کد خبر : 4930

انتقاد از کم توجهی به معیشت معلمان

انتقاد از کم توجهی به معیشت معلمان

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بازده سرمایه‌گذاری بلندمدت در آموزش و پرورش را از پایه‌های اساسی توسعه خواند و گفت: دولت هزینه‌های آموزش و پرورش را بار سنگینی بر بودجه ملی می‌داند.

به گزارش ایسنا، فریده اولادقباد در نطق میان دستور جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با تبریک روز نیروی دریایی ارتش، اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای را در چهار محور، آسیب‌پذیرکردن نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار کرد: اولین محور تاب‌آوری اقتصاد ایران، دومین مورد تضعیف سرمایه‌های اجتماعی و شکاف سیستم سیاسی با محیط اجتماعی، سومین مورد شناخت ایالت متحده از زیرساخت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی پس از برجام و چهارم ضعف اروپا و سایر قدرت‌ها در خنثی‌سازی آثار تحریم‌های ماه ژانویه است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی فصل مشترک همه سناریوهای آمریکا را تاب‌آوری اقتصادی و اجتماعی ایران در برابر فشار تحریمی خواند و ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی که به دنبال حفظ منافع هسته‌ای یا منافع ملی در برجام است در گام نخست باید به توان مقاومت داخلی توجه کند و این به معنی بی‌توجهی به دیپلماسی نیست بلکه صرفا اولویت‌گذاری برای مقاومت اقتصادی کشور در چارچوب بودجه‌بندی عمرانی با افزایش مبارزه با فساد برای استفاده حداکثری از منابع ارزی محدود کشور برای نیازهای استراتژی کشور است.

اولادقباد در مورد سطح قابلیت هسته‌ای کشور، اظهار کرد: این سطح باید بیش از سطح قبل از برجام باشد تا بتواند جلوی خواسته‌های زیاده خواهانه جدید ترامپ را گرفته و وی را به بازگشت دولتش وادار نماید نه این‌که ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بوده و به برخی تعهدات حداقلی اروپا بسنده کند.

وی با تاکید بر حفظ ضرورت افزایش همبستگی و انسجام ملی، گفت: در این پیچ تاریخی حساس افزایش همبستگی و انسجام ملی باعث افزایش تاب‌آوری کشور خواهد شد. همبستگی و انسجام ملی یک شعار نیست، بلکه یک ضرورت است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد چالش‌های اساسی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: امروزه معلمان به عنوان موتور محرکه دستگاه تعلی و تربیت از لحاظ رفاه و معیشت سخت در تنگنا هستند بنابراین دولت باید توجهی ویژه بر این قشر تاثیرگذار داشته باشد. متاسفانه دولت هزینه‌های آموزش و پرورش را بار سنگینی بر بودجه ملی می‌داند، در حالی که بازده این سرمایه‌گذاری در بلندمدت پایه‌های اساسی توسعه را بنا می‌نهد.

اولادقباد با اشاره به سهم آموزش و پرورش در بودجه کشور، ادامه داد: این سهم کمتر از ۱۰ درصد بودجه عمومی است. بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۷، ۴۷ هزار میلیارد تومان بود که ما با چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه شدیم.

وی در ادامه از وزیر آموزش و پرورش خواست تا نسبت به بیمه تکمیلی فرهنگیان اقدام اساسی انجام دهد و تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری‌های لازم را به عمل بیاورد.

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به این جمله امام (ره) «زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند»، گفت: براساس اصل‌های ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی و ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه که مبتنی بر عدالت جنسیتی است، باید از زنان در پست‌های کلان مدیریتی استفاده شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها