کد خبر : 4296

حمیدرضا حاجی بابایی مطرح کرد

جذب معلمان حق التدریس بدون نیاز به آزمون

جذب معلمان حق التدریس بدون نیاز به آزمون

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی بر لزوم جذب معلمان حق‌التدریس تأکید کرد و گفت: در جایی که معلم کم داریم، استخدام نیروهای حق التدریس نیاز به آزمون ندارد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در جمع خبرنگاران ضمن تأکید بر اینکه قلب سند تحول بنیادین، دانشگاه فرهنگیان است، اظهار کرد: اگر دانشگاه فرهنگیان احیاء شود، آموزش و پرورش و سند تحول در آموزش و پرورش زنده شده و اگر دانشگاه فرهنگیان مورد بی‌توجهی قرار گیرد، به سمت سند 2030 خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه بر اساس سند تحول که در سال 1390 رونمایی شده است، گفت: فعالیت دانشگاه فرهنگیان از سال 1391 شروع شد و دانشگاه شهید رجایی نیز از قبل پرورش نیروهای فنی آموزش و پرورش را عهده‌دار بود و این دو دانشگاه تنها مراکز تربیت معلم پیش‌بینی شده‌اند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این رویکرد در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه کشور و در ماده 63 سند تحول بنیادین تأکید شده است که باید تنها مرجع جذب نیروی انسانی آموزش و پرورش این دو دانشگاه باشند.

وی به ماده 28 اساسنامه اشاره کرد و گفت: این ماده تصریح دارد که بعضی از رشته‌های کمیاب که به عنوان مثال در کل کشور دو نفر مورد نیاز است بر اساس تحلیل هزینه و فایده ایجاد آن رشته نادر به صرفه نیست، می‌توان از طریق سایر دانشگاه‌ها جذب نیرو داشت که متأسفانه این ماده مورد سواستفاده قرار گرفته است.

حاجی‌بابایی در تبیین علت کاهش جذب دانشجو از 25 هزار نفر در سال 92 به سه هزار و 500 نفر در سال 96 گفت: از سال 1392 جو عمومی در آموزش و پرورش ایجاد شد که 150 هزار نفر نیروی انسانی مازاد در آموزش و پرورش موجود است که این موضوع باعث شد، سازمان برنامه و بودجه ردیفی به آموزش و پرورش ندهد.

وی با طرح این پرسش که چطور آموزش و پرورش پنج سال پیش 150 هزار نفر مازاد نیرو داشته، اما اکنون معتقد است، 150 هزار نفر نیرو کم دارد، افزود: آمار اعلامی سنوات گذشته واقعی نبوده زیرا اگر سالیانه 30 هزار معلم بازنشسته شده باشند، در حال حاضر طی پنج سال گذشته باید آموزش و پرورش به تعادل رسیده باشد، اما امسال آموزش و پرورش 150 هزار نفر کمبود نیرو دارد و این کمبود نیروی انسانی تا پنج سال آینده به 300 هزار نفر خواهد رسید.

نماینده مردم همدان در مجلس با تأکید بر اینکه برای اداره درست آموزش و پرورش حدود 900 هزار نفر نیرو مورد نیاز است، بیان کرد: در حال حاضر بر اساس اعلام آموزش و پرورش میانگین دانش‌آموز در هر کلاس 35 نفر است که این تعداد در سال 92 به 22.5 نفر رسیده بود.

وی خاطرنشان کرد: این میزان با حذف کلاس‌ها در مناطق کم جمعیت دانش‌آموزی به ویژه در دوره متوسطه،کاهش کیفیت آموزش و افزایش تعداد دانش‌آموزان در یک کلاس، گاهی به 50 نفر هم می‌رسد.

حاجی بابایی با بیان اینکه در اکثر روستاهای کشور کلاس‌های دوره متوسطه تعطیل شده است، گفت: تلاش برای ایجاد عدالت آموزشی با ایجاد کلاس در روستاهای دور و دسترسی دانش‌آموزان به آموزش و پرورش به نتیجه رسیده بود، که با این اشتباه استراتژیک یعنی اعلام مازاد نیروی انسانی، کاهش هزینه‌ها و خصوصی‌سازی آموزش و پرورش متاسفانه در این روند خلل ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی در پنج سال گذشته انجام شد، تصریح کرد: برای مثال در شهر تهران مدرسه‌ای با 500 نفر دانش‌آموز، در شهریورماه با ترخیص نیروها به بخش خصوصی واگذار شد و فردی که مدرسه را اجاره کرده بود، نیروهای خارج از ضابطه و بدون آزمون جذب کرد، که این اقدام کاملاً مخالف مصوبات مجلس بود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش بیان کرد: در سال نخست تأسیس دانشگاه فرهنگیان 25 هزار و 500 نفر دانشجو جذب شد و پیش‌بینی می‌شد سال بعد 30 هزار دانشجو جذب دانشگاه فرهنگیان شوند به طوری که سالانه 30 هزار دانشجو متوازن با 30 هزار نفر فرهنگی که بازنشسته می‌شوند.

وی ادامه داد: در وضعیت فعلی و با کمبود 150 هزار نفری، باید سالانه حداقل 50 هزار دانشجو جذب دانشگاه فرهنگیان شوند و کمتر از این رقم به مشکل برخواهد خورد.

حاجی‌بابایی تأکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود از جمله فضای آموزشی، نیروی انسانی (حدود 30 تا 40 هزار معلم با تحصیلات دکترا در کشور وجود دارد) و بودجه که مجلس نهایت همکاری را با این دانشگاه خواهد داشت، دغدغه جذب دانشجو وجود ندارد که البته وزیر آموزش و پرورش هم درخواست جذب 25 هزار دانشجو را به نهادهای ذیربط اعلام کرده است.

وی در خصوص طرح تعطیلات زمستانی مدارس با بیان اینکه در حال حاضر اعلام نظر نمی‌کنم و آن را به نظر کارشناسی مجلس موکول می‌کنم، گفت: تعطیلات زمستانی باید در مجلس و پس از کار دقیق کارشناسی تصویب شود، که البته چند بار این موضوع در مجلس مطرح و به دلیل عدم توجیه هزینه‌های آن مصوب نشده است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش برای تصویب این موضوع افزود: شورای عالی آموزش و پرورش نمی‌تواند مصوبه‌ای که بار مالی داشته را مصوب کند، این دقیقاً همان نگاهی است که شورای نگهبان در تایید قوانین مجلس دارد.

وی با بیان اینکه سند تحول نسخه شفابخش آموزش و پرورش و نقطه عطف آن دانشگاه فرهنگیان است، اضافه کرد: بند 3-11 سند تحول تصریح دارد باید در جهت افزایش انگیزه دانش‌آموزان نخبه، برتر و برخوردار از صلاحیت‌های علمی، انقلابی و شخصیتی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان با برقراری انگیزه‌های مادی و معنوی از قبیل حقوق در دوره دانشجویی، ارتقای سطح آموزشی و نظام بازآموزی مستمر علمی و تسهیل در ادامه تحصیل با توجه به نظام رتبه‌بندی ایجاد شود.

حاجی‌بابایی بر لزوم جذب معلمان حق‌التدریس تأکید کرد و با بیان اینکه در جایی که معلم کم داریم، استخدام نیروهای حق التدریس نیاز به آزمون ندارد، افزود: در این موضوع دو سوال وجود دارد که اگر اینها معلم بوده و بر تدریس تسلط دارند، نیاز به آزمون ندارد و اگر معلم نبوده و شایستگی تدریس ندارند، چرا آموزش و پرورش اجازه ورود آنها را حداقل در پنج سال گذشته به کلاس‌های درس و معلمی فرزندان ما داده است؟

وی در توضیح جذب معلمانی که با برچسب خدماتی عنوان می‌شوند، گفت: در رویکردی که قبل از ما وجود داشت، معلم نباید جذب می‌شد بلکه تنها نیروهای خدماتی از طریق شرکت‌های خدماتی جذب می‌شدند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش اضافه کرد: تعداد بسیاری از جوانان با مدارک لیسانس و فوق لیسانس با عنوان خدمتگذار اما در اصل معلم وارد آموزش و پرورش شدند و عنوان معلمی را به معلمانی که با عنوان خدمتگذار مشغول تدریس بودند، برگرداندیم.

وی با اشاره به اینکه تنها در شهر تهران یک‌هزار و 900 فوق لیسانس و لیسانس این وضعیت را داشتند، گفت: به ما می‌گویند شما خدمتگذاران را معلم کردید که باید به اینها گفت، شما معلمان را خدمتگذار کرده بودید که ما عنوان معلمی را به آنها بازگرداندیم.

حاجی بابایی به تأثیر جذب سالانه 30 هزار جوان در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: ایجاد اشتغال ایمن و پایدار و کاهش نرخ بیکاری از پیامدهای دیگر این اقدام است.

وی با اشاره به توانمندی نیروهای آموزش و پرورش که دارای مدرک دکترا هستند، یادآور شد: این گروه از معلمان به شیوه‌های آموزش و نظریه‌های یادگیری و صلاحیت حرفه‌ای معلمی اشراف دارند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان گفت: از آنجا که 70 درصد صلاحیت‌های آموزش و تدریس و 30 درصد دانش تخصصی برای اساتید مهم است، معلمان این مزیت را دارند که در کنار صلاحیت‌های تخصصی رشته مربوطه، شیوه‌های تدریس و آموزش را می‌شناسند و در دانشگاه فرهنگیان موفق خواهند بود.

منبع: فارس

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها