کد خبر : 2788

تیر دلالان برای قیمت دلار به سنگ خورد

تیر دلالان برای قیمت دلار به سنگ خورد

دنیای اقتصاد نوشت: دلار و سکه هشتمین ماه سال ۹۷ را با کاهش قیمت آغاز کردند و موجب غافلگیری نوسان‌گیران ارزی شدند. در اولین روز آبان ماه، دلار نه تنها کشش صعود در کانال ۱۴ هزار تومانی را از خود نشان نداد، بلکه در همان ابتدای روز، افزایش عرضه موجب بازگشت قیمت این ارز به کانال ۱۳ هزار تومانی شد.

 کاهش قیمت در شرایطی صورت گرفت که پیش از آغاز به کار رسمی بازار در ساعت ۱۱ صبح، برخی معامله‌گران لفظ‌های خرید خود را در محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام می‌کردند. با این حال، خریدار زیادی در بازار حضور نداشت و همزمان جو امنیتی موجب می‌شد که معامله‌گران از داد و ستد‌های زیاد خودداری کنند. در این روز کم معامله، دلار تا ساعت ۴ بعدازظهر ۳۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

هم‌جهت با افت قیمت دلار در بازار آزاد، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر نزولی قرار گرفت. حدود ساعت ۴ بعدازظهر قیمت سکه در کف بازار نزدیک به ۴ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان بود که ۶۵ هزار تومان کمتر از بهای آن در روز دوشنبه بود.

صرافی‌ها و فروشندگان رسمی سکه نیز این فلز گرانبها را به مردم عادی در حجم خرد بین ۴ میلیون و ۳۵۰ تا ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان می‌فروختند. قیمت خرید آنها نیز عمدتا زیر ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار داشت.

 به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، زمانی که فروشندگان سکه قیمت خرید خود را خیلی پایین می‌برند، می‌توان گفت انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها میان معامله‌گران رسمی وجود دارد. این در حالی است که عده‌ای باور داشتند، سکه تمام بهار آزادی به دلیل جو امنیتی بازار دلار می‌تواند در آینده با افزایش قیمت همراه شود.

  تقاضای خرد وارد بازار نشد

عده‌ای از نوسان‌گیران باور داشتند با آغاز ماه جدید تقاضای خرد افراد عادی وارد بازار خواهد شد. با این حال برخلاف تصور این دسته، روز سه‌شنبه خبری از تقاضای افراد عادی در بازار نبود و متقاضیان حاضر در بازار نیز بیشتر دنبال تهیه دینار عراقی بودند. برخی صرافی‌ها هزار دینار عراقی را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رساندند و گروه دیگری این ارز را ۱۲ هزار تومان قیمت زدند.  به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که موجب شده است تقاضای مردم در آغاز ماه وارد بازار نشود، کاهش نوسانات دلار در ۱۸ روز گذشته بوده است.

تثبیت دلار در دو کانال ۱۳ و ۱۴ هزار تومانی و کاهش شدید قیمت در هفته دوم مهرماه توجه مردم را از بازار دور کرده است. در سوی دیگر، برخورد امنیتی با دلالان خیابانی موجب شده است که آنها یا در خرید و فروش ارز احتیاط کنند یا به‌طور کلی ترجیح دهند به‌طور موقت از بازار خارج شوند.

همچنین روز گذشته اخباری منتشر شد که برخی شرکت‌کنندگان در طرح پیش‌فروش سکه هزینه ریالی شرکت در این طرح را از راه‌های غیرقانونی به‌دست آورده بودند. روز گذشته دادستان تهران عنوان کرد، خانمی که نقشی در شرکت‌های هرمی داشت، ۳۲ هزار سکه خریداری کرده بود.

به گفته دادستان تهران، دولت تصمیم گرفت با فروش سکه، نقدینگی را جمع کند و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، از ۱۰۰ نفر فهرست خریداران سکه که بیش از ۲۰۰۰ سکه خریداری کرده بودند، چند مورد پیگیری شد.

 در یکی از این موارد، خانمی با اعضای خانواده‌اش ۳۲ هزار سکه خریده‌اند و در تحقیقات مشخص شد که متهم زن در شرکت‌های هرمی اوریف‌لیم نقش داشته است.

وی دارای چندین پرونده قضایی در مشهد، تهران و شیراز بود که همگی مختومه شده و با این پول‌ها سکه خریداری کرده است. در بازرسی از منزل این خانم ۲۴هزار و ۵۰۰ عدد سکه در کولر منزل و ۱۰۸ کیلو طلا کشف شده است.

جعفری دولت‌آبادی افزود: فرد دیگری که از آن‌سوی مرزها به کشور آمده، ۱۲ هزار سکه خریداری کرده که موضوع در دست بررسی است. در پرونده مربوط به خرید سکه تاکنون ۳ نفر بازداشت شده‌اند.

دادستان تهران با تاکید بر اینکه قوه‌قضائیه در صدد ایجاد فضای رعب و وحشت نیست، افزود مفسدین با تذکر و نصیحت متوقف نمی‌شوند و ‌بنا به فرمایش امام علی‌(ع) که «اگر اموالی که از بیت‌المال غارت شده در کابین زنان وارد شده باشد، همه را به بیت‌المال باز می‌گردانم»، باید قائل بر این بود که نظام اسلامی همان‌طور که رافت دارد، با فساد هم برخورد می‌کند.در کنار این، در روزهای  گذشته برخوردهای انتظامی با دلالان ارزی نیز صورت گرفته است که  در عقب‌نشینی دلالان اثرگذار بوده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها