کد خبر : 7227

عیب یابی خودرو از روی سر و صدا

عیب یابی خودرو از روی سر و صدا

همان گونه که برای درمان بیماری اولین قدم تشخیص دقیق و صحیح می‌باشد، در خودرو نیز تشخیص دقیق و به موقع ایراد باعث تعمیر ساده‌تر و خرج کمتر می‌شود. موتور در هر خودرو به عنوان قلب تپنده می‌باشد و باید دائما بررسی شود تا اگر صدای غیر عادی داشته باشد؛ که نشان دهنده ایرادی فنی می‌باشد به سرعت رفع شود.

به گزارش خودروتک، در این مقاله سعی بر آن است تعدادی از صداهای غیرعادی که ممکن است از قسمت موتور یا بدنه و سیستم تعلیق خودرو شنیده شود و در صورت نادیده گرفتن موجب آسیب جدی به خودرو و سایر قسمت‌های دیگر می‌شود را همراه با راه حل‌های احتمالی برای آن صدا و ایراد را بیان کنیم.

 

ناگفته نماند در خودروهای جدید به منظور رفاه حال سرنشینان، در طراحی خودرو سعی شده لرزش‌ها و صداهای ناشی از کارکرد موتور را به وسیله قطعات واسطه لاستیکی یا قیراندود کردن بدنه و یا حتی طولانی‌تر کردن لوله اگزوز و استفاده از نیروی الکتریکی برای چرخش فن خنک کننده رادیاتور به جای پروانه‌های مکانیکی و … به حداقل مقدار ممکن کاهش دهند که در این شرایط معیوب شدن قسمتی از خودرو که معمولا با صدا و رفتار غیر عادی همراه است بسیار راحت‌تر و سریع‌تر قابل تشخیص می‌باشد.

  • در صورتی که خودرو در جا کار می‌کند و صدای تق تق یا چیزی شبیه به ضربه چکش از موتور خودرو شنیده می‌شود و با افزایش ملایم دور موتور این بیشتر می‌شود: این صدا می‌تواند مربوط به یاتاقان باشد. دلایل صدای یاتاقان و خراب شدن یاتاقان در مرحله اول مربوط به روغن کاری ناکافی و نامناسب می‌باشد. که می‌تواند به دلیل خرابی اویل پمپ یا گرفتگی مجاری عبور روغن یا دیر عوض کردن روغن موتور و فیلتر روغن و یا استفاده از روغن با کیفیت پایین می‌باشد. همچنین بالا رفتن بیش از اندازه دمای موتور و به تبع آن دمای روغن می‌تواند باعث کاهش کفیت روغن کاری و ایجاد صدای یاتاقان شود.
  • با افزایش دور موتور صدایی شبیه به چلق چلق از قسمت بالای موتور شنیده می‌شود: این صدا می‌تواند مربوط به فیلتر سوپاپ، یا لقی گیت سوپاپ و یا حتی لقی میل سوپاپ باشد.
  • اگر در هنگام حرکت و افزایش شتاب و سرعت صدای تق تق از موتور شنیده می‌شود که با رها کردن پدال گاز و کاهش سرعت این صدا قطع می‌شود، احتمالا هوزینگ یا دنده پینیون شفت گیربکس خراب شده و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. البته در پراید خرابی کله پلوس هم همچنین صدایی از خود نشان می‌دهد.

 

  • در صورتی که هنگام گاز دادن و رها کردن پدال گاز هم در حالت ساکن و هم در حالت حرکت یک صدای تقه می‌شنوید: در صورتی که در حالت حرکت با شنیدن این صدا خودرو هم به سمت چپ یا راست منحرف می‌شود ایراد می‌تواند مربوط به جلوبندی یا سیستم تعلیق خودرو باشد. اما اگر با شنیدن این صدا خودرو به چپ یا راست منحرف نمی‌شود به احتمال زیاد دسته موتور باید تعویض شود. البته باید توجه داشت که اگر متمایل شدن به چپ یا راست هنگام گاز دادن بدون صدا باشد می‌تواند ایراد مربوط به بوش‌های لاستیکی طبق باشد و باید تعویض شوند.
  • اگر با افزایش دور موتور، لرزش در بدنه احساس می‌کنید همراه با صدای اضافی: به احتمال زیاد پایه موتورها شکسته‌اند و یا می‌تواند مربوط به پاره‌ شدن بست پلاستیکی اتصال اگزوز و بدنه باشد که با پاره شدن این بست، اگزوز به بدنه چسبیده و باعث لرزش می‌شود.
  • صدای قیژ هنگام استارت زدن و یا شروع به حرکت اولیه: این صدا هنگام فرسوده شدن تسمه به گوش شنیده می‌شود و می‌تواند مربوط به تسمه تایم یا تسمه دینام باشد و باید در اسرع وقت به آن رسیدگی شود چون می‌تواند سبب خسارت بیشتری شود.

 

  • ایجاد صدایی مشابه به جیغ و کشیده شدن فلز بر روی زمین از چرخ‌ها به خصوص زمان ترمز گرفتن: این صدا به طور حتم مربوط به لنت ترمز می‌باشد که بسته به این که چه مقدار از زمان تعویض لنت گذشته صدای بلندتری به گوش می‌رسد و اگر به موقع نسبت به تعویض لنت اقدام نگردد، دیسک ترمز را هم خراب می‌کند.
  • شنیدن صدای فرمان هنگام چرخاندن فرمان: که مربوط به جعبه فرمان می‌باشد که معمولا به دلیل کم بودن روغن هیدرولیک می‌باشد.
  • شنیدن صدای چک چک: این صدا مربوط به قسمت سرسیلندر باشد مربوط به صدای سوپاپ‌ها می‌باشد بخصوص اگر در ابتدای دور گرفتن این بیشتر باشد مربوط به برخورد استکانی‌های سوپاپ به بادامک میل سوپاپ و برخورد ته سوپاپ با نشیمنگاه آن است که باید روغن کاری و یا تایم بودن موتور مورد بررسی قرار گیرد.


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها