کد خبر : 8678

صعود قیمت طلا با اهرم تردید و ترس

صعود قیمت طلا با اهرم تردید و ترس

دنیای اقتصاد : روز گذشته قیمت طلا که نتوانسته بود هفته معاملاتی پیشین را در کانال ۱۳۰۰ دلاری به اتمام برساند تحت‌تاثیر کاهش چشم‌انداز اقتصادی دنیا، تردیدها پیرامون «برگزیت» و کاهش چشم‌انداز مورد انتظار از اقتصاد چین در سال ۲۰۱۹ روندی صعودی داشت، به‌نحوی‌که در نیمه نخست روز با افزایش ۳/ ۰ درصدی به حدود ۵/ ۱۲۸۳ دلار به ازای هر اونس رسید.

روز گذشته همچنین یورو نیز تحت‌تاثیر عوامل مشابه، و در روندی خلاف جهت طلا به کاهش خود ادامه داد. به‌نحوی‌که ارزش هر یورو در برابر دلار با کاهشی ۲ درصدی در مقایسه با روز آغازین سال ۲۰۱۹ به کمترین رقم طی سه هفته گذشته رسید.  بازارهای سهام در اروپا نیز هم‌جهت با یورو، سه‌شنبه سرخی را پشت سر گذاشتند. روز گذشته شاخص دلار نیز با نزدیک شدن به رقم ۵/ ۹۶ واحد به قله قیمتی خود در سال‌جاری رسید.

صعود طلا، نزول یورو

قیمت طلا در روز گذشته و پس از اینکه بانک جهانی پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی دنیا در سال جاری کمتر از برآورد پیشین این نهاد بین‌المللی خواهد بود، پس از چند هفته نوسان کاهشی، رشد قیمت را تجربه کرد و قیمت طلا در نیمه روز گذشته به محدوده ۵/ ۱۲۸۳ دلار به ازای هر اونس رسید. گزارش جدید بانک جهانی، رشد اقتصادی دنیا را حدود ۱/ ۰ درصد کمتر از گزارش پیشین که در اکتبر به انتشار رسیده بود، پیش‌بینی کرده است.

همچنین چشم‌انداز اقتصاد چین نیز نشان می‌دهد این کشور در سال آینده احتمالا یکی از بدترین عملکردهای خود را از لحاظ رشد اقتصادی به جای خواهد گذاشت، برآوردی که یکی دیگر از عوامل افزایش ۳/ ۰ درصدی قیمت طلا در روز گذشته بود. همچنین بررسی رفتار سرمایه‌گذاران در اروپا نیز نشان می‌دهد که با افزایش تردیدها در رابطه با نحوه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، تمایل سرمایه‌گذاران به ورود به فضای امن خرید طلا در اروپا افزایش یافته‌است.  شاخص دلار نیز روز گذشته در ادامه روند صعودی خود به ۴۷۲/ ۹۶ واحد رسید. رقمی که قله شاخص دلار پس از چهارم ژانویه سال‌جاری نیز است.

ارزش هر دلار طی سه هفته سپری شده از سال ۲۰۱۹ در برابر یورو و یوآن حدود ۲ درصد رشد کرده‌است. مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت دلار را باید در آمارهای فصلی اقتصاد این کشور جست‌وجو کرد، با وجود این کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این روند در ماه‌های پیش‌رو متوقف خواهد شد؛ چراکه در حال حاضر تردیدهایی در رابطه با عملکرد اقتصاد آمریکا در ماه‌های آینده وجود دارد که چشم‌انداز رشد اقصادی این کشور و در نتیجه قدرت دلار را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

اثر برگزیت بر یورو

آمارهای منتشر شده از عملکرد اقتصادهای اروپا و برآورد تقلیل یافته بانک جهانی از رشد اقتصادی اروپا در سال‌جاری در کنار تردیدهای ناشی از برگزیت باعث شد تا روند کاهشی یورو در برابر دلار در بازارهای جهانی روز گذشته نیز تداوم داشته باشد و ارزش برابری هر یورو در برابر دلار با رسیدن به رقم ۱۳/ ۱ واحد به کمترین میزان در سال‌جاری برسد.

ارزش هر یورو در برابر دلار طی سه هفته گذشته حدود ۲ درصد کاهش یافته‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی در اروپا، انتظار خوش‌بینانه‌ای از عملکرد اقتصادهای اروپایی در سال پیش‌رو ندارند؛ به‌نحوی‌که نظرسنجی‌ها از فعالان اقتصادی در کشوری چون آلمان نشان می‌دهد که بازیگران اقتصادی انتظار دارند عملکرد اقتصادی اروپا در سال پیش‌رو بدتر از سه سال گذشته باشد. 

این انتظار در کنار عواملی چون تردیدها پیرامون نحوه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و برآوردهای بانک جهانی سه‌شنبه‌ای سرخ برای بازارهای سهام در اروپا به‌دنبال داشت و اکثر بازارهای بورس روز گذشته را با ثبت اعداد قرمز در تابلوی عملکرد خود به پایان رساندند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها