کد خبر : 2035

زائران اربعین چقدر پول عراقی لازم دارند؟

زائران اربعین چقدر پول عراقی لازم دارند؟

برغم خیریه و رایگان بودن خدماتی مانند خوراک و اقامت در موکب ها در ایام اربعین، چند و چون هزینه حمل و نقل میان شهرهای عراق موضوعی است که برخی زائران با آن مواجه هستند.

به گزارش ایرنا، فرهنگ میهمان نوازی و کریم و بخشنده بودن عراقی ها زبانزد خاص و عام است و این فرهنگ در ایام زیارت ائمه اطهار (ع ) بویژه در اربعین به اوج می رسد، همین امر سبب شده است میلیون ها زائر حسینی در این ایام نیازی به هزینه کرد برای خوراک و اقامت نداشته باشند. 

عراقی ها با عشق و علاقمندی وصف ناپذیر با استقرار هزاران موکب در مسیرهای پیاده روی اربعین از جمله در مسیر نجف به کربلا و نیز از بغداد به کربلا انواع خوراکی متنوع و گرم که گاه بطور معمول نیز بر سر سفره خانواده های متوسط عراق قرار نمی گیرد، را برای زائران امام حسین (ع) فراهم و با شور و هیجانی خاص که بعضا تا مرز خواهش و تمنا می رسد از راهپیمایان اربعینی پذیرایی می کنند. 

عراقی ها از ماهها قبل از اربعین در تدارک برپایی موکب ها و تامین نیازهای زائران هستند بگونه ای که بر اساس تجربه سالیان اخیر، خیل عظیم و چندین میلیونی زائران هیچگونه کمبودی را در طول این ایام احساس نمی کنند. 

با این حال چند سالی است موضوع حمل و نقل زائران نیز مورد توجه عراقی های خیر قرار گرفته است و برخی تلاش می کنند در این حوزه نیز به قصد خدمت به زائر حسینی، خدمات رایگان نمایند. 

این امر امسال با همت عشائر عراق، استانداری های مرزی این کشور و نیز ارتش و الحشد الشعبی ابعاد منسجم تری یافته است و پیش بینی می شود زائران ایرانی با مشکلات کمتری مواجه باشند.

نگاهی به روند توسعه این فرهنگ، این امیدواری را ایجاد کرده است که بزودی باید شاهد شکل گیری موکب های رسمی و شناسنامه دار در بخش حمل و نقل از سوی عراقی ها باشیم که خدمت به زائر امام حسین(ع) را در حوزه حمل و نقل انجام می دهد اما این امر هنوز گسترده و فراگیر نشده است. 

با این حال و بر اساس توصیه دست اندرکاران مراسم اربعین، زائر ایرانی باید در نظر داشته باشد در حال حاضر و بر خلاف خوراک و اقامت، موضوع حمل و نقل میان شهرها و داخل شهرهای عراق در گام نخست رایگان نیست و اگر رانندگان خیر و داوطلبی پیدا نشوند طبیعی است که برای جابجایی باید کرایه معمول در سیستم حمل و نقل عراق به رانندگانی که از این طریق امرار معاش می کنند پرداخت شود. 

درخصوص پرداخت کرایه حمل و نقل، یک نکته دیگر باید مورد توجه قرار گیرد و آن این که در سالهای گذشته عراقی ها ریال نیز قبول می کردند اما امسال بدلیل نوسانات قیمت ارز در ایران و عدم امکان اطلاع آنها از آخرین وضعیت برابری ارزها، پذیرفتن احتمالی ریال از سوی آنان مشکلاتی را ممکن است برای دو طرف ایجاد کرد. 

این مشکلات احتمالی ناشی از عدم آشنایی طرفین با آخرین نرخ برابری و احتمال بروز اختلاف بر سر نحوه محاسبه کرایه است و بر این اساس توصیه شده است که زائران ایرانی در بدو ورود به خاک عراق مقادیری دینار عراقی همراه خود داشته باشند. 

هر چند زائران ایرانی در کربلا و نجف می توانند به راحتی با مراجعه به صرافی های متعدد، اقدام به تبدیل دلار به دینار عراقی کنند اما لحظه ورود به عراق در نقطه صفر مرزی بهتر است مبلغی میان 20 تا 50 هزار دینار با خود داشته باشند تا برای انتقال از مرز به داخل عراق دچار مشکلات احتمالی نشوند. 

درحال حاضر کرایه هر مسافر از مرز مهران با کاظمین با خودروی ون 15 هزار دینار و تا نجف اشرف 17 هزار دینار و با تاکسی 20 تا 25 هزار دینار است. 

کرایه هر مسافر از مهران تا سامرا نیز با ون 30 هزار دینار و با تاکسی 40 هزار دینار است. 

از شهر نجف تا کربلا نیز در صورتی که زائر بخواهد این مسیر را با خودرو طی کند با ون ۳ هزار و ۵۰۰ دینار و تاکسی شش هزار دینار برای هر نفر باید پرداخت کند. 

از گذرگاه چذابه - شیب تا نجف اشرف نیز خودروی های ون 20 هزار دینار و تاکسی 30 هزار دینار طلب می کنند و کرایه به مقصد کاظمین و سامرا نیز با استفاده از خودروی ون به ترتیب 25 و 40 و با تاکسی 40 و 55 هزار دینار است. 

کرایه ون از شلمچه تا کاظمین و سامرا به ترتیب 25 و 40 هزار دینار و با تاکسی 60 و 75 هزار دینار است. 

همچنین از شلمچه تا نجف اشرف هر مسافر باید با ون 20 هزار دینار و با تاکسی 30 هزار دینار پرداخت کند. 

بر این اساس زائر ایرانی نیاز به آوردن مبلغ زیادی از پول عراقی ندارد بلکه مقداری که بتواند از نقطه صفر مرزی به یکی از شهرهای عراق سفر کند کفایت می کند و برای بقیه هزینه ها می توان از تبدیل دلار به دینار در صرافی های پرتعداد شهرهای عراق استفاده کرد. 

نماینده سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد مستقر در مرز مهران درهمین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: نهادهای مختلف دولتی و مردمی عراق همه تلاش خود را برای تامین حداکثر وسائل نقلیه مورد نیاز زائران ایرانی برای انتقال به شهرهای مقدس این کشور انجام می دهند با این حال زائر ایرانی باید آمادگی تامین دیناری هزینه سفر اولیه از نقطه مرزی به داخل عراق را داشته باشد. 

زیارت اربعین حسینی هر ساله با مشارکت میلیون ها زائر عراقی از نقاط مختلف این کشور به شکل پیاده روی دهها تا چند صد کیلومتری به سمت کربلای معلا و نیز با حضور ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت و عاشقان حسینی از کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی برگزار می شود. 

سال گذشته از حدود 14 میلیون زائر اربعین حسینی در عراق، دو میلیون و 350 هزار نفر زائر ایرانی در این مراسم عظیم دینی شرکت داشتند. 

بیشترین حجم ورود زائران ایرانی به عراق به ترتیب از گذرگاه های مهران، چذابه، شلمچه و فرودگاه نجف انجام می شود. همچنین اتباع خارجی مقیم ایران نیز تنها از طریق گذرگاه شلمچه می توانند بشکل زمینی برای مراسم اربعین وارد خاک عراق شوند. 

زیارت میلیونی اربعین حسینی امسال براساس تقویم شمسی مصادف با هشتم آبان ماه 97 خواهد بود و راهپیمایان اربعینی از هم اکنون حرکت خود را از نقاط مختلف عراق و همچنین گذرگاه های مرزی ایران آغاز کرده اند تا در ایام اربعین خود را به کربلا برسانند. 

** نکته مهم

در روزهای پر ترافیک مانند ایام اربعین از یکسو امکان استفاده از برخی خودروهای صلواتی وجود دارد و از سوی دیگر ممکن است شاهد افزایش کرایه های یاد شده از سوی برخی خودروهای غیر خطی و متفرقه در این مسیرها باشیم که نهادهای مربوطه در عراق سازوکارهایی برای نظارت بر این امر نیز پیش بینی کرده اند. 

به هر روی، هوشیاری و در عین حال صبوری و تلاش برای حل دوستانه سوء تفاهم های احتمالی از دیگر توصیه های دست اندرکاران مراسم اربعین به زائران ایرانی است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها