کد خبر : 9088

همه چیز درباره تخلیه و هواگیری روغن ترمز

همه چیز درباره تخلیه و هواگیری روغن ترمز

سیستم ترمز، شاید بتوان گفت مهم‌ترین بخشی است که در رانندگی و جلوگیری از بروز حوادث به آن توجه ویژه داشت اما سیستم ترمز خوب به معنای این نیست که اگر فرضاً خودروی من پورشه است پس باید خیالم از سیستم ترمزم راحت باشد. بلکه نوع روغن و تعویض و هواگیری به‌موقع آن بسیار مهم است.

به گزارش خودروتک، به دور از گزافه گویی باید در ابتدا گفت نوع روغن ترمزی که شما برای سیستم ترمزتان بکار می‌برید اصلی‌ترین نقش را ایفا می‌کند که انواع کیفیت و قیمت برای آن وجود دارد که معیارهایی این کیفیت‌ها و قیمت‌ها را تعیین می‌کند و در ابتدا شاید باید گفت روغن ترمز باید نقطه جوش بالایی داشته باشد. (در درجه حرارت بسیار ربیشتری به جوش برسد) چرا که در صورت عدم وجود این قضیه روغن تبخیر می‌گردد. از طرفی خاصیت دیگری که باید داشته باشد خاصیت عدم ترکیب با رطوبت هوا را داشته باشد زیرا باعث سایش قطعات سیستم ترمز می‌گردد و پس بهتر است همینجا گفت از باز کردن بدون ضرورت مخزن سیستم ترمز خودداری کنید، بخصوص در مناطق مرطوب.

در مورد تخلیه روغن ترمز و جایگزینی هم باید گفت که اولاً هر از گاهی چک کنید که روغن ترمز به مقدار کافی موجود باشد در غیر اینصورت این فقدان را جبران نمایید و از نظر زمان تعویض، بهتر است نهایت هر 2 یا سه سال یکبار عوض کنید و اگر هم مشکل مالی از بابت تعویض زودرس‌تر بویژه روغن‌های با کیفیت مشکلی ندارید سالی یک بار یا چند ماه یکبار بهتر است.

از نظر استاندارد روغن موتورهای موجود در کشور خیالتان راحت باشد چرا که استاندارد آنها دات 4 است که استاندارد جهانی در همه جای دنیا می‌باشد. بدنبال روغن ترمزهای دیگری مثل دات 5 یا دات 3  و … نباشید، شاید با مقایسه دو به دو هرکدام با دات 4 آن‌ها مزایایی داشته باشند اما بطور متوسط دات 4 بهترین است و در همه جا دنیا در حال حاضز از آن استفاده می‌گردد ضمناً روغن ترمز دات 5 اصلاً بدرد سیستم‌های ترمز ABS نمی‌خورد و محلول‌های حاوی آن باعث ایجاد کف می‌گردد.

هواگیری روغن ترمز

از نظر مفهوم فرقی با تعویض روغن ندارد، بعبارتی هواگیری به معنی تخلیه روغن ترمز قدیمی از طریق سیلندر اصلی ترمز یا لوله‌های اتصالی و پیچ هواگیری و جایگزین کردن آن با روغن ترمز تازه می‌باشد.

ضرورت تخلیه و هواگیری روغن ترمز

  • حذف رطوبت، زیرا روغن‌های دات 3 و 4 جاذب رطوبت هستند
  • خروج حبابهای هوایی که درون سیستم که در زمان تعمیر بوجود آمده‌اند
  • تخلیه هوا بدلیل آنکه وجود هوا در سیستم ترمز در ترمز گرفتن شدیداً اختلال ایجاد می‌کند
  • جلوگیری از کاهش نقطه جوش روغن ترمز

یک روش ساده هواگیری

ترمزها را می‌توان بطور دستی هواگیری نمود و شما باید  با وصل کردن یک تکه لوله شفاف و بستن آن در محل پیچ هواگیری واقع بر سیلندر تایرها، از داخل خودرو پدال ترمز را چند بار فشار می‌دهیم تا هوا از طریق شلینگ شفاف خارج شود.

منبع: اتونیاز

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها