کد خبر : 2482

بطحایی: موسسه‌های آموزشی با آموزش و پرورش لجبازی می‌کنند

بطحایی: موسسه‌های آموزشی با آموزش و پرورش لجبازی می‌کنند

وزیر آموزش و پرورش: ما از اولیای دانش‌آموزان پول نمی‌خواهیم، همگرایی می‌خواهیم.

به گزارش پانا، وزیر آموزش و پرورش در مراسم بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان در دبیرستان دخترانه ایوب حسینی منطقه 5 تهران شرکت کرد.

سیدمحمد بطحایی، در این مراسم بر ضرورت پیوند خانواده و مدرسه تاکید کرد و گفت: «موفقیت در حوزه تربیت به همسویی دو نهاد خانواده و مدرسه بستگی دارد. اگر خانواده و مدرسه هم‌گرا باشند، تربیت موفق‌تر است.»

او ادامه داد: «اولین صدمه به دانش‌آموزان، غیرهم‌سو بودن اولیا و مربیان و اصطکاک ارزش‌هاست؛ یعنی آنچه در خانواده ارزش است در مدرسه ارزش نباشد و به عبارت دیگر خانواده و مدرسه دارای ارزش‌های یکسان نباشند.»

بطحایی تاکید کرد اگر ارزش‌ها در خانه و مدرسه یکسان نباشد، حتماً اصطکاک در مسیر تربیت به وجود می‌آید. او گفت: «این نابرابری بین ارزش‌ها باعث می‌شود که بچه‌ها به محیط سوم و فضای مجازی گرایش پیدا کنند.»

وزیر آموزش و پرورش درباره محیط سومی که بچه‌ها در معرض خطر ورود به آن هستند، گفت: «البته نمی‌خواهم محیط سوم را که متعلق به همسالان است نفی کنم اما امروز نسبت به گذشته سهم محیط سوم به دلیل گستردگی فضای مجازی، افزایش پیدا کرده و باعث شده است دانش‌آموزان را با خطراتی مواجه شوند.»

او اصطکاک بین ارزش‌ها را مهترین مساله بین انجمن‌های اولیا و مربیان دانست و گفت: «این مسئله باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا به همسویی خانواده و مدرسه منجر شود.»

بطحایی ادامه داد: «اگر در خانواده و مدرسه گفت‌وگوی اثربخش نداشته باشیم، تلاش‌های همدیگر را خنثی می‌کنیم. اثر این اتفاق بر تربیت بچه‌ها بیشتر شده است و نقش انجمن اولیا و مربیان در حل این مشکل بسیار مهم است.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «مشکلات اقتصادی همه خانواده‌ها را درگیر کرده است به طوری که فرصت رسیدگی به تعلیم و تربیت فرزندان را ندارند و از سوی دیگر مدرسه هم موانع زیادی بر سر راه خود دارد.»

او ادامه داد: «همواره برنامه‌های ما از بالا به پایین تدوین می‌شود که این تمرکززگرایی باید کاهش یابد. باید این نحوه برنامه‌ریزی تغییر کند و برنامه‌ها باید در مدرسه پیش‌بینی شود.

بطحایی مهمترین عامل ایجاد روابط و تعامل خانواده و مدرسه را درک متناسب با در نظر گرفتن مقتضیات دانست و تاکید کرد دو نهاد خانواده و مدرسه باید با درک این مقتضیات از هم توقع داشته باشند.

بطحایی مهم‌ترین مأموریت انجمن اولیا و مربیان را حفظ جایگاه مدرسه دانست و گفت: «نباید مدیر و معلم از ادبیات و واژه‌هایی استفاده کنند که ایمان دانش‌آموز به نقش خانواده تضعیف شود.»

او گفت: «امروز مدارس بسیار موفقی داریم که می‌توانند الگو باشند و درهای مدرسه به روی خانواده‌ها باز شده است.»

وزیر آموزش و پرورش کتاب‌های کمک آموزشی را دایه‌های مهربان‌تر از مادری خواند که تعلیم و تربیت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. او گفت: «در مدرسه‌ای دیدار سرزده داشتم. در کلاس پایه یازدهم از دانش‌آموزان پرسیدم «به نظر شما کدام کتاب سخت‌تر است یا باید حذف شود که همه گفتند سواد رسانه‌ای چیست ما باید فیزیک و شیمی برای کنکور بخوانیم.»

او کنکور و کلاس‌های تست‌زنی را مانند تبری دانست که بر تنه تنومند درخت تعلیم و تربیت لطمه وارد می‌کند. بطحایی گفت: «تبلیغات موسسه‌ها را برای دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر هم می‌بینیم. انگار دارند با سیاست آموزش و پرورش، لجبازی می‌کنند؛ هر چه ما می‌گوییم در دور ابتدایی کتب کمک آموزشی و آماده کردن کودکان برای آزمون‌ها سم مهلکی است، اتفاقی که می‌افتد بر عکس است و گویا این موسسه‌ها با ما لجبازی می‌کنند.»

بطحایی انجمن اولیا مربیان را هیأت‌های اندیشه‌ورز دانست و تاکید کرد آنها می‌توانند به نظام آموزشی کمک کنند. او گفت: «چرا باید از دوم ابتدایی، بچه‌ها را به کلاس تست بفرستیم؟ وظیفه انجمن‌های اولیا و مربیان است که خانواده‌ها را در این باره آگاه کنند. ما از اولیای دانش‌آموزان پول نمی‌خواهیم بلکه همگرایی می‌خواهیم.»

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد تعلیم و تربیت به انحراف کشیده شده است. او گفت: «بازگشتن به مسیر اصلی فقط از عهده یک وزیر بر نمی‌آید بلکه همه باید کمک کنند.»

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها