 سال در الهام گرفتن از چنین مدل هایی دارد. وی مدل های مفهومی را همانند فانوس های دریایی تصور می کند که راه آینده را به برند بیوک نشان می دهند.

جنسیس Essentia

جنسیس Essentia یکی از مفهومی های شاخص سال 2018 بود. این کانسپت کره ای به چند حسگر اثر انگشت و سیستم تشخیص چهره مجهز شده تا فقط مالک و افرادی که وی تعیین می کند، اجازه استفاده از خودرو را داشته باشند.

مثل تقریبا تمامی کانسپت های اخیر، Essentia نیز به پیشرانه ای برقی مجهز شده است. وجه تمایز این اتومبیل چهار در مفهومی را می توان طراحی خاص و منحصر بفرد آن دانست. در حالیکه بسیاری از خودروسازان به سمت مدل های شاسی بلند جعبه ای شکل گرایش پیدا کرده اند، Essentia با 50 اینچ ارتفاع (127 سانتی متر) گویی به زمین چسبیده است.

به لطف تجهیز به آخرین تکنولوژی ها، جنسیس Essentia قادر است به زیرساخت های شهری و دیگر خودروها متصل شده و با رد و بدل کردن داده، از احتمال وقوع تصادف یا ورود به خیابان های پرترافیک بکاهد. همچنین این مفهومی خوش استیل امکان یکپارچه شدن با لوازم دیجیتال هوشمند را دارد که با تکیه بر این قابلیت برخی از تنظیمات را می توان از راه دور کنترل کرد.

بد نیست اشاره کنیم حسگر اثر انگشت از جنسیس Essentia به هیوندای سانتافه 2019 راه یافته است و این کراس اوور پرطرفدار در واقع اولین اتومبیل تولید انبوه با چنین حسگری به شمار می رود.

ایتال دیزاین ایرباس Pop.Up Next

همانطور که از نام Pop.Up Next می توان حدس زد، دو شرکت ایتال دیزاین و ایرباس در شکل گیری آن همکاری کرده اند. این کانسپت ساختاری ماژولی داشته و در واقع پیش نمایشی از تاکسی های پرنده محسوب می شود.

مفهومی Pop.Up Next از سه بخش اصلی تشکیل یافته که عبارتند از کابینی برای حمل سرنشینان، شاسی چهار چرخ برای حرکت بر روی زمین و شاسی مجهز به چهار پیشران برای پرواز در مسافت های کوتاه.

به دلیل بهره گیری از موتورهای برقی، انرژی این مفهومی چه در آسمان، چه روی زمین توسط باتری تامین می شود. پروتوتایپ کانسپت Pop.Up Next چندی پیش در آمستردام تست های اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشت. گفتنی است از آنجایی که ایتال دیزاین زیرمجموعه آئودی به حساب می آید، Pop.Up Next با لوگوی این خودروساز آلمانی معرفی شده است.

ولوو 360c

ولوو با کانسپت 360c برداشت خود از یک اتومبیل خودران پیشرفته را به نمایش گذاشته است. سوئدی ها معتقدند پس از فراگیر شدن فناوری خودران، اتومبیل ها فقط برای حمل و نقل مورد استفاده قرار نخواهند گرفت، بلکه کاربردهای جدیدی برای آنها تعریف خواهد شد.

آن چیزی که کانسپت 360c را از دیگر مدل های مفهومی متمایز می کند، امکان تغییر کاربری و بهره گیری از آن به عنوان اتاق استراحت، اتاق نشیمن یا دفتر کار و دیگر مواردی این چنینی است. به اعتقاد ولوو، 360c می تواند جایگزینی برای سفرهای هوایی در مسافت های کوتاه باشد.

نیسان Xmotion

شاسی بلند کانسپت نیسان Xmotion (بخوانید کراس موشن) در نمایشگاه خودروی دیترویت 2018 رونمایی شد. مثل دیگر مدل های مفهومی نیسان، کراس موشن نیز از طراحی هیجان انگیز و جسورانه ای برخوردار است.

در کنار نمای خارجی پویا، Xmotion در داخل کابین نیز از طراحی خاص و آینده نگرانه ای سود می برد. در این بخش ترکیب هنرمندانه رنگ های سفید، قرمز و مشکی اولین نکته ای است که چشم ها را مجذوب خود می کند. دلیل استفاده از چنین رنگ هایی، الهام از پرچم ژاپن و جایگاه ویژه آنها در نزد مردم این کشور اعلام شده؛ بکارگیری اجزای چوبی و اتصال آنها با تکنیکی خاص که در معماری سنتی ژاپن رواج دارد، دیگر اقدام خلاقانه ای است که ریشه در فرهنگ و رسوم ژاپن دارد.

وجود نمایشگرهای متعدد و کنسول میانی سیال، دیگر ویژگی بارز کابین کراس موشن است. به لطف وجود سنسورهای متعدد، سیستم اینفوتینمنت و سایر نمایشگرهای موجود از طریق ژست های حرکتی و حرکات چشم قابل کنترل هستند، راه اندازی و روشن کردن خودرو هم به وسیله یک حسگر اثر انگشت انجام می شود.

هیوندای Le Fil Rouge

هیوندای که در گذشته نه چندان دور به خاطر تولید اتومبیل های اقتصادی و ارزان قیمت شهرت یافته بود، با برنامه ریزی های حساب شده، در مسیر پیشرفت قرار گرفته و اکنون جایگاه بسیار خوبی دارد. مفهومی Le Fil Rouge که اسفند پیش در ژنو معرفی شد، به وضوح میزان پیشرفت خودروساز کره ای را نشان می دهد. این کانسپت چهار در زیبا تحت نظارت لوک دانکرولک و سانگ یوپ لی توسعه یافته و حجم های چشم نواز در قسمت های مختلف را می توان اصلی ترین ویژگی ظاهری آن دانست.

در داخل کابین صفحه نمایش عریض سرتاسری، دو نمایشگر کوچک برای سرنشینان عقب و کنسول مرکزی سیال را می توان جزو شاخصه های اصلی برشمرد. همچنین مهندسین کره ای برای ایجاد پلی بین گذشته و آینده، از اجزای چوبی در جای جای کابین استفاده کرده اند.

به گفته مقامات هیوندای، محصولات آتی این کمپانی بر اساس زبان طراحی جدیدی که با کانسپت Le Fil Rouge پایه گذاری شده، شکل خواهند گرفت.

استون مارتین LAGONDA VISION

به غیر از هیوندای Le Fil Rouge، نمایشگاه خودروی ژنو 2018 میزبان یک مفهومی جذاب دیگر با برند لاگوندا بود. این مفهومی ویژن (Vision) نامگذاری شده و در واقع پیش نمایشی از یک اتومبیل لوکس در سال های آینده محسوب می شود.

لاگوندا ویژن بدنه ای کاملا متمایز و منحصر به فرد دارد. هدف از طراحی بدنه ای به این سبک، دستیابی به فضای داخلی زیاد برای راحتی هر چه بیشتر سرنشینان اعلام شده است؛ بهره گیری از پیشرانه برقی و فناوری خودران نیز در رسیدن به این هدف نقشی کلیدی ایفا کرده است.

هنوز مشخص نیست که چه تصمیمی برای کانسپت ویژن گرفته خواهد شد، اما می دانیم که این برند احیا شده با یک مدل شاسی بلند، یک اتومبیل کوپه و یک سدان لوکس به صنعت خودرو باز خواهد شد. ناگفته نماند استون مارتین مالکیت برند لاگوندا را در اختیار دارد.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها