کد خبر : 1727

موتورسیکلت تبدیل شونده در راه است

موتورسیکلت تبدیل شونده در راه است

محصولات جذاب و نوآورانه‌ای در نمایشگاه اینترموت (Intermont) امسال وجود داشتند. موتورسیکلت‌ مورد انتظاری مثل ایندین FTR1200 و پروژه‌های جدیدی نظیر بازسازی سری کاتانا و موتورسیکلت محبوب سوزوکی SV650X در شهر کلن آلمان معرفی شدند.

به گزارش خودروتک، در اینترموت مانند هر نمایشگاه دیگر، تبلیغات گسترده و جنجالی محصولات شرکت‌های بزرگ روی محصولات و پروژه‌های شرکت‌های کمتر شناخته شده سایه انداخته بود. نمونه‌ اولیه موتورسیکلت نظامی تغییر شکل‌دهنده که نگاهی جدید به پویایی در میدان نبرد دارد و با مشارکت شرکای آمریکایی و ژاپنی انجام خواهد شد از جنجالی‌ترین نمایش‌های اینترمونت 2018 بود.

پروژه MOSPEDA که سرواژه عبارت (Military Operation Soldier Protection Emergency Aviation Drive Armor) است توسط شرکت ژاپنی آراماکی‌تک (AramakiTech) با همکاری شرکت آمریکایی بوستون دینامیکس، مهندسی و طراحی شده است‌. این پروژه که ترکیبی از وسیله نقلیه حفاظتی و شناسایی نظامی است از سوپر موتورسیکلت‌ های اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه هشتاد میلادی (اواخر ۵۰ و اوایل ۶۰ خورشیدی) و انیمه‌های طراح معروف شینجی آراماکی الهام گرفته است. موتورسیکلت MOSPEDA از آخرین فناوری روباتیک متغیر (variable robotics) که توسط بوستون دینامیکس برای ساخت وسیله نقلیه‌ای قدرتمند، تطبیق پذیر و قابل استفاده در هر مقیاسی توسعه داده شده است، استفاده می‌کند.

موتورسیکلت تبدیل شونده

موتورسیکات تبدیل شونده

اما سیستم روباتیک متغیر چیست؟ بدون وارد شدن به توضیحات فنی پیچیده که البته بسیاری از آن‌ها محرمانه هستند، به‌طور خلاصه این فناوری وسیله نقلیه را قادر به تغییر حالت می‌کند. در MOSPEDA حالت اصلی موتورسیکلتی سریع، سبک و همه‌جا رو است که با فناوری رباتیک متغیر می‌تواند تبدیل به مکعبی کوچک برای رد شدن از ترافیک‌های سنگین، یک هواپیما و یا اسکلتی مستحکم برای حفاظت از موتورسوار شود‌. موسپدا نه تنها یک موتورسیکلت بلکه پوششی حفاظتی برای پیاده‌نظام، در مقابل آتش سبک دشمن است‌.

موتورسیکلت تبدیل شونده

موتورسیکلت تبدیل شونده

سیستم کامل موسپدا از دو بخش خود موتورسیکلت و لباس حفاظتی موتورسوار، تشکیل می‌شود. لباس محافظ شامل پوشش بدنی متناسب و دستکش‌ها و چکمه‌هایی از جنس کولار و فیبر فویل بالستیک که به‌طور انحصاری برای این پروژه توسعه یافته است، می‌شود. این لباس از سیستم تهویه هوای داخلی، برای ایجاد دمایی مناسب برای راننده و از فناوری تولیدانرژی جنبشی بسیار نوآورانه و انقلابی برای تامین انرژی برد الکترونیکی لباس که شامل ساعت، سنسورها و ... است، استفاده می‌کند.

موتورسیکلت تبدیل شونده

موتورسوار از روی این لباس، پوشش حفاظتی ساعد، زانو و ران، دستکش مخصوص و چکمه‌های سبک سرامیکی بر تن می‌کند. این اجزای محافظتی به سیستم حالت اسکلت پوششی موسپدا، متصل هستند. کلاه‌ایمنی هوشمند چندبخشی موسپدا که توسط شرکت Arai و با همکاری صنایع دفاعی ژاپن طراحی شده، به سیستم ارتباطی نظامی کامل و صفحه نمایشگر در هر جهت مجهز است که نشانه‌های تصویری و صوتی از محیط را بهبود می‌بخشد؛ این کلاه‌ایمنی حتی به تایید DOT، Snell و ECE رسیده است. کلاه‌ایمنی موسپدا می‌تواند به لباس حفاظتی وصل شود و پوششی یکپارچه بسازد که با تجهیز پوشش‌های حفاظتی سرامیکی در مقابل آتش، گلوله تا کالیبر ۷.۶۹ در ۳۹ میلیمتر، جنگ بیولوژیکی، جنگ شیمیایی و تشعشع هسته‌ای مقاوم است.

موتورسیکلت تبدیل شونده

موتورسیکلت تبدیل شونده

حال به خود موتورسیکلت موسپدا با طول ۲ متر و وزن ۱۸۰ کیلوگرم می‌پردازیم که از نسل اول سوپر موتورسیکلت‌های استاندارد و رودستر ژاپنی، به‌خصوص سوزوکی کاتانا الهام گرفته است. پیشرانه‌ی این موتورسیکلت توربین چند‌سوخته است که با سیستم انتقال قدرت هشت سرعته دو کلاچه کنترل می‌شود. این توربین با هر سوخت قابل احتراقی کار می‌کند و طبق اعلام مهندسان آراماکی‌تک، قدرت ۳۰۰ اسب بخار دارد. نهایت سرعت موسپدا محرمانه است اما منابع قابل اعتماد نهایت سرعت آن را در سطح صاف حدود ۳۲۰ و در سطح ناهموار نزدیک ۹۶ کیلومتر بر ساعت تخمین می‌زنند.

موتورسیکلت تبدیل شونده

موتورسیکلت تبدیل شونده

قدرت موتور توسط میل‌لنگ‌های مستحکم و دو سیستم انتقال قدرت مستقل، به هر دوچرخ منتقل می‌شود. ترمز جلو برند برمبو چهار پیستونی با روتور شبه‌شناور ۳۳۰ میلیمتری و‌ ترمز عقب روتور ۲۵۰ میلیمتری با‌ تک پیستون در جهت مخالف است؛ همچنین سیستم تعلیق عقب بهترین محصول تک‌فنره Ohlins و تعلیق جلو سیستمی اختصاصی است که عناصر سیستم تعلیق بی‌ام‌و را با سیستم تعلیق محور آونگی ترکیب کرده است. هر دوی این سیستم‌ها واکنشی بوده و توسط کامپیوتر کنترل می‌شوند. موتورسیکلت موسپدا مجهز به ABS دو کاناله، کنترل کشش، کنترل پایداری و حالت‌های مختلف سواری است.

علاوه بر این، موسپدا به موتور الکتریکی ذخیره با باتری ظرفیت بالا مجهز است که توسط توربین شارژ می‌شود. این موتور الکتریکی با عملکرد بی‌صدا برای عملیات شناسایی و دیگر عملیات مخفی مناسب است‌.

موتورسیکلت تبدیل شونده

کنترل موسپدا تفاوت چندانی با موتورسیکلت های معمولی ندارد و ترمزها مانند موتورسیکلت‌های معمولی، با فشار دست راست و پدال راست کنترل می‌شوند. این موتورسیکلت به علت دوکلاچه بودن از اهرم کلاچ استفاده نمی‌کند و به جای آن می‌توان حالت دستی سیستم انتقال قدرت را انتخاب کرد و با اهرم سمت راست پنل دیجیتال لمسی TFT، آن را کنترل کرد. در غیر اینصورت، موتورسوار حالت سواری معمولی را انتخاب می‌کند و مسئولیت کنترل قدرت را در اختیار کامپیوتر موتورسیکلت می‌گذارد. 

علاوه بر تمام امکانات و فناوری ها، نکته منحصربه‌فرد این موتورسیکلت قابلیت تغییر شکل است. با فشار دادن یک دکمه موتورسیکلت موسپدا به بدنه اسکلتی مستحکم و سبکی تبدیل می‌شود که به آسانی با لباس و پوشش محافظتی موتورسوار هماهنگ شده و پویایی، استحکام، دوام و حفاظت بیشتر را به ارمغان می‌آورد. در حالت اسکلتی موسپدا دارای دو موتور رانشی است که روی شانه‌های لباس حفاظتی سوار می‌شود و قابلیت پریدن یا حتی در هوا ماندنرا برای زمانی کوتاه، ممکن می‌کند. این قابلیت توانایی‌های مقاومتی و نظامی سرباز را افزایش می‌دهد و راه را برای توسعه بیشتر فناوری اسکلت‌های پوشیدنی، هموار می‌کند.

نمونه اولیه نمایش داده شده در اینترموت غیر مسلح بود اما رندرهای گرافیکی شرکت آراماکی‌تک نسخه‌های مختلف موسپدا از جمله نسخه‌های پیاده‌نظام  مجهز به انواع پرتاب‌کننده راکت، سلاح سبک ضد تانک و تیربارهای سنگین، را نشان می‌دهد.

موسپدا مشتری مشخصی از سوی دولت کشورهای مختلف ندارد و بیشتر تمرینی برای کشف فناوری‌های آینده پویایی وسایل نقلیه و علم مواد است.

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها