کد خبر : 3789

نتایج فاجعه بار در تست تصادف نیسان پیکاپ

نتایج فاجعه بار در تست تصادف نیسان پیکاپ

سازمان ارزیابی خودروهای جدید (NCAP) اخیرا با همکاری انجمن خودروی آفریقای جنوبی کمپینی را راه اندازی کرده تا ایمنی عبور و مرور را در این کشور بهبود ببخشد. به عنوان بخشی از این کمپین، آنها به سراغ خودروهای تولیدی در کشور رفته و با انجام تست های تصادف بر اساس استانداردهای جهانی، ایمنی مدل های موجود را بررسی می کنند.

به گزارش خودروتک، پیکاپ نیسان NP300 Hardbody یکی از خودروهای فروخته شده در آفریقای جنوبی است که اخیرا توسط انکپ مورد ارزیابی قرار گرفته است. این پیکاپ در سال 1997 با کد D22 متولد شد و در سال 2004 با روی کار آمدن نسل دوم (D40)، از بازارهای اصلی خداحافظی کرد.

Nissan NP300 Hardbody (1)

با وجود عرضه نسل جدید این پیکاپ در آفریقای جنوبی، تولید نسل قدیمی نیز کماکان در این کشور ادامه دارد. با توجه به قدیمی بودن تکنولوژی ساخت NP300 Hardbody یا D22 می شد حدس زد که نباید انتظار چندان بالایی از آن داشت. اما آنچه باعث تعجب می شود اینست که مدل مذکور به حدی در تست های انکپ ضعیف عمل کرده که نتوانسته حتی یک ستاره ایمنی کسب کند.

Nissan NP300 Hardbody (3)

در تست برخورد از جلو با سرعت 64 کیلومتر در ساعت، پیکاپ 21 ساله ژاپنی ها به شدت مچاله شده و در قسمت کابین ساختار اولیه خود را از دست می دهد. ستون فرمان نیز به سمت داخل کابین حرکت کرده و با قفسه سینه آدمک برخورد می کند.

nissan-hardbody-pickup-receives-zero-stars-from-global-ncap-130033_1

به دلیل اتفاقات رخ داده در تست تصادف، انکپ امتیاز ضعیف را برای محافظت از سر، سینه و پاهای راننده اختصاص داده است. در بخش محافظت از سرنشین کناری، وضعیت اندکی بهتر بوده و نیسان NP300 Hardbody امتیاز قابل قبول را برای حفاظت از سینه و پای چپ کسب کرده، اما با این حال در حفاظت از پای راست سرنشین کناری عملکرد ضعیفی داشته است.
آقای دیوید وارد (David Ward) دبیر کل انکپ جهانی درباره عملکرد این پیکاپ قدیمی گفته: نیسان NP300 Hardbody به طور افتضاحی اشتباه نامگذاری شده، زیرا بدنه آن شدیدا مچاله شد. شرکت نیسان ادعا می کند که این خودرو از بخشی به نام سپر امنیتی سود می برد، در حالی که این مساله صحت ندارد. ارزیابی ما نشان می دهد که بخش کابین در جذب انرژی ضربه حاصل از تصادف موفق عمل نکرده و احتمال آسیب جدی و مرگبار به سرنشینان را افزایش می دهد.

Nissan NP300 Hardbody (2)

به غیر از پیکاپ نیسان NP300 Hardbody انکپ جهانی و انجمن اتومبیل آفریقای جنوبی مدل های دیگری مثل هیوندای i20، کیا پیکانتو و تویوتا یاریس را نیز با انجام تست تصادف ارزیابی کرده اند. هر سه مدل یاد شده موفق به کسب سه ستاره ایمنی از انکپ شده اند.

بد نیست اشاره کنیم نیسان NP300 Hardbody در واقع همان مدلی است که در دهه 80 و اوایل دهه 90 شمسی با نام نیسان پیکاپ توسط پارس خودرو مونتاژ می شد. پس از خاتمه همکاری نیسان و پارس خودرو، این پیکاپ جای خود را به دانگ فنگ ریچ داد.

nissan new pickup
شباهت بی حد و حصر این دو پیکاپ بی دلیل نیست، زیرا ریچ محصول همکاری نزدیک نیسان و دانگ فنگ محسوب می شود؛ به عبارت بهتر ریچ بر اساس پلتفرم نیسان پیکاپ NP300 Hardbody شکل گرفته است.
dongfeng rich 2
خلاصه کلام اینکه نتایج تست NP300 Hardbody برای نیسان پیکاپ و دانگ فنگ ریچ که در خیابان های کشور تردد می کنند، کمابیش صادق خواهد بود.

مساله دیگر اینکه بسیاری از خودروهای حاضر در خیابان ها و جاده های کشور ریشه در دهه 80 و 90 میلادی دارند. اگر پیکاپ نیسان چنین نتایجی را در تست تصادف از خود بر می گذارد، مدل های مذکور چه عملکردی از خود نشان خواهند داد؟


منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها