کد خبر : 6462

اگر دیسک ترمزتان صدا می دهد بخوانید

اگر دیسک ترمزتان صدا می دهد بخوانید

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که در هنگام ترمزگیری، خودرو دچار لرزش‌های شدیدی می‌شود و اغلب از دیسک ترمز صدایی شبیه زوزه به گوش می‌رسد.

به گزارش خودروتک، این صدا هشدار اختلال سیستم ترمز است و عمدتاً به دلیل خرابی دیسک ترمز و تاب برداشتن آن اتفاق می‌افتد. برای آگاهی بیشتر از این موضوع تا انتها با ماشین نو همراه باشید.

نمایی از دیسک ترمز در سه جهت

حرکت تنها بخشی از عملکرد خودرو است؛ روی دیگر سکه کاهش سرعت و توقف خودرو است که این مهم بر عهده سیستم ترمز گذاشته می‌شود. سیستم ترمز یکی از بخش‌های اصلی خودرو محسوب می‌شود که ایمنی سرنشینان به عملکرد درست آن وابسته است. سیستمی که از اجزای مختلفی نظیر دیسک و لنت ترمز تشکیل شده است.

دیسک ترمز قطعه‌ای است که برای کاهش سرعت و توقف خودرو با لنت‌های ترمز درگیر می‌شود و چرخ‌ها را از حرکت بازمی‌دارد. برخلاف تصور رایج دیسک‌های ترمز نیز به‌اندازه لنت‌ها آسیب‌پذیرند. به‌واقع ترمزگیری بیش‌ازحد علاوه بر آسیب به لنت‌های ترمز و کاهش کیفیت آنها موجب معیوب شدن دیسک ترمز نیز می‌شود.

چرا دیسک ترمز داغ می‌شود؟

هنگامی‌که پدال ترمز را فشار می‌دهید روغن ترمز به سیستم‌های ترمز هر چرخ وارد شده و موجب فشردن لنت‌ها به دیسک یا درام چرخ‌ها می‌شود. این درگیر شدن با کاهش سرعت و افزایش دما همراه خواهد بود. اغلب راننده‌ها به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند اما شاید برایتان جالب باشد در هنگام ترمز گرفتن در سرعت‌های بالا دمای پیرامون دیسک و لنت‌های ترمز به‌سرعت به ۹۳ درجه سانتی گراد می‌رسد. حال اگر به‌طور مداوم از ترمز استفاده کنید دیسک‌های ترمز به‌قدری داغ می‌شوند که رنگ آنها به سرخی تغییر می‌کند.

دیسک ترمز برمبو

با این وصف اگر از لنت‌های بی‌کیفیت استفاده کنید شکسته شدن یا سابیدگی بیش‌ازحد آنها چندان بعید به نظر نمی‌رسد. از سوی دیگر استفاده از دیسک ترمز غیراستاندارد نیز موجب می‌شود تا در این دما احتمال شکستگی، کاهش ضخامت و حتی تاب برداشتن دیسک افزایش یابد.

افزون بر موارد فوق در روزهای بارانی و سرد سال اگر پس از استفاده مداوم از ترمز در چاله‌های آب فرو روید یا فورا به شستشوی خودرو بپردازید به علت بالا بودن دمای دیسک ترمز احتمال تاب برداشتن آن وجود دارد.

خرابی دیسک ترمز چه نشانه‌هایی دارد؟

۱- لرزش زیاد خودرو هنگام فشار دادن پدال ترمز که به دلیل تاب برداشتن دیسک ترمز است.

۲- ایجاد صدای ناهنجار که نشان از خرابی یا نازک شدن دیسک ترمز یا تمام شدن لنت‌ها است.

۳- ترک خوردن دیسک که به دلیل تغییرات دمایی ناگهانی و استفاده از نمونه‌های غیراستاندارد اتفاق می‌افتد.

۴- کاهش قدرت ترمزگیری که به دلیل کاهش ضخامت دیسک ترمز رخ می‌دهد.

نکاتی برای عمر بیشتر دیسک ترمز

۱- از ترمزگیری های شدید یا ترمز دستی کشیدن در سرعت‌های بالا خودداری کنید. این کار جز آسیب به خودرو و تحمیل هزینه‌های گزاف بر دوش شما فایده دیگری ندارد.

۲- در سفرهای برون‌شهری به‌جای استفاده مداوم از ترمز از ترمز موتوری یا همان دنده معکوس برای کاهش سرعت خودرو استفاده کنید.

۳- پس از رانندگی طولانی‌مدت از شستشوی خودرو یا مراجعه به کارواش خودداری کنید.

۴- در روزهای سرد و بارانی با سرعت بالا رانندگی نکنید تا نیاز به ترمزگیری ناگهانی نداشته باشید. این کار موجب می‌شود تا دمای دیسک ترمز افزایش شدید نداشته باشد و در اثر تغییرات دمایی لحظه‌ای معیوب نشود.

منبع: ماشینو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها