کد خبر : 5398

سیر تا پیاز انتخابات نمایندگان معلمان در شورای عالی آموزش‌ و پرورش + شرایط و مدارک لازم

سیر تا پیاز انتخابات نمایندگان معلمان در شورای عالی آموزش‌ و پرورش + شرایط و مدارک لازم

مسئول ستاد راهبری انتخابات برنامه‌های ستاد راهبری انتخابات نمایندگان معلمان در شورای عالی آموزش‌ و پرورش را تشریح کرد.

به گزارش تسنیم اصغر حصیری، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول ستاد راهبری انتخابات نمایندگان معلمان در شورای عالی آموزش‌ و پرورش با اشاره به اهمیت جایگاه این شورا اظهار کرد: رکن بالادستی در سیاست‌گذاری‌های وزارت آموزش‌وپرورش، شورای عالی آموزش‌وپرورش  است که ریاست  این شورا بر عهده رئیس‌جمهور است.

وی جلب مشارکت فرهنگیان  در تصمیم‌گیری‌های کلان را  یکی از اهداف بسیار مهم دانست و گفت: وزارت آموزش‌وپرورش در برنامه‌های پیشنهادی خود همواره به  جلب مشارکت فرهنگیان مقید بوده است و برای مسیر تحولی آموزش‌وپرورش آن را ضروری می‌داند و بر این باور است که پیشرفت و اعتلای تعلیم  و تربیت با همراهی منابع انسانی محقق می‌شود.

فرهنگیان نقش تاثیرگذار خود را به بهترین وجه ایفا کنند

حصیری عنوان کرد: در این راستا برنامه برگزاری انتخابات برای معرفی سه صاحب‌نظر از فرهنگیان شاغل از هریک از دوره‌های تحصیلی به جمع اعضای رسمی و پیوسته شورای عالی آموزش‌وپرورش ازجمله اقداماتی است که می‌تواند حضور مؤثر معلمان و مدیران مدارس را در بالاترین سطح مدیریت آموزش‌وپرورش رقم  زند و انتظار می‌رود خانواده بزرگ فرهنگیان فرهیخته در این رفتار اجتماعی - فرهنگی سهیم شده و با آگاهی از توان ، دانش و مهارت‌ها- نقش تأثیرگذار  خود را به بهترین وجه ایفا کنند.

وی گفت: انتخابات نمایندگان معلمان در شورای عالی آموزش‌وپرورش با استناد به بند 14 از ماده 9 لایحه قانونی تشکیل شورای عالی آموزش‌وپرورش  است و سه نفر صاحب‌نظر از نمایندگان معلمان یا مدیران مدارس از هر یک از دوره‌های تحصیلی به انتخاب شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش (که حداقل یک نفر از آنان از بین زنان انتخاب شود ) ، جزء اعضای شورای عالی آموزش‌وپرورش هستند البته با توجه به سند تحول بنیادین ( بند 21 از اهداف عملیاتی) که به بازنگری و باز مهندسی ساختارها ، رویه‌ها و روش‌ها تأکید کرده همچنین بند 8 از اهداف عملیاتی و راهکار 8-1 )که به افزایش مشارکت نظام تعلیم و تربیت پرداخته و  مدرسه، معلمان و دانش آموزان را به‌عنوان سرمایه انسانی و اجتماعی تلقی کرده و به اصلاح ، ارتقاء و تغییر نگرش آموزش‌وپرورش نیز اشاره داشته است.

نحوه برگزاری انتخابات دومرحله‌ای

 مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در مورد نحوه برگزاری انتخابات اظهار کرد: برگزاری انتخابات در دو مرحله  که مرحله اول به‌صورت الکترونیکی و مرحله دوم حضوری خواهد بود.مرحله اول انتخابات در سطح استان‌ها و تحت نظارت ستاد راهبری انتخابات حوزه ستادی، اداره کل و شخص مدیرکل آموزش‌وپرورش استان از طریق سامانه الکترونیک و متناسب  با سهمیه‌های استانی (به نسبت جمعیت  آماری معلمان و مدیران هر استان از حداقل 3 تا حداکثر 9 نفر ) بدون در نظر گرفتن مقطع و جنسیت برگزار می‌شود  و بر اساس نتایج حاصله در هر استان باید حداقل یک نفر از منتخبین متناسب با سهمیه استان خانم باشد.در این مرحله اگر حداقل یک خانم جزء منتخبین استان نباشد، از بین بانوان شخص حائز بالاترین رأی با آخرین نفر سهمیه در آن استان جایگزین می‌شود.

حصیری گفت:‌مرحله دوم انتخابات  پس از مشخص شدن منتخبین هر استان به‌صورت متمرکز و بارأی‌گیری حضوری و مستقیم برگزار می‌شود و از بین راه‌یافتگان به مرحله دوم بر اساس قانون شورای عالی آموزش‌وپرورش، یک نفر آموزگار یا مدیر دوره‌ ابتدایی متوسطه اول و متوسطه دوم به عبارتی  از هر سه مقطع یک معلم و یا مدیر جمعاً 3 نفر که حداقل یکی از آنان باید از بین زنان باشد به‌عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب می‌شوند .

رئیس‌جمهور ابلاغ سه منتخب نهایی در شورای عالی آموزش‌وپرورش  را صادر می‌کند

مسئول ستاد راهبری انتخابات نمایندگان معلمان در شورای عالی آموزش‌وپرورش در مورد نحوه صدور ابلاغ سه منتخب نهایی در شورای عالی گفت:  ابلاغ سه منتخب نهایی جهت عضویت در شورای عالی آموزش‌وپرورش  توسط رئیس‌جمهور صادر می‌شود.

حصیری  در مورد  طول دوره عضویت منتخبان فرهنگیان در شورای عالی  و مدت‌زمان آن اظهار کرد: منتخبانی  که به عضویت شورای عالی آموزش‌وپرورش درآمده‌اند باید در جلسات این شورا که حداقل دو بار در ماه در تهران برگزار می‌شود شرکت کنند و طول دوره عضویت آنان در شورای عالی 4 سال است.

 وی در مورد شرایط رأی‌دهندگان بیان کرد: تمامی فرهنگیان شاغل رسمی و پیمانی ، دانشجو معلمان و بازنشستگان در آموزش‌وپرورش مناطق و شهرستان‌ها و استان‌ها می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه انتخابات و دریافت رمز از درگاه بانک ملی به کاندیدای موردنظر خود رأی دهند.

شرایط کاندیداها

 مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در مورد انتخاب شوندگان  (کاندیداها ) اظهار کرد: کاندیداها باید شرایط زیر را دارا باشند: مدیر و معلمان رسمی شاغل در آموزش‌وپرورش با حداقل 12 و حداکثر 31  سال سابقه خدمت.  حداقل مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس  یا معادل آن. نداشتن سوءپیشینه و یا حکم  محکومیت قطعی از مراجع قضایی و یا هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری با هر درجه از محکومیت.داشتن حداقل یک مورد از این سوابق کاری: نمایندگی معلمان در شورای آموزشی مدرسه، سرگروه آموزشی منطقه یا استان، کسب مقام در جشنواره روش‌های تدریس استان و کشور، عضویت در بنیاد نخبگان و یا سازمان علمی صنعتی که گواهی ثبت اثر داشته و یا دارای گواهی از نظام پیشنهاد‌ها ادارات کل آموزش‌وپرورش استان، تألیف ، ترجمه یا مقاله چاپ‌شده در مجلات علمی معتبر متناسب با موضوعات آموزش‌وپرورش، به انجام رساندن حداقل یک طرح پژوهشی متناسب با موضوعات آموزش‌وپرورش، عضویت در دبیرخانه دروس کشوری مستقر در استان، معلمان نمونه کشوری ، استانی و منطقه‌ای.

وی در مورد ستاد راهبری انتخابات و اعضاء و کمیته‌های آن  گفت: ابلاغ مسئول ستاد راهبری انتخابات توسط وزیر آموزش‌وپرورش  صادرشده است و او  ظرفیت‌های سازمانی نمایندگان حوزه‌های مختلف آموزش‌وپرورش را که به طریقی ذینفعان شورای عالی هستند را شناخته و از طریق دفتر وزارتی برای آنان ابلاغ صادر کرده است و در قالب کمیته‌های مختلف عملکردی آنان را سازمان‌دهی کرده است.

حصیری بیان کرد:‌اعضای ستاد راهبری  انتخابات فرهنگیان در قالب هفت کمیته و تحت مدیریت  مسئول ستاد راهبری انتخابات به این شرح است: کمیته اجرایی با حضور نمایندگانی از دفتر وزارتی آموزش‌وپرورش. کمیته مالی و پشتیبانی با حضور نمایندگانی از معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی. کمیته قوانین،‌مقررات و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات با حضور نمایندگانی از معاونت حقوقی و امور مجلس و نیز شورای عالی آموزش‌وپرورش. کمیته حراست، نظارت و پاسخگویی با حضور نمایندگانی از مرکز حراست، اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات. کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات با حضور  نمایندگانی از فناوری، آمار و منابع انسانی. کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی با حضور  نمایندگانی از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی، کمیته ارتباط با استان‌ها با حضور نمایندگانی از اداره کل شهرستان‌های تهران، معاونت متوسطه و معاونت ابتدایی.

حصیری در مورد وجود چنین ساختار ستاد راهبری در استان‌ها گفت: تلاش شده است متناظر ستاد راهبری انتخابات  با مختصات کوچک‌تر در استان‌ها فعال شوند تا به ابهامات احتمالی شرکت‌کنندگان و کاندیداها پاسخ داده و نظارت جدی بر سلامت اجرای انتخابات داشته باشند.

سهمیه‌بندی استان‌ها جهت معرفی کاندیداها

 مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در مورد نحوه سهمیه‌بندی استان‌ها جهت معرفی کاندیداها اظهار کرد: بر اساس آمار واجدین شرایط کاندیدا شدن حداقل مدرک فوق‌لیسانس و سابقه خدمت بین 12 تا 31 سال در آن لحاظ شده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها