کد خبر : 9552

آخرین وضعیت استخدام دانشجو معلمان

آخرین وضعیت استخدام دانشجو معلمان

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان که سال آینده وارد مدارس خواهند شد اظهار کرد: سال آینده ۸ تا ۱۰ هزار نفر از طریق کنکور سراسری و حدود ۱۳ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و در مجموع ۲۳ هزار نفر وارد مدارس خواهند شد.

حسین خنیفر در سلسله نشست‌های خبری آموزش و پرورش در دهه مبارک فجر که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد به مرور عملکرد دانشگاه فرهنگیان در ۴۰ سال اخیر پرداخت و گفت: کشور ما کشور دینی، فرهنگی، مذهبی و باستانی است. ایرانیان همواره خداپرست بوده و هیچ گاه بت پرست نبوده‌اند.

وی افزود: آموزش نیز از قدیم الایام در کشور ما وجود داشته است. ۱۰۰ سال قبل دارالمعلمات تأسیس می‌شود و صد سال از آن زمان می‌گذرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه شهیدان رجایی و باهنر ابتدای انقلاب بنای ۴۰۰ دانش سرا را در سراسر کشور بنا می‌نهند و ۱۰۰ هزار معلم وارد این سیستم شدند گفت: مسیرهایی در این چند سال طی شد تا اینکه سال ۹۰ دانشگاه فرهنگیان تأسیس شد و سالانه چند هزار دانشجو می‌گرفت که در سال ۹۶ به ۳۰۰۰ نفر رسید و بنده دلیل قانع کننده‌ای برای این کاهش با توجه به به نیاز به نیرو در آموزش و پرورش پیدا نکردم.

وی با اشاره به کمبود حداقل ۸۷ هزار معلم گفت: چرا از روش‌های دیگر برای جذب نیرو استفاده نشد؟. کلاس بدون دبیر در پی تربیت معلم بی‌تدبیر رخ داد و اکنون به مطالبه تبدیل شده است. امسال ۱۷۰۰۰ دانشجو معلم جدید گرفتیم.

خنیفر با بیان اینکه تجارب جهانی نشان می‌دهد تربیت معلم شایسته از طریق فعلی و کنکور سراسری بهتر قابل تعقیب است گفت: هرچند منکر راه‌های بی‌بدیل نیستیم و برای سال آینده نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره شرط هیئت علمی بودن برای ورود به دانشگاه فرهنگیان و تدریس در آن گفت: تابع قوانین وزارت علوم هستیم و لزوماً اینگونه نیست. اگر شخصی شرایط لازم را داشته باشد و از همکاران فرهنگی باشد از او استفاده می‌کنیم و توانمندی افراد برای ما در اولویت است. معلم دارای شرایط احراز استادی خودش یک کارورزی متحرک است اما باید کف شرایط وزارت علوم را مدنظر گرفت.

خنیفر درباره استخدام رسمی آزمایشی دانشجویان ورودی سال ۹۷ و مشکلاتی که اخیراً پیرامون آن رخ داد گفت: مادامی که قانون متعهدین خدمت جاری است تنها راه استخدام، آزمایشی رسمی است. وزیر هم قول حل مشکل دانشجومعلمان جدید و صدور احکام رسمی آزمایشی به جای پیمانی را داده است.

وی افزود: درباره بودجه سال آتی هم اتفاقات خوبی رخ داده است و ما تخصیص سه ماه آخر را گرفته‌ایم. البته جای خالی و خلأ وجود داشت و اگر بودجه رشد کرده برای پرکردن این خلاءها بوده است. مشکل مطالبات حق التدریس اساتید نیز طبق وعده معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در حال حل شدن و تأمین است. همچنین مشکل مطالبات بازنشستگان حل شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره پیش بینی و نیاز جذب دانشجو معلم در سال آینده گفت: برای سال آینده پیش بینی اخذ مجوز ۱۵ هزار دانشجومعلم از طریق کنکور سراسری و ۱۵ هزار دانشجو از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را داریم، البته خبرهایی می‌رسد که می‌خواهند ۳۰ هزار مجور از طریق کنکور و ۲۵ هزار مجوز از طریق ماده ۲۸ اساسنامه بدهند. ما برای هردو آمادگی داریم.

وی درباره تغییر نام دانشگاه فرهنگیان گفت‌: اکنون دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر کرده و دوباره نامه را به جریان انداختیم و در صددیم تمام تابلوهای خود را یکدست و یک رنگ کنیم.

وی درباره تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان که سال آینده وارد مدارس خواهند شد اظهار کرد: سال آینده ۸ تا ۱۰ هزار نفر از طریق کنکور سراسری و حدود ۱۳ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و در مجموع ۲۳ هزار نفر وارد مدارس خواهند شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره پیشنهاد سه ساله شدن دوره کارشناسی در دانشگاه فرهنگیان گفت: این یک پیشنهاد است و در برخی کشورها تجربه شده است. در قالب این طرح قصد داریم برای افراد مشغول به تحصیل این شرایط را فراهم کنیم که ۱۰ واحد در تابستان‌ها بردارند که البته جبری نیست و اختیاری است. برخی مایل هستند زودتر سرکار بروند. این یک ایده خام است و اگر تأیید شود موقتاً قابل اجراست.

خنیفر درباره چگونگی افزایش ظرفیت دانشجو در دانشگاه فرهنگیان گفت: ظرفیت را بر اساس خلاءها و صندلی‌های خالی افزایش دادیم. ۲۵ هزار صندلی خالی را احصا ء کردیم و جای خالی در برخی مراکز داریم. ما این جای خالی را پرکردیم و طوری نبوده که اضافه بر ظرفیت، دانشجو جذب کنیم و کیفیت تحت الشعاع قرار بگیرد.

وی ادامه داد: کمبود معلم یک آسیب جدی در آینده و یک مطالبه ملی است. بنده تلاش کردم ابتدا کمیت را ایجاد و در کنار آن کیفیت را دنبال کنم. همانطور که گفتم بنده هیچ دلیل قانع کننده‌ای پیدا کردم که چرا چند سال قبل تعداد کمی دانشجومعلم جذب و در سه دوره فقط ۱۲ هزار دانشجو وارد دانشگاه شده‌اند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره آموزش معلمان با توجه به آسیب‌ها و مشکلاتی چون تنبیه بدنی دانش آموزان در مدارس گفت: جای آموزش حقوق شهروندی خالی است. باید درسی تحت عنوان حقوق دانش آموزان در دانشگاه ایجاد شود. آموزش اخلاق حرفه‌ای و حقوق متقابل معلم و متعلم باید به صورت جدی دنبال شود. تنبیه بدنی قبلاً هم وجود داشته اما اکنون به واسطه فضای مجازی بیشتر دیده می‌شود، هرچند معتقدیم یک مورد تنبیه بدنی هم نباید وجود داشته باشد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها