کد خبر : 5957

رتبه بندی معلمان ردیف بودجه دارد، قانون ندارد!

رتبه بندی معلمان ردیف بودجه دارد، قانون ندارد!

تسنیم: معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: وقتی قانون رتبه‌بندی را نداریم چگونه می‌توان تعیین کرد به چه میزان اعتبار نیاز است. با اعتبار دو هزار میلیارد تومانی در بودجه ۹۸ فقط ردیف برای رتبه بندی ایجاد کردیم.

رتبه‌بندی معلمان در بودجه سال 98 اعتباری برابر 2 هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است. این اعتبار ابتدا از سوی محمدباقر نوبخت در جمع اعضای فراکسیون امید مجلس رسانه‌ای شد و پس از آن سازمان برنامه و بودجه در گزارشی که از وضعیت لایحه بودجه 98 در حوزه آموزشی منتشر کرده به این موضوع اشاره کرده است "در بخش آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای در لایحه بودجه 98،‌ مبلغ 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان تامین اعتبار شده است".

هرچند علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش اختصاص 2 هزار میلیارد تومان به اجرای رتبه بندی معلمان را گمانه زنی دانست اما در نهایت خود او هم به این موضوع اشاره  کرد که در لایحه بودجه سال 98، اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی برای رتبه‌بندی اختصاص یافته است".

الهیار درباره رتبه‌بندی معلمان در سال 98 و اینکه بر چه مبنایی اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی برای اجرای آن در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: هم اکنون پول برای ما مهم نیست و آنچه اهمیت دارد قانون رتبه بندی معلمان است. لایحه رتبه بندی در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب شده و به صحن دولت رفته است، پس از‌ آن باید به مجلس شورای اسلامی ارسال شود و فرآیند تصویب را طی کند. در بررسی‌های مجلس، سازوکارهای رتبه‌بندی، نحوه اجرای قانون، گروه‌های حرفه‌ای، امتیازاتی که به هر گروه تعلق می‌گیرد و نحوه ارزشیابی مشخص‌ می‌شود و پس از آن ما متوجه خواهیم شد به چه مقدار اعتبار نیاز داریم.

وقتی قانون رتبه‌بندی را نداریم چگونه بگوییم چقدر اعتبار نیاز است؟

وی افزود: وقتی قانون رتبه‌بندی را نداریم چگونه می‌توان تعیین کرد به چه میزان اعتبار نیاز است؟ به دلیل آنکه هم اکنون زمان تنظیم بودجه است و نمی‌توان این فرصت را از دست داد یک دوراندیشی انجام دادیم و با همکاری سازمان برنامه و بودجه ردیفی مستقل را در قانون بودجه سال 98 برای رتبه‌بندی ایجاد کردیم و دو هزار میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافت تا زمان اجرای رتبه بندی.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در زمان اجرا، به هر نحوی اجرای طرح رتبه‌بندی مشخص شود، اعتبار در این ردیف وجود دارد و به هر میزان نیاز داشته باشیم اگر اعتبار کم یا زیاد باشد با استفاده از سازوکارهای موجود می توان کار را پیش برد.

مبنای پیشنهاد دو هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی

الهیار در پاسخ به این پرسش که برچه مبنایی رقم دو هزار میلیارد تومان را برای رتبه‌بندی پیشنهاد دادید؟ عنوان کرد: با این رقم فقط ردیف برای رتبه بندی ایجاد کردیم. هم‌اکنون اصلا نباید در مورد اعتبار رتبه بندی صحبت شود بلکه باید منتظر باشیم قانون و سازوکارهای اجرایی آن مشخص شود پس از آن بنده با صراحت می‌توانم بگویم که مبنای دو هزار میلیارد تومان چه بود، چرا پیش بینی شد و کم و کسر آن چیست و چگونه باید تأمین شود.

وی ادامه داد: در ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه آمده است، لایحه رتبه‌بندی باید توسط دولت به مجلس ارائه شود و ما هم اکنون می‌خواهیم این لایحه را به مجلس بفرستیم و باید رتبه بندی حرفه‌ای معلمان کشور در مجلس به قانون تبدیل شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش که آیا دولت بعدها خواهد پذیرفت، اعتبار دو هزار میلیارد تومانی را افزایش دهد و اعتبار مورد نیاز را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد؟ گفت: فعلا در مورد بودجه رتبه‌بندی نباید صحبت کرد بلکه باید در باره قانون و سازوکارهای اجرایی آن بحث کرد و آن دیگر کار ما مسئولان بودجه است که هرچقدر اعتبار نیاز داشت تأمین کنیم.

سید محمد بطحایی - وزیر آموزش‌وپرورش نیز در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه از همکاران فرهنگی می‌خواهم هر‌گونه پیش داوری درباره رتبه‌بندی را متوقف کنند، گفت: هر زمان که طرح، آئین‌نامه و بودجه رتبه‌بندی به تصویب رسید و ابلاغ شد، در خدمت فرهنگیان برای شنیدن انتقادهای آنها هستیم. شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که ورود به اینگونه مباحث صحیح نیست و اکنون که دولت برای فرهنگیان این اهمیت را برای اجرایی‌کردن رتبه‌بندی قائل شده آغاز مبارکی است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها