کد خبر : 5923

فعلا از شیوه رتبه بندی معلمان چه می دانیم؟

فعلا از شیوه رتبه بندی معلمان چه می دانیم؟

هنوز اطلاعات چندانی از شیوه رتبه بندی معلمان به طور رسمی منتشر نشده است. اما از خلال سخنان نمایندگان مجلس می توان تا حد زیادی به ساز و کار نظام رتبه بندی واقف شد.

به گزارش خودروتک، سیدحمایت میرزاده در گفتگو با خانه ملت درباره نحوه اجرای نظام رتبه‌بندی فرهنگیان و تاثیرات آن، گفت: از نظر کمیسیون آموزش مجلس نظام رتبه‌بندی تاکنون اجرا نشده است اگرچه افزایش حقوق فرهنگیان اقدامی پسندیده است و ممکن است در صورت اجرای نظام رتبه‌بندی یکی از الزمات و زیرمجموعه‌های آن باشد اما افزایش حقوق  به تنهایی نشاندهنده اجرای رتبه‌بندی نیست.

میرزاده بیان کرد: همانگونه که در دانشگاه های کشور مربی، استادیار، دانشیار و استاد وجود داشته و هر کدام جایگاه و رتبه مخصوص به خود را دارند در مدارس و در میان فرهنگیان نیز باید درجه و رتبه هر کدام براساس تجربه، مدرک تحصیلی و... مشخص شود.

همچنین احمد عابدینی معاون دبیر کل شورای عالی آموزش ‌و پرورش در این خصوص به ایرنا گفت: 

در طرح رتبه ‌بندی معلمان جدید، این نظام در معنای واقعی طراحی‌ و به چند سؤال اساسی از جمله ماهیت رتبه‌بندی معلمان، ملاک و معیار رتبه‌ بندی و مواردی دیگر از این قبیل پاسخ ‌داده‌ شده است.

وی با بیان اینکه برای تعیین شاخص ‌ها، 400 ملاک اولیه در نظر بوده ‌گفت: از این تعداد و با توجه به غربالگری شاخص ‌ها، در نهایت 12 ملاک اصلی برای رتبه‌ بندی معلمان در نظر گرفته شد و تأکید بر این بود که صلاحیت ‌های کسب شدنی را در دستور قرار دهیم.

عابدینی افزود: شاخص ‌ها طوری در نظر گرفته ‌شده‌ که افراد امکان دستیابی به آن را داشته باشند؛ نه اینکه مثلا ویژگی ‌های شخصیتی آنها را معیار قرار دهیم. مبنای رتبه ‌بندی معلمان بر دو اصل اساسی؛ شامل صلاحیت ‌های کسب ‌شده و عملکرد افراد است‌ و سعی شده ملاک ‌های عینی را مد نظر قرار دهیم؛ یعنی امتیازدهی بر اساس مستندات باشد. علاوه بر شاخص ‌های در نظر گرفته ‌شده، آزمون سراسری برای سنجش صلاحیت‌ های علمی و حرفه ‌ای نیز در نظر گرفته‌ شده است.

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش ‌و پرورش اظهار داشت: افراد علاوه بر اینکه مهارت ‌های لازم را کسب می‌ کنند در صورتی‌ که روش تدریس خاصی را بکار گیرند مقالات علمی داشته باشند، گواهی صلاحیتی مرتبط را کسب کرده باشند،‌ باید در رشته تخصصی خود هم به‌روز بوده و از توانایی لازم را بهره ببرند. 

رتبه بندی معلمان در 5 طبقه

به گفته عابدینی در طرح رتبه ‌بندی معلمان جدید افراد در ۵ رتبه طبقه‌بندی می‌ شوند و ترفیع از یک رتبه به رتبه بالاتر فقط در بازه زمانی پنج ساله میسر است. برای اجرایی کردن کار،‌ سازمانی پیش‌بینی کردیم که افراد را بر مبنای ویژگی ‌های لازم انتخاب کنیم، همچنین از روش‌ های صحیح ارزیابی استفاده کنند.

وی افزود: رتبه 5 با نام معلم پایه، رتبه 4 معلم مربی، رتبه 3 معلم حرفه‌ای، رتبه 2 معلم سرآمد و رتبه یک معلم راهبر است. معلمان پس از دستیابی به هر رتبه، ضریبی برای افزایش حقوق کسب می ‌کنند که برای این هدف دو مدل پیشنهاد داده‌ ایم؛ مدل اول با تأثیر ضریب افزایش حقوق در اعدادی مشخص برای هر رتبه و دیگری اعمال ضرایب نیم تا 3 درصدی در حق شغل و شاغل برای هر رتبه است. افزایش حقوق با توجه به پیشنهادهای در نظر گرفته ‌شده مبالغ قابل قبولی است و به افزایش انگیزه معلمان کمک می‌کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها