کد خبر : 2126

مطمئن ترین خودروی های برقی دنیا

مطمئن ترین خودروی های برقی دنیا

این روزها خودروهای الکتریکی بحث داغ خودروسازان، کارشناسان و مردم‌اند. کمپانی‌ها و بسیاری از دولت‌ها هزینه زیادی را برای محبوب کردن این خودروها صرف می‌کنند و دوست‌داران محیط زیست نیز این خودروها را یکی از راه‌های سازگاری با طبیعت می‌دانند.

به گزارش خودروتک، اگر کسی به فکر خرید یک خودروی الکتریکی باشد، حتما میزان طی مسافت خودرو با یک بار شارژ برایش اهمیت زیادی دارد. احتمالا میزان شارژ باتری و توقف خودرو در کنار جاده برای مشتریان خودروهای الکتریکی همواره نگران کننده است. هیچ فردی تمایل ندارد در حین حرکت با اتمام شارژ باتری خود قبل از رسیدن به مقصد در گوشه جاده متوقف شود و یا با اضطراب براند و به همین دلیل بهترین راهکار برای حل این معضل انتخاب خودروهایی است که بیشترین مسافت را با یک بار شارژ طی می‌کنند.

براساس آمار دپارتمان حمل و نقل آمریکا، هر آمریکایی به طور متوسط روزانه حدود ۶۴ کیلومتر را با خودروی خود می‌پیماید. این در حالیست که بیشتر خودروهای الکتریکی کنونی موجود در بازار قدرت طی مسافتی حدود ۱۶۰ تا ۲۰۱ کیلومتر را با یک بار شارژ دارند.

اما خودروهایی نیز وجود دارند که بیش از ۳۲۰ کیلومتر را با یک بار شارژ طی می‌کنند تا قهرمان این رده باشند. در این میان تسلا مدل S پرچم‌دار است که یک بار شارژ و قدرت ذخیره طولانی در باتری‌هایش، مسافتی حدود ۵۳۹ کیلومتر را طی می‌کند. خودرو الکتریکی دو صندلی اسمارت فورتو نیز احتمالا با قدرت طی مسافت ۹۵ کیلومتر با هربار شارژ نگران‌کننده‌ترین خودروی الکتریکی موجود در جهان است.

با این وجود مسافت پیمایش خودروها با توجه شرایط و موقعیت‌ متفاوت خواهد بود.

یکی از این عوامل سرعت است؛ برخلاف تصور مصرف انرژی الکتریکی‌ها در بزرگراه‌ها بیشتر از زمان گشت و گذار شهری آنهاست.

درجه حرارت هوا نیز عامل دوم محسوب می‌شود. هوای سرد روی باتری‌ها تاثیر دارد و عملکرد آنها را با اخلال روبه‌رو می‌کند.

استفاده از تجهیزات و گزینه‌های برقی درون کابین نیز در طی مسافت یک خودروی الکتریکی تاثیر دارد. استفاده از گرمکن و سامانه تهویه هوا نیز کارکرد و عمر باتری را کاهش داده و مصرف لحظه‌ای آن را تغییر می‌دهد.

عامل دیگر در بهبود عملکرد باتری خودروهای الکتریکی مقاومت در برابر باد است. این خودروها در هنگام حرکت در برابر بادهای مخالف انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و به همین دلیل رعایت ویژگی‌های ایرودینامیکی در این خودروها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از طرفی نوع زمین، شیب و حرکت روی تپه‌ها نیز قدرت بیشتری از خودرو خواهد گرفت. با تمام این اوصاف، ۵ خودروی زیر بیش از دیگر الکتریکی‌ها می‌توانند به حرکت خود ادامه داده و قابل اعتمادتر محسوب می‌شوند.

۱- تسلا مدل S: با قدرت طی مسیر ۵۳۹ کیلومتر

۲- تسلا مدل ۳: ۴۹۸ کیلومتر

۳- تسلا مدل ایکس: ۴۶۵ کیلومتر

۴- شورلت بولت: ۳۸۳ کیلومتر

۵- نیسان لیف: ۲۴۳ کیلومتر

منبع: عصر ایران

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها