کد خبر : 2369

چرا هنوز هم خودروهای بنزینی پاک تر از برقی ها هستند؟

چرا هنوز هم خودروهای بنزینی پاک تر از برقی ها هستند؟

به اعتقاد بسیاری انواع خودرو برقی بسیار پاک تر از مدل های بنزینی و دیزلی هستند. با این حال برخی تحقیقات صورت گرفته خلاف این موضوع را ثابت کرده و درست بودن چنین عقیده ای را رد می کنند.

به گزارش خودروتک، که بلومبرگ از نتایج تحقیقی اخیر منتشر کرده یکی از این موارد است. بر اساس این تحقیق به خاطر گرایش روز افزون خودروسازان به سمت مدل های برقی و هیبریدی، تقاضا برای باتری افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده و کارخانه های تولید کننده با ظرفیت تمام در حال ساخت باتری هستند.

خودرو برقی شورولت ولت باتری

طبق داده های موجود تا سال 2021 حدود 10 میلیون باتری 60 کیلووات ساعتی عمدتا در چین، تایلند و آلمان تولید خواهد شد. به گفته بلومبرگ بخش اعظمی از انرژی کارخانه های موجود در این کشورها از طریق زغال سنگ تامین می شود.
نکته جالب توجه اینکه در کشوری مثل آلمان تولید یک باتری 500 کیلوگرمی 74 درصد دی اکسید کربن بیشتری در مقایسه با حرکت یک خودرو با استفاده از سوخت های فسیلی بر جای می گذارد.

همچنین این داده ها نشان می دهند میزان گازهای آلاینده آزاد شده از یک خودروی درون سوز آلمانی پس از سه سال کارکرد یا پیمایش 50 هزار کیلومتر، تازه با میزان گازهای آلاینده ای که در فرایندهای ساخت نیسان لیف وارد جو شده، برابری می کند.

در سال های اخیر نیاز به الکتریسیته به طور چشمگیری در جهان افزایش یافته است. ظهور اتومبیل های برقی از یک سو و متولد شدن صنعت ساخت باتری از سوی دیگر بعضی از عوامل اصلی بیشتر شدن این نیاز به شمار می روند.

آنطور که نتایج این تحقیق حکایت دارد، در حال حاضر تولید انبوه خودروهای برقی می تواند شرایط را بدتر کند؛ به جای این کار بهینه سازی موتورهای درون سوز کنونی به عنوان یک راهکار بهتر پیشنهاد شده است.

گفتنی است تحقیق مورد بحث بر اساس فاکتورها و روش های تولید فعلی به چنین نتیجه ای دست یافته است. مسلما در سال های آتی با تغییر رویه خودروسازان، بهره وری بیشتر و بهره برداری از انرژی های سبز، با نتایج کاملا متفاوتی روبرو خواهیم شد.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها