کد خبر : 4842

واکنش تند به طرح موضوع مازاد بودن 150 هزار نفر از معلمان

واکنش تند به طرح موضوع مازاد بودن 150 هزار نفر از معلمان

رئیس فراکسیون فرهنگیان گفت: خصوصی سازی در آموزش و پرورش مانع عدالت است و حقوق شهروندی هرکودک ایجاب می کند، به راحتی در فضایی برابر به آموزش و پرورش کیفی دسترسی داشته باشد.

به گزارش مهر، حمیدرضا حاجی بابایی در مجمع عالی بسیج گفت: معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی به علت نگاه بسیار محدود و غیر کارشناسی که به آموزش و پرورش داشتند و از حامیان جدی معلمان روزمزد بودند، به همراه آقای فانی وزیر وقت آموزش و پرورش بدون توجه به نیازهای واقعی بدنه آموزش و پرورش و کارشناسی دقیق، گفتمان غالب خود را مازاد نیرو و خصوصی سازی در آموزش و پرورش قرار دادند و با این سیاست غلط پایه های ظلم و بی توجهی دولت به معلمان فرهنگیان را بنا نهادند. 

وی افزود: دکتر فانی در جلسه ای در حضور دکتر نوبخت تاکید کردند که آموزش و پرورش بیش از ۳۰۰ هزار نفر نیروی انسانی مازاد دارد، در جای دیگری تصریح داشتند آموزش و پرورش را با ۷۵۰ هزار نفر می توان اداره و مدیریت کرد. حتی این دیدگاه تا جایی پیش رفت که  وزیر وقت آموزش و پرورش پیشنهاد انتقال نیروهای آموزش و پرورش به سایر دستگاه های دولتی را مطرح کردند و دیگر از ۱۵۰ هزار معلم مازاد سخن گفتند.

حاجی بابایی اظهار کرد: آن زمان به جای تاکید بر برنامه ریزی راهبردی برای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش و آینده نگری،  بر جنجال های متعدد رسانه ای تکیه شد. گاهی از ۱۰۰ هزار نفر معلم بی سواد و آشپز معلم در آموزش و پرورش سخن گفتند و زمانی از ورود بی ضابطه ۱۱۶ هزار نفر خدمتگزار و آشپز به آموزش و پرورش صحبت کردند. در سایه این هیاهوی رسانه ای مولود نامبارکی با نام بسته حمایتی وارد آموزش وپرورش شد، مدارس دولتی به اجاره خواص درآمدند. در سایه این نگاه غیرکارشناسی بیش از ۱۰۰ مدرسه دولتی فقط در شهر تهران اجاره داده شد.

وی افزود: توقف شبه تعطیلی دانشگاه فرهنگیان نیز از دیگر دستاوردهای این جنجال رسانه ای فاقد پشتوانه علمی و اجرایی بود. کاهش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، محدودیت های پذیرش در سایه طرح هایی مانند پذیرش بوم برای بوم مانع از ورود، دانش آموزان نخبه مشتاق ورود به دانشگاه فرهنگیان شد.

سقوط جایگاه فرهنگیان را شاهد هستیم

وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار کرد: سقوط جایگاه فرهنگیان، تعطیلی مجتمع های روستایی شمیم ولایت که با پشتوانه نظری بسیار متعالی تدوین و اجرا شده بود، کاهش شدید عوامل اجرایی مدارس، کاهش و تا مرز  نزدیک به صفر رسیدن تعداد مربیان و معاونین آموزشی اجرایی پرورشی، بهداشت، مشاورین خروجی این نگاه مهلک و غیرکارشناسی به سیستم تعلیم وتربیت بود. 

وی ادامه داد: به دنبال آن تعطیلی تعداد قابل توجهی از مدارس روستایی به ویژه در دوره متوسطه اول و خالی بودن کلاس های درس از معلم پس از گذشت بیش از دوماه از سال تحصیلی و تراکم کشنده کلاس ها ضربات دیگری است که کودکان ونوجونان این کشور از این نگه غیر کارشناسی خوردند. امروز می بینم که با توجه به بحران نیروی انسانی و با فشار نمایندگان  مجلس در سال ۱۳۹۶ بیش از ۲۸ هزار نفر نیروی  شرکتی  که درسال ۹۷ تعداد آن با کرام الکاتبین است وارد آموزش و پرورش شده است. تفکرمعلم شرکتی شکل گرفته و نضج یافته است. کمبود ۱۹۴ هزار معلم امروز آموزش و پرورش را با بحران مواجه ساخته است.

حاجی بابایی افزود: در بیانات مقام معظم رهبری تصریح شد که در سال ۱۴۰۰ ، بیش از ۳۰۰ هزار معلم کمبود داریم. در سال ۱۳۹۱ که برنامه ۳-۳-۶ اجرا شد، تاکنون در هر سال ۳۰ هزار نفر بازنشسته شده اند، باید اینها با برنامه های آینده نگرانه پیش بینی می شدند و برای آن برنامه ای عملیاتی مدون می شد. با خصوصی سازی نطفه بدی در آموزش و پرورش منعقد شده است، پدیده ای که بارها مقام معظم رهبری با آن مخالفت نمودند ، حتی زیر بار واگذاری مدارس به شهرداری ها نرفتند، چرا که آموزش و پرورش حاکمیتی است و حقوق شهروندی هرکودک ایجاب می کند، به راحتی  در فضایی برابر به آموزش و پرورش کیفی دسترسی داشته باشد. 

وزیر اسبق آموزش و پرورش تاکید کرد: فضای آموزش و پرورش را امروز پریشان کرده اند، در قالب برنامه های کاهش هزینه های آموزش و پرورش، تعداد معلمان مجرب و متعهد کاهش یافته است، سهم بودجه آموزش و پرورش از ۱۵.۵درصد کل بودجه عملیاتی دولت در سال ۱۳۹۱ به ۸ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است. قانون بودجه ۹۷ درخصوص رایگان شدن هزینه آب وبرق و گاز مدارس بلا تکلیف است.

تمام مزایای معلمان قانونی است

حاجی بابایی با تاکید بر این که حال آموزش وپرورش خوب نیست گفت: مخلص کلام این که حال آموزش و پرورش خوب نیست و باید به دادش رسید زیرا  نیروی انسانی وضعیت خوبی ندارد.  حال دانش آموز خوب نیست و تراکم کلاس ها بسیار بالاست و طرح های کیفیت بخشی در این تراکم قابلیت اجرایی ندارد. همچنین  حال بودجه های عمرانی مدارس، حال معلم از نظر حقوق وضعیت معیشتی خوب نیست، وضعیت اجرای سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش خوب نیست. روی سخن من  با دولت است. دولت به داد آموزش وپرورش برسد، دولت در محاق بی تفاوتی نسبت به آموزش وپرورش  فرور فته است. و این بی تفاوتی حتی به رسانه ها سرایت کرده است.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته هر کم کاری را به عهده نظام ۶.۳.۳ می گذاشتند و امروز مسئولین محترم هر روز یکی از مزایای معلمان را قطع می کنند و علت آن را غیرقانونی بودن این مزایا بر می شمرند، در حالیکه همه این مزایا از بیمه طلایی تا سختی کار معلمان تا فوق العاده عائله مندی  معلمان مجرد باید پرداخت شود. اینها حقوق حقه معلمان است،
 
رئیس فراکسیون فرهنگیان افزود:همه اینها ناشی از ایمان نداشتن به آموزش و پرورش است. یا ایهاالذین آمنوا آمنوا... ای کسانی که ایمان آوردید، ایمان بیاورید، ... ایمان بیاورید که اگر آموزش و پرورش درست شود کشور درست می شود. ایمان بیاورید که اساس امنیت کشور نیروی انسانی کارآمد است وتنها خاستگاه تربیت نیروی انسانی کارآمد آموزش و پرورش است، ایمان بیاورید که مملکت بی آموزش و پرورش مقتدر، توسعه نخواهد یافت. ایمان بیاروید که دانشمند و عالم و انسانهای صاحب بصیرت تنها از این مهد بر می خیزند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها