کد خبر : 5149

پرداخت وام ازدواج 30 میلیون تومانی امکانپذیر است؟

پرداخت وام ازدواج 30 میلیون تومانی امکانپذیر است؟

برای اعطای وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۰ ساله به ۱.۲ میلیون جوان در سال آتی، به ۳۶ هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه نیاز است.

به گزارش تسنیم ،‌ سپرده های موجود و مصرف نشده قرض الحسنه پس انداز، بازپرداخت اقساط تسهیلات قرض الحسنه، افزایش سپرده های قرض الحسنه پس انداز و بخش اندکی از سپرده های قرض الحسنه جاری، 4 منبعی است که می تواند برای اعطای وام قرض الحسنه مورد استفاده قرار گیرد. گفتنی است که این منابع مردمی طبق قانون باید در مصارف مشخص از جمله وام ازدواج استفاده شود و بانک حق دخل و تصرف در آن را ندارد.

بررسی های انجام شده نشان می دهد منابع قرض الحسنه جدید در اختیار بانک ها در سال آتی از محل این چهار منبع، در مجموع 56 هزار میلیارد تومان خواهد بود که می تواند وام ازدواج 30 میلیون تومانی را پوشش دهد و 20 هزار میلیارد تومان مازاد آن نیز به سایر مصارف قرض الحسنه برسد.

10 هزار میلیارد تومان از محل منابع موجود که وام داده نشده است، 13 هزار میلیارد تومان از محل بازپرداخت اقساط تسهیلات قرض الحسنه، 18 هزار میلیارد تومان از محل افزایش حداقلی سپرده های قرض الحسنه پس انداز و 15 هزار میلیارد تومان نیز از محل 10 درصد سپرده های قرض الحسنه جاری، این 56 هزار میلیارد تومان را تشکیل می دهد.

حتی در صورتی که سپرده های قرض الحسنه جاری نیز در نظر گرفته نشود، سپرده های قرض الحسنه پس انداز کفاف وام ازدواج 30 میلیون تومانی را داده و 5 هزار میلیارد تومان از آن نیز مازاد خواهد بود.

با این اوصاف، افزایش وام ازدواج به 30 میلیون تومان در سال 1398 با بازپرداخت 10 ساله امکانپذیر بوده و ضروری است دولت یا نمایندگان مجلس، تبصره مرتبط آن را در بودجه سال آتی به این شکل اصلاح نمایند.

هرچند این مبلغ نیز مشکلات ازدواج جوانان را به طور کامل حل نخواهد کرد، اما تسهیل و کمک بزرگی خواهد بود و تنها سیاست کشور در حمایت از تشکیل خانواده را بهبود خواهد داد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها