کد خبر : 8020

نحوه صحیح باز کردن درب کاپوت خودرو + تصاویر

نحوه صحیح باز کردن درب کاپوت خودرو + تصاویر

قرار نیست فقط مکانیک‌ها کاپوت ماشین‌تان را باز کنند، بالاخره یک‌ روزی به انجام این کار نیاز پیدا خواهید کرد، پس چه بهتر که با ما همراه باشید تا یاد بگیرید.

به گزارش خودروتک، حتما نباید مکانیک یا ماشین‌باز باشید که دست به کاپوت بزنید، اگر یک روزی ماشین جوش آورد یا برای چک کردن ضدیخ و بررسی سطح روغن‌موتور لازم است که بدانید چه شکلی کاپوت ماشین‌‌تان باز می‌شود.

باز کردن قفل کاپوت

از آن‌جایی که رها شدن کاپوت در هنگام رانندگی ممکن است به قیمت جان شما تمام شود، برای آن قفل دو مرحله‌ای در نظر گرفته‌اند. ماشین را پارک کنید و ترمز دستی را بکشید.

کاپوت کش سمند

موقعیت اهرم باز کننده کاپوت در سمند

نزدیک به زیر فرمان و در سمت راننده در جستجوی یک اهرم باشید. روی این اهرم معمولا تصویر ماشینی با کاپوت باز شده وجود دارد.

اهرم داخلی با یک سیم به قفل کاپوت در جلوی خودرو متصل است. اهرم را به سمت خود بکشید تا کاپوت با صدای کلیک مانندی به سمت بالا ‌بپرد.

باز کردن کاپوت

اگر اهرم را به میزان مناسب کشیده باشید، بین کاپوت و جلو پنجره کمی فاصله افتاده. گاهی به دلیل خشک‌شدن گریسِ قفل کاپوت، این اتفاق نمی‌افتد و باید نوک انگشتان را بین کاپوت و جلو‌پنجره ببرید و به بالا فشار دهید.

در زمان نیمه‌باز بودن کاپوت با بررسی چشمی ضامن را خواهید یافت، همچنین می‌توانید از دفترچه‌راهنمای خودرو یا تصاویر زیر کمک بگیرید.

باز کردن کاپوت

در ماشین‌هایی مثل پژو ۴۰۵، پارس یا سمند باید ضامن چپی را به سمت خود بکشید، محل قرارگیری در مدل‌های دیگر در وسط است. ضامن قفل کاپوت را در تصاویر به رنگ قرمز و جهت باز کردن هر کدام را با فلش سفید‌رنگ مشخص کردم. با یک دست ضامن را به جهت مشخص شده تا انتها بکشید و با دست دیگر کاپوت را از زیر بگیرید و بلند کنید.

باز کردن کاپوت

کاپوت را ثابت کنید

در بیشتر مدل‌های جدید که کاپوت با جک گازی بالا می‌رود، فقط برای چند سانتی‌متر ابتدایی نیاز به زورِ بازو دارید. ولی در ماشین‌های ارزان قیمت، کاپوت را با نیروی دست بالا ببرید.

کاپوت دوج چلنجر

کاپوت دوج چلنجر با جک گازی بالا می‌رود

اگر اندام قوی ندارید نگران نباشید، کاپوت خودروهای داخلی مثل پَر کاغذ می‌مانند. بعد از بالا بردن کامل کاپوت به دنبال میله‌‌ی نگهدارنده‌ی کاپوت باشید. این میله معمولا در قسمت جلو موازی با دماغه‌ی خودرو یا در طرفین فضای موتور قرار گرفته.

میله‌ی کاپوت

با یک دست کاپوت را بگیرید و با دست دیگر، میله را از جای خود خارج کنید. حالا قلاب انتهای آن را در محل مخصوصش که در زیر کاپوت وجود دارد متصل کنید.

میله‌‌ کاپوت

کاپوت را ببندید

برای این منظور کاپوت را با یک دست بگیرید، میله را آزاد کنید و در جای خود قرار دهید. سپس کاپوت را به آرامی تا ۱۵ سانتی‌متری محل بسته شدن پایین آورید و رهایش کنید.

اگر فاصله کم باشد کاپوت کامل بسته نمی‌شود. با کمی حوصله ضامن قفل را آزاد کنید و با فاصله‌‌ای بیشتر از قبل کاپوت را رها کنید. برخی کاپوت را تا درگیر شدن قفل پایین می‌آورند و با فشار ملایم کف دست، کاپوت را چفت می‌کنند.

استثناء هم وجود دارد

کاپوت کش بی ام و

اهرم دو مرحله‌ای در ب‌ ام و

کاپوت در ساخته‌های جدید ب ام و، با دومرتبه کشیدن اهرم از داخل اتاق باز می‌شود و ضامنی برای آزاد کردن قفل در زیر کاپوت ندارد..


منبع: کارنوتر

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها