کد خبر : 5003

درخواست افزایش «واقعی» حقوق کارگران و کارمندان از دولت

درخواست افزایش «واقعی» حقوق کارگران و کارمندان از دولت

نماینده کارگری در شورای عالی کار گفت: افزایش حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان باید براساس واقعیات اقتصادی کشور باشد و امیدواریم در این مسیر نمایندگان مردم در خانه ملت نیز با جامعه کارگری و کارمندان همراهی کنند.

علی خدایی در گفتگو با ایرنا، اظهار داشت: بدون شک افزایش هزینه زندگی در کشور به مراتب بیشتر از 20 درصد بوده است بنابراین باید افزایش حقوق کارمندان و کارگران با درک این واقعیت و عمق فشار اقتصادی که به مردم تحمیل می شود، انجام شود.

وی افزود: با این میزان از افزایش حقوق و دستمزد کارگری و کارمندی، تردیدی نداشته باشید که فقط فاصله حقوق با هزینه های زندگی بیشتر شده و سفره های معیشت مردم کوچک تر می شود بنابراین امیدواریم مجلس در بررسی پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان و کارگران با دقت نظر بیشتری عمل کند.

**اختلاف 1.2 میلیون تومانی میان دستمزد و هزینه های زندگی

این فعال حوزه کارگری درباره تقاوت میان حقوق و دستمزد کارگران با هزینه های زندگی، گفت: بررسی هایی که در شهریور ماه انجام شد و بر روی آن، توافق سه جانبه میان نماینده بخش کارگری، کارفرمایی و دولت در شورای عالی کار صورت گرفت نشان دهنده فاصله 800 هزارتومانی میان حقوق کارگران و هزینه زندگی آنان بود.

وی افزود: بررسی های فعلی بخش کارگری نشان می دهد که این رقم در حال حاضر به یک میلیون و 200 هزار تومان رسیده است و حقوق کارگران فقط 30 درصد از هزینه های زندگی آنان را تامین می کند.

نماینده بخش کارگری در شورای عالی کار با تاکید براینکه حقوق و دستمزد کارگران کفاف هزینه زندگی آنان را نمی دهد، تصریح کرد: باید تا قبل از پایان سال تلاش کرد تا شکاف میان دستمزد و هزینه های زندگی کارگران پر شود.

خدایی ادامه داد: در شرایط فعلی کارگران اقدام به حذف هزینه های بهداشت، سلامت، تفریحات و آموزش از سبد خانوار کرده اند که این امر علاوه بر مشکلات اقتصادی منجر به بروز فجایع و لطمات اجتماعی خواهد شد.

** حق مسکنی که کمتر از هزینه شارژ ساختمان است

این فعال حوزه کارگری درباره حق اولاد کارگران گفت: براساس قانون به ازای هر فرزند باید 10 درصد از حداقل پایه حقوق پرداخت شود که امسال این رقم معادل 114 هزار تومان است اما برکسی پوشیده نیست که با این اعداد و ارقام نمی توان هزینه و مخارج یک کودک را تامین کرد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره حق مسکن کارگران نیز گفت: دو سال قبل و با تلاش های فراوان توانستیم حق مسکن کارگران را از 20 هزار تومان به 40 هزار تومان برسانیم.

وی با بیان این مطلب که این رقم برای حق مسکن بسیار ناچیز است، تصریح کرد: برخی افراد این مساله را در بوق و کرنا کرده و وگفتند که حق مسکن کارگران افزایش 100 درصدی داشته است درحالی که با این رقم حتی نمی توان هزینه شارژ ماهیانه یک ساختمان را پرداخت کرد.

خدایی درباره در دستور کار قرار داشتن افزایش حق مسکن کارگران، خاطرنشان ساخت: ما خواهان افزایش رفاه کارگران هستیم اما بحث بالا بردن میزان حق مسکن کارگران خارج از عهده ماست و باید هیات وزیران این موضوع را مصوب کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها