کد خبر : 5174

بهترین رقابت های فرمول یک در فصل 2018

بهترین رقابت های فرمول یک در فصل 2018

در این مقاله نگاهی به 5 مسابقه ای که در فصل 2018 هیجان انگیزتر و برتر از سایر مسابقات بودند، داریم.

به گزارش خودروتک، پرونده فصل 2018 رقابت های فرمول یک با وجود تمام فراز و نشیب و هیجانات خود با پنجمین قهرمانی لوییس همیلتون در فرمول یک بسته شد.

5- گرندپری بریتانیا

همان گونه که مطلع هستید، سال 2019 آخرین سالی است که پیست سیلوراستون قرار است میزبان رقابت های فرمول یک باشد در بریتانیا باشد. اما گرندپری بریتانیا 2018 نشان داد که این اتفاق بسیار تلخی برای فرمول یک خواهد بود و خداحافظی با این پیست تاریخی برای هواداران فرمول یک سخت می باشد.

مسابقه فرمول یک بریتانیا 2018

مسابقه فرمول یک بریتانیا 2018

در ابتدا ما با یک تعیین خط فوق العاده هیجان انگیز مواجه شدیم به طوری که فقط 0.098 ثانیه نفرات اول تا سوم ( لوییس همیلتون، سباستین فتل، کیمی رایکونن) را در تعیین خط از یکدیگر جدا می کرد.

لوییس همیلتون در پی کسب رکورد ششمین پیروزی خود در پیست خانگی بود. اما این رویا پس از شروع مسابقه به سرعت بر باد رفت. همیلتون ابتدا در استارت مسابقه از سباستین فتل عقب افتاد و سپس در ادامه برای جبران استارت ضعیف خود، با کیمی رایکونن برخورد کرد که منجر به اسپین شدن مرد انگلیسی شد. همیلتون به رده هجدهم سقوط کرد و مجبور شد که همه چیز را دوباره از نو شروع کند.

مسابقه فرمول یک بریتانیا 2018

اسپین شدن همیلتون – گرندپری بریتانیا 2018

تنها بعد از 11 دور همیلتون خود را به رده ششم رساند و پس از دو حادثه ای که در پیست رخ داد و منجر به فراخوانی ماشین ایمنی برای هر دو رخداد شد، همیلتون آماده بود تا جنگ سخت خود را با نفرات برتر مسابقه آغاز کند.

اولین ماشین ایمنی هنگامی به پیست آمد که مارکوس اریکسون راننده تیم سائوبر در پیچ 1 که پیچی تخته گاز می باشد، با DRS باز و با سرعت 190 مایل بر ساعت ( حدود 306 کیلومتر بر ساعت) تصادف کرد. مارکوس اریکسون در این تصادف وحشتناک صدمه ای ندید، اما این حادثه باعث ایجاد اتفاقی جالب در مسابقه شد. هر دو تیم ردبول و فراری راننده های خود را برای تعویض لاستیک به منطقه سرویس فرا خواندند در حالی که تیم مرسدس رانندگان خود را در پیست نگه داشت تا رده ای از دست ندهند.

قبل از اتفاقات و نبرد هیجان انگیز اواخر مسابقه، ما ابتدا شاهد جنگی تمام عیار میان کیمی رایکونن (به دلیل برخورد با لوییس همیلتون 10 ثانیه پنالتی دریافت کرد) و مکس ورشتپن در پیچ های بروکلندز و لافیلد بودیم.

والتری بوتاس - مسابقه فرمول یک بریتانیا 2018

والتری بوتاس – مسابقه فرمول یک بریتانیا 2018

دومین سیفتی کار زمانی به پیست آمد که برخوردی میان کارلوس ساینز و رومن گروژان در پیچ Copse رخ داد. لذا بعد از خارج شدن ماشین ایمنی، والتری بوتاس که لاستیک های کهنه تری نسبت به سباستین فتل داشت، نتوانست در مقابل حملات سباستین فتل کاری از پیش ببرد و سباستین فتل رهبری مسابقه را در دست گرفت و بوتاس نیز بلافاصله به جایگاه چهارم سقوط کرد.

سباستین فتل - مسابقه گرندپری بریتانیا 2018

سباستین فتل – مسابقه گرندپری بریتانیا 2018

در نهایت همیلتون نیز توانست از کیمی رایکونن عبور کند و بدین ترتیب سباستین فتل در خانه ی لوییس همیلتون به پیروزی رسید.

4- گرندپری برزیل

لوییس همیلتون پیش تر در مسابقه مکزیک توانسته بود پنچمین قهرمانی خود را کسب کند اما هنوز تکلیف قهرمانی تیمی مشخص نشده بود. فراری ها برای بقا در جدول قهرمانی تیمی نیاز داشتند تا این مسابقه را با حداقل 13 امتیاز بیشتر نسبت به مرسدس ترک کنند.

مسابقه گرندپری برزیل 2018

مسابقه گرندپری برزیل 2018

مرسدس، فراری و ردبول هر سه دارای استراتژی های مختلفی بودند اما چند مسابقه ای بود که ردبول پیشرفت فوق العاده ای نسبت به اوایل فصل کرده بود و مخصوصا با وجود مکس ورشتپن بلای جای دو تیم فراری و مرسدس شده بود.

مکس ورشتپن و لوییس همیلتون - مسابقه گرندپری برزیل 2018

مکس ورشتپن و لوییس همیلتون – مسابقه گرندپری برزیل 2018

او (ورشتپن) قبل از اینکه به راحتی با عبور از والتری بوتاس به رده دوم مسابقه برسد، کیمی رایکونن و سباستین فتل را پشت سر گذاشته بود. نفر بعدی در رادار مکس ورشتپن، لوییس همیلتون بود. مکس ورشتپن پس از مدتی در رده ی اول مسابقه قرار داشت و می توانست با برد در این مسابقه و پیروزی ای که در مسابقه مکزیک کسب کرده بود برای اولین بار دو مسابقه پشت سر هم را پیروز شود.

اما ورشتپن در آینه ی اتومبیل خود، استبان اکون رقیب قدیمی خود در رقابت های فرمول 3 را دید که با داشتن لاستیک های نو تر در تلاش برای آنلپ کردن خود بود.

مکس ورشتپن و استبان اکون – گرندپری برزیل 2018

سرانجام این دو در پیچ دوم به یکدیگر برخورد کردند و ورشتپن تنها با خشم می توانست عبور همیلتون از او و باز پس گیری رهبری مسابقه را نظاره کند. این یک پایان تلخ برای مکس ورشتپن بود. اما پس از آن ورشتپن با اتومبیل RB14 آسیب دیده ی خود تلاش بسیاری برای رسیدن به همیلتون و مقامی که در دستان او بود کرد.

لوئیس همیلتون و مکس ورشتپن - برزیل 2018

لوئیس همیلتون و مکس ورشتپن – برزیل 2018

فاصله ی چهار نفر اول در مسابقه برزیل فقط 5.2 ثانیه بود و در انتها دنیل ریکاردو نیز توانست خود را به رده چهارم برساند و کیمی رایکونن نیز در نهایت به مقام سوم رسید.

3- گرندپری آلمان

مسابقه ای که غم و شادی در آن روبروی یکدیگر قرار گرفتند.

مسابقه فرمول یک آلمان 2018

مسابقه فرمول یک آلمان 2018

لوییس همیلتون پس از خرابی اتومبیل خود در مرحله اول تعیین خط، عملا هیچ شانسی برای پیروزی خود در این مسابقه نمی دید. اما سباستین فتل که پول پوزیشن مسابقه را کسب کرده بود در صدد بود تا بتواند برای اولین بار در پیست هوکنهایم رینگ آلمان طعم پیروزی را بچشد و صدر نشینی خود را تداوم بخشد.

پول پوزیشن آلمان برای فتل

اما هر چه از مسابقه بیشتر می گذشت، سباستین فتل بیشتر نا امید می شد. تفاوت در استراتژی دو راننده فراری باعث شد تا کیمی رایکونن در اواسط مسابقه صدر نشین شود و لذا سباستین فتل که در هوای کثیف کیمی رایکونن قرار گرفته بود، از عملکرد تایر های خود و فرسوده شدن آن ها شکایت داشت.

اما سرانجام تیم فراری پس از مکالمه ی رادیویی طولانی که با کیمی رایکونن داشت او را مجاب کردند تا به سباستین فتل راه دهد و در حالی که به نظر می رسید همه چی مرتب است ناگهان باران کوچکی شروع به بارش کرد و نتیجه ی مسابقه را تغییر داد.

سباستین فتل که با نفر دوم فاصله ی زیادی داشت و به راحتی می توانست پیروز این مسابقه باشد ناگهان در Sachs Kurve کنترل اتومبیل خود را از دست داد و در مقابل چشم هواداران خود با دیواره ی پیست برخورد کرد. یک خروج غیر قابل باور از مسابقه برای سباستین فتل!

واکنش فتل بعد از برخورد با کناره پیست - گرندپری آلمان 2018

واکنش فتل بعد از برخورد با کناره پیست – گرندپری آلمان 2018

برخی قسمت های پیست خشک و برخی قسمت ها خیس بودند و همین اتفاق باعث شد تا برخی تیم ها شرایط برای تعویض لاستیک را سبک و سنگین کنند. در قسمتی از مسابقه تمام لاستیک ها در اتومبیل ها استفاده شده بود. حتی لاستیک فول وت که تیم تورو روسو در اتومبیل پیر گسلی استفاده کرد. در حالی که والتری بوتاس و کیمی رایکونن برای تعویض لاستیک به منطقه سرویس مراجعه کردند، لوییس همیلتون که خود را از رده چهاردهم به پیشتازان مسابقه رسانده بود قصد داشت تا برای تعویض لاستیک به منطقه سرویس مراجعه کند که با پیام رادیویی سراسیمه ای مواجه شد که اتومبیل خود را در پیست نگه دارد.

سپس لوییس همیلتون در ورودی منطقه سرویس با بریدن خط پیت لین اتومبیل خود را در پیست نگه داشت و بدین ترتیب رهبری مسابقه را در پشت سیفتی کار در دست گرفت.

بعد از خروج سیفتی کار، لوییس همیلتون با بهره مندی از پیام رادیویی تیم به والتری بوتاس که مانع از حمله او به همیلتون شد، رده اول مسابقه را حفظ کرد و بدین ترتیب به پیروزی بزرگی دست یافت. لازم به ذکر است که همیلتون برای بریدن خط پیت لین جریمه ای دریافت نکرد.

سکوی گرندپری آلمان - 2018

سکوی گرندپری آلمان – 2018

همیلتون که با 9 امتیاز کمتر نسبت به فتل در گرندپری آلمان شرکت کرده بود در نهایت این گرندپری را با 17 امتیاز بیشتر از او ترک کرد.

2- گرندپری آمریکا

کیمی رایکونن بالاخره بعد از مدت ها پیروز شد!

کیمی رایکونن - گرندپری آمریکا 2018

کیمی رایکونن – گرندپری آمریکا 2018

با وجود اینکه لوییس همیلتون مسابقه را از رده اول شروع می کرد و سباستین فتل از رده پنچم و همچنین اینکه سباستین فتل در همان دور اول به رده پانزدهم سقوط کرد، همه گمان می کردند که جنگ قهرمانی به انتهای خط رسیده است اما این گونه نشد. در نهایت کیمی رایکونن که خبر جدایی او از فراری در پایان فصل 2018 تایید شده بود، بعد از 2044 روز توانست پیروز یک مسابقه شود.

در ابتدا کیمی رایکونن که مسابقه را از رده ی سوم استارت می زد، توانست رهبری مسابقه را در دست گیرد و در ادامه نیز لوییس همیلتون که به دنبال کسب پنجمین قهرمانی خود بود را پشت سر خود نگه دارد.

هیجان و تنش در مسابقه از جایی شدت یافت که کیمی رایکونن، لوییس همیلتون و مکس ورشتپن که خود را از رده پانزدهم به سوم رسانده بود، هر سه در تلاش برای کسب پیروزی در مسابقه بودند. در دور های پایانی مسابقه نبردی بسیار نزدیک میان این سه راننده شکل گرفته بود و حقیقتا این نبرد، یکی از هیجان انگیز ترین ها در فصل 2018 فرمول یک می باشد. اما اتفاقات دیگری نیز رخ داد.

دنیل ریکاردو بار دیگر بر اثر مشکل قابلیت اطمینان موتور اتومبیل از مسابقه کنار کشید. سباستین فتل در دور اول دوباره اسپینی دردناک داشت و مجبور شد باز هم از قعر خود را به صدرنشینان مسابقه برساند. همچنین چارلز لکلرک، رومن گروژان و فرناندو آلونسو نیز از مسابقه کنار رفتند.

سکو فرمول یک آمریکا 2018

سکو فرمول یک آمریکا 2018

اما داستان این مسابقه در اینجا به پایان نرسید چرا که بعد از اتمام مسابقه، استبان اکون و کوین مگنوسن به دلیل مسائل مربوط به سوخت اتومبیل از مسابقه کنار گذاشته شدند و جای خود را در رده های نهم و دهم به برندن هارتلی و مارکوس اریکسون دادند و در نهایت با سوم شدن لوییس همیلتون نتیجه قهرمانی فصل 2018 به مسابقه مکزیک موکول گشت.

1- گرندپری آذربایجان

باکو فوق العاده بود. بعد از مسابقه ی هیجان انگیز، دیوانه کننده و غیر قابل پیش بینی ای که در سال 2017 در باکو برگزار شد، مسابقه ی فصل 2018 نیز به یکی از ماندرگار ترین مسابقات این فصل تبدیل شد.

استارت گرندپری آذربایجان - 2018

استارت گرندپری آذربایجان – 2018

بعد از شروع مسابقه در حالی که اتومبیل ها فقط سه پیچ از پیست را طی کرده بودند، استبان اکون (به دلیل برخورد با کیمی رایکونن) و سرگی سیروتکین (برخورد با فرناندو آلونسو و نیکو هالکنبرگ) از مسابقه کنار رفتند.

نیکو هالکنبرگ نیز یکی دیگر از قربانیان این مسابقه بود و با برخورد به دیواره ی پیست از مسابقه کنار رفت. اما در دور 40 برخوردی شدید میان دو راننده ردبول رخ داد. مکس ورشتپن که توانسته بود با آندرکات کردن ریکاردو در رده چهارم قرار گیرد، با دفاعی دیر هنگام در برابر سبقت ریکاردو، موجبات برخورد دو اتومبیل ردبول را فراهم کرد.

مکس ورشتپن و دنیل ریکاردو - مسابقه گرندپری آذربایجان 2018

مکس ورشتپن و دنیل ریکاردو – گرندپری آذربایجان 2018

رومن گروژان پشت سر ماشین ایمنی تصادف کرد و والتری بوتاس نیز در 3 دور مانده به پایان مسابقه، در حالی که با یک پیت استاپ کمتر در پی کسب اولین پیروزی فصل خود بود، با قطعه ای که از تصادف دنیل ریکاردو و مکس ورشتپن در پیست مانده بود برخورد کرد و بدین تریتب با پنچر شدن اتومبیل خود از مسابقه کنار رفت. سباستین فتل نیز که قصد سبقت از بوتاس بعد از شروع مسابقه در هنگام خروج سیفتی کار را داشت با قفل کردن لاستیک های خود در پیچ 1 شانس پیروزی در این مسابقه را از دست داد.

والتری بوتاس - مسابقه گرندپری آذربایجان 2018

والتری بوتاس – گرندپری آذربایجان 2018

برنده خوش شانس این مسابقه لوییس همیلتون بود که به همراه کیمی رایکونن در رده دوم و به ویژه سرجیو پرز در رده سوم روی سکوی مسابقه رفتند.

سکوی گرندپری آذربایجان - 2018

سکوی گرندپری آذربایجان 2018

چارلز لکلرک نیز با کسب رده ششم در این مسابقه نام خود را بر سر زبان ها انداخت و فرناندو آلونسو نیز که پس از برخورد ابتدای مسابقه با سرگی سیروتکین و پنچر شدن اتومبیل خود توانست عملا یک نصفه اتومبیل را با مهارت کامل به منطقه سرویس برساند، برای سومین مسابقه متوالی رده هفتم را کسب کرد.

باکو 2018 مسابقه ای بود که قطعا برای سال ها از ذهن طرفداران فرمول یک پاک نخواهد شد.


منبع: فرمول یک ایران

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها