کد خبر : 7240

چرا خودرو می لرزد؟

چرا خودرو می لرزد؟

یادگیری نکاتی ساده می‌تواند در عیب‌یابی سریع و به‌موقع خودرو به شما کمک کند. تکان های دائمی خودرو عمدتاً به چند دلیل اصلی رخ می‌دهد.

به گزارش خودروتک، لرزش خودرو از مشکلاتی است که برای اغلب ماشین‌ها اتفاق می‌افتد. در چنین مواقعی دانستن علت مشکل تاثیر زیادی در کاهش هزینه و تعمیر زودهنگام خودرو خواهد داشت؛ اما اگر از عیب‌یابی خودرو سررشته نداشته باشیم این امر کمی مشکل به نظر می‌رسد. در ادامه با ماشین نو همراه باشید تا با نکاتی پیرامون لرزش خودرو آشنا شوید.

لرزش خودرو در اثر مشکلات اکسل

اکسل در تعریفی ساده محوری است که چرخ‌ها بر روی آن نصب می‌شوند. البته این قطعه وظیفه‌ای چنین ساده نیز ندارد. هنگامی‌که تجهیزاتی نظیر فرمان، سیستم انتقال قدرت و … نیز به آن افزوده می‌شود عملکردی پیچیده پیدا می‌کند. اکسل به‌منظور عملکرد صحیح می‌بایست در وضعیتی مناسب قرار گیرد. خمیدگی اکسل موجب بروز تکان‌هایی به هنگام حرکت خودرو می‌شود چراکه انتقال قدرت به چرخ‌ها توسط محورها به‌طور دائم نوسان می‌کند و هرچه سرعت خودرو نیز افزایش یابد این لرزش‌ها شدیدتر خواهد شد.

لرزش خودرو در اثر مشکلات اکسل

لرزش خودرو در اثر ترمزگیری

اگر هنگام ترمزگیری خودرو دچار لرزش می‌شود احتمالاً روتر ترمز تاب برداشته است. روتر دیسکی نقره‌ای است که به توپی چرخ‌ها متصل می‌شوند. این قطعه در اثر ساییدگی زیاد تغییر شکل می‌دهد. در چنین مواقعی علاوه بر روتر روتر لنت‌های ترمز را نیز بررسی و تعویض کنید.

موتور خودرو

موتور برای عملکرد صحیح به مقادیر مناسبی سوخت، هوا و جرقه نیاز دارد. اگر هر یک از این ملزومات به میزان کافی مهیا نباشد موتور با تکان‌های شدید موجب لرزش خودرو می‌شود. لرزش ناشی از موتور با نشانه‌هایی قابل‌تشخیص است:

1- لرزش خودرو در سرعت و شتاب‌های بالا

2- لرزش خودرو در یک محدوده سرعت خاص

3- عملکرد صحیح خودرو در ابتدا و شروع لرزش‌ها پس از مدتی کار کردن خودرو که می‌تواند ناشی از شمع خودرو یا سیم متصل به آن باشد

4- کثیف بودن فیلتر خودرو که موجب کاهش اکسیژن و سوخت موردنیاز موتور می‌شود.

تایرها اصلی‌ترین دلیل لرزش

تایر خودروها به علت فرسودگی سریع‌تر در مقایسه با سایر قطعات خودرو می‌توانند اصلی‌ترین دلیل لرزش خودرو باشند. تکان‌های ناشی از مشکلات تایر با نشانه‌های زیر مشخص می شوند.

1- سائیدگی غیریکنواخت تایر خودرو

2- از بین رفتن آج تایرها

3- لرزش خودرو در سرعت‌های خاص که ناشی از بالانس نبودن چرخ‌هاست

انواع سائیدگی تایرها


منبع: ماشینو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها