کد خبر : 6198

چرا دینام خودرو خراب می شود؟

چرا دینام خودرو خراب می شود؟

دینام خودرو قطعه‌ای است که جریان برق موردنیاز برای تجهیزاتی مانند چراغ‌ها، کولر، برف‌پاک‌کن و باتری را تأمین می‌کند.

به گزارش خودروتک، بسیاری از امکانات خودروها از گذشته تاکنون برقی بوده‌اند. با این وصف می‌توان گفت که رانندگی بدون وجود دینام خودرو تقریباً غیرممکن است چراکه در صورت خراب شدن آن نخستین اتفاقی که رخ می‌دهد روشن نشدن ماشین است.

هشدار خرابی دینام خودرو

به یاد داشته باشید که مشکلات خودرو همیشه از ایراداتی کوچک شروع شده و به معضلاتی بزرگ بدل می‌شوند. مشکلات دینام خودرو نیز با روشن شدن یک چراغ کوچک بر روی داشبورد آغاز می‌شود. چراغی شبیه به یک باتری اغلب آن را نادیده می‌گیریم. درواقع تصور بیشتر رانندگان از روشن شدن این چراغ خرابی یا اتمام باتری خودرو است و درنتیجه تعویض آن را به زمان دیگری موکول می‌کنند. حال‌آنکه روشن شدن این چراغ می‌تواند نشان از خرابی دینام خودرو باشد.

در صورت عدم توجه به چراغ، خرابی دینام خودرو با علائم دیگری ادامه می‌یابد. کم‌نور شدن چراغ‌های جلو، لرزش (کم و زیاد شدن) نور، انتشار بوی سیم سوخته و یا شنیده شدن صداهای ناهنجار همگی از نشانه‌های اشکال در دینام خودرو هستند. در انتها بی‌توجهی به این نشانه‌ها منجر به استارت نخوردن یا از کار افتادن کامل خودرو می‌شود.

دینام خودرو چگونه کار می‌کند؟

دینام خودرو از یک روتور چرخان در میدان مغناطیسی تشکیل می‌شود. دینام عهده‌دار شارژ باتری خودرو است و نیروی لازم برای سایر تجهیزات برقی را نیز فراهم می‌کند. این قطعه نیروی موردنیاز برای دوران را توسط یک تسمه از موتور دریافت می‌کند. از آنجایی که عملکرد دینام به قطعات دیگر وابسته است و خود نیروی سایر قطعات رو تأمین می‌کند خرابی تجهیزاتی مانند موتور و تسمه‌ها علاوه بر دینام بر عملکرد سایر قطعات نیز تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین گاهی علت خرابی دینام خودرو را باید در سایر قطعات جستجو کرد.

خروجی برق دینام خودرو بین ۱۳ تا ۱۴٫۵ ولت است و به‌گونه‌ای طراحی شده است که آن را در یک سطح ثابت نگاه دارد. روشن بودن تجهیزات برقی مانند ضبط، برف‌پاک‌کن، گرم‌کن صندلی و شیشه‌ها و کولر موجب می‌شوند تا دینام برای تأمین جریان موردنیاز آنها بیشتر کار کند. حال اگر دینام ولتاژی بیش‌ازحد نیاز یا کمتر از آن تولید کند چراغ هشداردهنده روشن می‌شود.

علائم خرابی دینام خودرو

خرابی دینام با هشدارهای واضحی همراه است. درمجموع سیستم برق‌رسانی خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده تا در صورت بروز اشکال در دینام نخست تجهیزات فرعی از کار بیافتند تا راننده بتواند خودرو را کنترل و به تعمیرگاه هدایت کند. به‌جز روشن شدن چراغ دینام کم‌نور یا خاموش شدن چراغ‌های جلو، از کار افتادن گرم‌کن صندلی‌ها و رادیوضبط از نشانه‌های خرابی دینام خودرو هستند. افزون بر این علائم دیگری نیز وجود دارند که چندان واضح و آشکار نیستند اما خیلی زودتر از نشانه‌های فوق بروز می‌کنند

۱- خوردگی، پوسیدگی، شل بودن یا سفت بودن تسمه دینام

۲- شنیده شدن صدای جیرجیر که ناشی از تراز نبودن فولی دینام با تسمه یا فرسودگی بوش‌ها و یاتاقان‌ها است.

۳- استشمام بوی سیم یا لاستیک سوخته که ناشی اصطکاک فولی و تسمه و درنتیجه داغ شدن تسمه است. در نظر داشته باشید که دینام دغ ولتاژ بالاتری تولید می‌کند و منجر به آسیب به سایر قطعات خودرو می‌شود.

منبع: ماشینو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها