کد خبر : 5439

جدید ترین سخنان معاون وزیر در مورد طرح رتبه بندی معلمان

جدید ترین سخنان معاون وزیر در مورد طرح رتبه بندی معلمان

با طرح منطقه‌بندی می‌خواهیم کشور را به 25 یا 30 منطقه آموزشی تقسیم کنیم که به صورت هیات امنایی اداره می‌شود

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش بهبود وضعیتی معیشتی معلمان را یکی از تبعات اجرای طرح رتبه‌بندی دانست و تاکید کرد که هدف اصلی این طرح، ارتقای کیفیت آموزشی است.

علی الهیارترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش مهمان خبرگزاری پانا بود تا به سوال‌ها و مشکلات معیشتی معلمان و فرهنگیان پاسخ دهد. او در ابتدا درباره طرح رتبه‌بندی فرهنگیان که این روزها به مهم‌ترین موضوع آموزش و پرورش تبدیل شده است، سخن گفت. الهیار ترکمن گفت: «در ابتدا باید دو مقوله وضعیت معیشتی معلمان و طرح رتبه‌بندی حرفه‌ای را از یکدیگر تفکیک کنیم. رتبه‌بندی حرفه‌ای در بیشتر نظام‌های آموزش و پرورش دنیا وجود دارد که هدف آن افزایش و ارتقای کیفیت آموزش است. یعنی با تعریف یک‌سری از استانداردهای حرفه‌ای، انگیزه فردی در معلم ایجاد می‌کند که با کسب آن استانداردها بتواند به مراتب بالا دست پیدا کند و به فراخور آن از نظر دانش حرفه ای و مالی پیشرفت کند.»

او ادامه داد: «ملاک ما برای اجرای طرح رتبه‌بندی آن چیزی است که در قانون به آن اشاره شده است. در جز دو بند الف ماده 63 قانون برنامه ششم آمده است که باید یک نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای برای معلمان طراحی شود که از طریق آن نیروی انسانی مهندسی و نظام پرداخت‌ها در آموزش و پرورش اصلاح شود.»

اللهیار با تاکید بر این که مهندسی نیروی انسانی و اصلاح نظام پرداخت‌ها تمام مسائل در آموزش و پرورش را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد افزود: «اجرای طرح رتبه‌بندی یک فرایند تدریجی در وزارت آموزش و پرورش است. ما باید یک دوره زمانی مشخص برای خود تعریف کنیم تا همه اهداف این قانون رعایت شود تا بتوانیم از این طریق هم به افزایش کیفیت و هم بهبود معیشت معلمان کمک کند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش بهوبد وضعیت معیشت معلمان را یکی از پیامدهای اجرای طرح رتبه‌بندی دانست و گفت:‌ «همه طرح رتبه‌بندی مربوط به معیشت فرهنگیان نیست. همه نظام‌های آموزش و پرورش در دنیا رتبه‌بندی را برای ارتقای کیفیت آموزش اجرا می‌کنند. خواهش من از همه فرهنگیان عزیز این است که طرح رتبه‌بندی را برای ارتقای کیفیت آموزشی دنبال کنند و وقتی این طرح درست اجرا شود قطعا منجر به بهبود معیشت نیز خواهد شد.»

او افزود: «بهبود معیشت فرهنگیان هم باید از مجاری مربوط به آن دنبال کنیم. در حال حاضر لایحه دائمی کردن قانون مدیریت خدمات کشوری در مجلس مطرح است تا بتوانیم با بررسی آن وضعیت معیشت معلمان ارتقا دهیم.»

الهیار درباره زمان اجرای طرح رتبه‌بندی گفت: «لایحه رتبه‌بندی به دولت ارسال شده و در کمیسیون اجتماعی دولت نیز به تصویب رسیده است. ما نیز همزمان در تدوین لایحه بودجه سال 98 برای طرح رتبه‌بندی یک سری موارد را پیش‌بینی کرده‌ایم که بعد از تصویب آن در دولت و ارسال آن به مجلس به طور مفصل درباره ‌آن با فرهنگیان عزیز صحبت خواهم کرد. هیچ جای نگرانی برای تامین اعتبار اجرای این طرح نیز وجود ندارد.»

از طریق طرح منطقه‌بندی به دنبال مدیریت هیات امنای مناطق آموزشی هستیم

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره طرح منطقه‌بندی اداره‌های آموزش و پرورش کشور و تمرکز‌زدایی در این وزارتخانه گفت: «آموزش و پرورش یک ابر سیستم است و ابرسیستم‌ها نه به خودی خود می‌توانند عملکردی داشته باشند و نه به صورت تصادفی امکان فعالیت دارند. آموزش و پرورش به یک دستورالعمل مدون برای اداره و مدیریت خود احتیاج دارد.»

او ادامه داد: «ما با وزارتخانه‌ای رو به رو هستیم که دارای 760 منطقه آموزشی است و 105 هزار واحد آموزشی را مدیریت می‌کند، یک میلیون فرهنگی در آن مشغول به فعالیت هستند و 14 میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده است. با این شرایط نمی‌توان آموزش و پرورش را با یک‌سری قوانین عام مدیریت کنیم. قوانینی که برای یک وزارت‌خانه با 20 هزار نیرو تدوین می‌شود نیاز آموزش و پرورش با این گستردگی را نمی‌تواند تامین کند.»

اللهیار اصلی‌ترین واحد اجرایی در آموزش و پرورش را مدرسه دانست و گفت: « ما هر جایی جز مدرسه را برای اجرای سیاست‌های پرورشی و آموزشی هدفگذاری کنیم، راه را خطا رفته‌ایم و باید هرچه سریع‌تر آن را اصلاح کنیم.»

او افزود: «تلاش ما برای تدوین یک قانون مالی و اداری خاص برای وزارت آموزش و پرورش است تا بتوانیم بر اساس نیازهای آموزش و پرورش قانونی را طراحی و تنظیم کنیم که تمام مسائل اداری و مالی آموزش و پرورش را مدیریت کند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش از تشکیل کارگروهی برای تدوین قوانین مالی اداری مختص به آموزش و پرورش خبر داد. او گفت: «مطالعات اولیه در زمینه قوانین آموزش و پرورش انجام شده است. هدف ما این است که لایحه‌ای تدوین شود که در درجه اول استلزامات مالی اداری آموزش و پرورش را پیش‌بینی کند و در درجه دوم با تاکید بر نقش محوری مدرسه باعث تمرکززدایی شود.»

او درباره جزییات طرح منطقه‌بندی گفت: «به دنبال این هستیم که با اجرای این طرح کشور را به 25 یا 30 منطقه آموزشی تقسیم کنیم که به صورت هیات امنایی اداره می‌شود. اختیاراتی به این مناطق داده می‌شود که آنها از طریق مدارس، اهداف آموزشی را اجرا کنند تا در نهایت بتوانیم یک نظام غیرمتمرکز و هماهنگ را در سیستم آموزش و پرورش کشور داشته باشیم. این کار بسیار حساس و پیچیده است و به یک‌باره امکان اجرای آن وجود ندارد اما نحوه تقسیم‌بندی مناطق کشور در تنظیم لایحه مربوط باید به سمتی برود که همه اختیارات به سطح مدرسه واگذار شود.»

اللهیار ترکمن هم‌چنین به سوال‌هایی که از طرف فرهنگیان به خبرگزاری پانا ارسال شده بود پاسخ داد و این بخش از پاسخ‌های او در روزهای آینده به تدریج منتشر خواهد شد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها