کد خبر : 6895

نگاهی به خودروهای مارشال ب ام و در مسابقات موتو جی پی

نگاهی به خودروهای مارشال ب ام و در مسابقات موتو جی پی

اگر از آن دسته افرادی هستید که به مسابقات موتورسواری علاقه ویژه‌ای دارید، حتماً می‌دانید که ب ام و از سال 1999 میلادی تاکنون با همکاری بخش M پرفورمنس، خودروهای ایمنی بسیار جذابی را برای مسابقات موتورسواری موتو جی پی (MotoGP) فراهم کرده است. به زودی قدمت خودروهای ایمنی ب ام و در مسابقات موتو جی پی به 20 سال می‌رسد و به همین مناسبت این شرکت آلمانی خودروهای ایمنی ب ام و در این مسابقات در دو دهه گذشته را گرد هم جمع است.

به گزارش خودروتک، اگر ب ام و M8 اوایل سال آینده به صورت رسمی رونمایی شود، احتمال دارد این کوپه بزرگ سال آینده به طور رسمی نقش خودروی ایمنی را در موتو جی پی ایفا کند.

تمرکز ب ام و بیشتر روی خودروهای ایمنی اخیر همچون مدل‌های M2 کوپه، M4 کوپه و آخرین نسخه M5 است، اما مدل‌های قدیمی و جذابی همچون Z8 که در سال 2002 خودروی ایمنی بوده است هم در این جمع حضور دارند. پنج سال پس از آن یعنی در سال 2007 میلادی، نسخه M از Z4 کوپه نقش خودروی ایمنی را در مسابقات موتو جی پی ایفا کرد. همچنین در سال 2011 این وظیفه بر عهده ب ام و سری 1 کوپه نسخه M بوده است. البته شاسی‌ بلند اسپرت ب ام و یعنی مدل X6 هم به لطف بخش M پرفورمنس، سال 2009 نقش خودروی ایمنی را در مسابقات موتو جی پی بر عهده داشته است.

امسال خودروی ایمنی ب ام و برای موتو جی پی M5 بوده است. حدود 20 سال است که خودروهای ایمنی ب ام و لقب «خودروی رسمی موتو جی پی» را داشته‌اند و این موضوع درباره سدان اسپرت این شرکت آلمانی یعنی M5 هم صدق می‌کند. از ویژگی‌های قابل توجه این خودرو، می‌توان به سیستم تمام چرخ محرک جدیدی به نام اِم ایکس درایو (M xDrive) اشاره کرد که برای اولین بار در M5 مورد استفاده قرار گرفته است. به این ترتیب M5 به لطف این سیستم، چسبندگی فوق‌العاده و فرمان‌پذیری دقیقی داشته و تندترین پیچ‌ها هم نمی‌توانند آن را به چالش بکشند.

ب ام و M5، جدیدترین خودروی ایمنی حاضر در مسابقات موتو جی پی

قلب تپنده M5 یعنی پیشرانه توربوی 8 سیلندر با 4.4 لیتر حجم، به کلی توسط مهندسین بخش M ب ام و متحول شده است. این پیشرانه نسبت به نسخه مدل‌های قبلی، در زمینه عملکرد پیشرفت قابل توجهی داشته است. نسخه تولید انبوه M5 می‌تواند حداکثر 600 اسب‌بخار قدرت و 750 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. به این ترتیب M5 جدید با جعبه‌دنده 8 سرعته، می‌تواند فقط در عرض 3.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برساعت دست پیدا کند. البته کاهش وزن هم تاثیر مهمی در بهبود عملکرد این خودرو داشته است. به عنوان مثال، سقف M5 از پلاستیک تقویت شده توسط فیبر کربن (carbon fibre-reinforced plastic) یا اصطلاحاً CFRP ساخته شده که به کاهش وزن این سدان اسپرت کمک کرده است.

اما سوالی که پیش می‌آید این است: خودروی ایمنی ب ام و برای سال بعد چه مدلی خواهد بود؟ اگر ب ام و M8 اوایل سال آینده به صورت رسمی رونمایی شود، احتمال دارد این کوپه بزرگ سال آینده به طور رسمی نقش خودروی ایمنی را در موتو جی پی ایفا کند. البته این شرکت آلمانی پیش از این تیزرهایی مربوط به نسخه M از دو شاسی بلند X3 و X4 را نمایش داده که قرار است سال آینده معرفی شوند. به این ترتیب، برای اولین بار این دو شاسی بلند صاحب نسخه پرفورمنس خواهند شد و به همین دلیل احتمال دارد یکی از این دو مدل سال آینده نقش خودروی ایمنی در موتو جی پی را بر عهده داشته باشد.

البته همکاری بخش M ب ام و و موتو جی پی فقط به خودروی ایمنی محدود نمی‌شود، بلکه این خودروساز آلمانی از سال 2003 میلادی به سریع‌ترین شرکت‌کننده فصل یک دستگاه ب ام و نسخه M هم اهدا می‌کند. اما جالب است بدانید در 6 سال گذشته، مارک مارکِز (Marc Márquez) لقب سریع‌ترین شرکت کننده موتو جی پی را از آن خود کرده است و بدین ترتیب هر سال ب ام و یک نسخه M به او اهدا کرده است. این 6 مدل عبارتند از:

  • سال 2013: M6 کوپه
  • سال 2014: M4 کوپه
  • سال 2015: M6 کانورتیبل
  • سال 2016: M2 کوپه
  • سال 2017: M4 CS
  • سال 2018: M3 CS

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها