کد خبر : 7494

اگر شیشه بالابر خودرویتان خراب است بخوانید

اگر شیشه بالابر خودرویتان خراب است بخوانید

چگونه شیشه بالابر را تعمیر کنیم؟ چگونه شیشه بالابر خودرو را روان تر کنیم و یا مشکلات آن را حل کنیم. این سوالاتی است که امروز در هاو کن یو به بیشتر آن ها پاسخ خواهیم داد. با آموزش تصویری راه های تعمیر شیشه بالابر با ما همراه باشید.

به گزارش خودروتک، امروزه دیگر خبری از شیشه بالا بر های دستی نیست و شاید می توان گفت تما خودرو ها از شیشه بالابر های برقی استفاده می کنند که کار بالا بردن شیشه خودرو را به خوبی انجام می دهند و البته انجام آن را راحت تر و سریع تر مهیا کرده اند.

با این حال مشکلات و خرابی های این مدل از شیشه بالا بر ها به مراتب بیشتر از نسخه های دستی است که در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که عمده مشکلات این شیشه بالا بر های برقی از کجا ناشی می شود و چگونه می توانید مشکلات آن را برطرف کنید. بنابراین من بعد چنانچه با بالابر خودروی خود به مشکل خوردید می توانید قبل از مراجعه به مکانیک با بررسی روش های زیر شانس خود را برای تعمیر آن برسی کنید.

بررسی فیوز ها

1به سراغ فیوز ها بروید

در اولین اقدام برای بررسی مشکل شیشه بالا بر باید به سراغ فیوز ها بروید. درواقع هر زمان که در خودروی خود بی دلیل با مشکلات برقی مواجه می شوید و قطعه برقی از خودروی شما از کار می افتد شما باید بررسی کردن فیوز ها را زیر نظر داشته باشید. مکان قرار گرفتن فیوز ها و جعبه فیوز بسته به نوع خودرو می تواند متفاوت باشد. معمولا این جعبه زیر کاپوت و کاور خودرو یافت می شود و گاهی مکان آن در زیر داشبورد در نزدیکی فرمان است. معمولا این جعیبه فیوز ها در یک جعبه پلاستیکی که درب آن قابل باز شدن است محفوظ و پنهان شده اند. 

2پیدا کردن فیوز مربوط به بالابر ها

برای این مورد بسته به نوع خودرو باید یک سرچ کوچک در نت انجام دهید تا متوجه شوید که کدام یک از این فیوز ها مربوط به شیشه بالابر خودرو است تا آن را بررسی کنیم، گاهی اوقات هم راهنمای فیوز ها در کنار آن ها قابل دسترسی می باشد. در تصویر بالا یک نمونه از جعبه فیوز را مشاهده می کنید که فیوز مربوط به هر یک از قطعات خودرو در آن مشخص شده است. شما تنها میبایست با یک سرچ ساده نام خودرو و فیوز ها را سرچ کنید تا فیوز بالابر ها را پیدا کنید.

3تشخیص و تعویض فیوز خراب

نکته مهم: حتما حواستان باشد که قبل از اقدام برای بیرون کشیدن و بررسی فیوز ها حتما سویچ را خاموش کنید و حتی وسایل برقی را در این حالت خاموش کنید.

برای بررسی و همچنین پیدا کردن و در ادامه تعویض فیوز شما احتیاج به یک چراغ قوه و یا منبع نور خواهید داشت. پس از باز کردن جعبه فیوز معمولا یک آچار برای تعویض فیوز ها هم در آن قرار داده شده است تا از آن استفاده کنید. بسیار ساده فیوز مربوطه را بیرون کشیده و قسمت بالایی آن را نگاهی بیاندازید. فیوز های سوخته سیم اتصالشان (ما بین دو قطعه فلزی در فیوز) قطع شده است و از این روش می توانید سالم و یا سوخته بودن آن ها را تشخیص دهید.

معمولا برای جایگزین و تعویض کردن فیوز تعدای فیوز اضافی در جعبه یافت می شود ولی چنانچه دسترسی نداشتید حتما از فیوز با ظرفیت یکسان کمک بگیرید.

بررسی کلید های بالابرنده 

4بررسی کلید های بالابرنده شیشه

حال پس از بررسی فیوز ها باید به سراغ خود کلید های بالابرنده در داخل خودرو بروید. در ابتدا اقدام به تمیز کردن آن ها کنید و تمای جرم ها انباشته شده در دور تا دور آن ها را تمیز کنید. این امکان وجود دارد که این جرم ها در کار آن ها مشکلی ایجاد کرده باشد.

5باز کردن کلید ها

در قدم بعدی باید این کلید ها را از جای خود خارج کنید تا اتصالات و سیم های آن را برسی کنید و بببینید آیا مشکلی در این قسمت ها موجود است یا خیر. معمولا بسته به مکان کلید مورد برسی به صورت تکی و یکجا از جای خود جدا می شوند. پس از جدا کردن اتصالات و سیم ها را بررسی کنید تا ببینید آیا مشکل وجود دارد یا خیر.

بررسی موتور شیشه بالابر

6جدا کردن قاب درب ها

برای چک کردن و یا احیانا تقویت و یا روان کردن موتور و یا بهتر است بگوییم برای دسترسی به موتور باید تودری ها را باز کرده تا بتوانید به موتور های بالابر شیشه ها دسترسی پیدا کنید. برای باز کردن این قاب ها یا با پیچ ها مواجه هستید و یا با گیره های پنهان و یا شاید هم هر دو. با این حال پیدا کردن این پیچ ها و گیره ها کار سختی نخواهد بود. با دقت این قاب را جدا کنید.

7برسی اتصالات موتور

با دقت تمامی اتصالات موتور همانند سیم ها را بررسی و وارسی کنید تا اگر موردی مشاهده کردید اقدام به رفع آن کنید. همچنین شما می توانید بر اساس دانش و تجربه خود به موتور و سایر قطعات نگاهی بیندازید.

8تعمیر و یا تعویض موتور

در آخرین مرحله باید به سراغ تعمیر و یا تعویض موتور بروید که در هردو مورد شما به باز و جدا کردن موتور احتیاج خواهید داشت. برای این منظور در اولین اقدام میبایست شیشه را در سر جای خود ثایت کنید. برای ان کار از چسب های پارچه ای قوی باید کمک بگیرید و آن را به قاب دور شیشه متصل کنید تا با جدا کردن موتور شیشه به پایین نیاید. البته این مورد کاملا بستگی به خودرو و مدل آن دارد شاید احتیاج باشد شیشه را هم جدا کنید.

حال خیلی راحت با استفاده از جدا کردن اتصالات برقی موتور و احیانا چند پیچ آن را خارج کنید و اقدام به تعمیر و یا جایگزینی آن با یک مورد دیگر کنید.

06


منبع: هاو کن یو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها