کد خبر : 5390

اطلاعاتی جالب درباره پیستون خودرو

اطلاعاتی جالب درباره پیستون خودرو

پیستون (Piston) قطعه ای تقریباً استوانه ای شکل است که داخل سیلندر حرکت رفت و برگشتی انجام می دهد. این حرکت پیستون باعث به وجود آمدن چهار عمل اصلی موتور می گردد. چند شیار در قسمت سر پیستون قرار دارد که محل نصب رینگ های آن است و فضای بالای پیستون را نسبت به محفظه ی کارتر آب بندی می کند. در روی پیستون سوراخی برای قرار گرفتن گژن پین جهت اتصال به شاتون تعبیه شده است.

به گزارش خودروتک، جهت افزایش قدرت و کشش خودرو از چندین سیلندر و پیستون در خودرو استفاده می کنند. مثلا در دو مدل خودرو با اندازه پیستون های مشابه ، خودرویی که دارای پیستون بیشتری می باشد ، قدرت بیشتری خواهد داشت. بدیهیست که در بلوک سیلندر یک خودرو ، به تعداد پیستون های آن بوش سیلندر تعبیه شده است بنابراین هرچقدر تعداد پیستون های یک خودرو بیشتر شود ، حجم و اندازه بلوک سیلندر آن خودرو نیز افزایش پیدا می کند. مثلا اگر گفته شود خودرویی ۴ سیلندر می باشد ، بلوک سیلندر آن ظرفیت قرارگیری ۴ پیستون داخل آن را دارا می باشد.

قسمت‌های اصلی یک پیستون

تاج پیستون ، دامنه پیستون ،  شیار رینگ‌ها ، سوراخ گژنپین

جنس پیستون

جنس پیستون ها از چدن یا آلومینیم است پیستون های چدنی بدنه ای بزرگ تر و سنگین تر دارند. از آن ها در بعضی از خودرو های دیزلی پر قدرت استفاده می شود. در این پیستون ها، ممکن است اتاق احتراق روی سر پیستون باشد.

پیستون های آلومینیمی
پیستون های آلومینیمی

امروزه در خودرو های سواری، از پیستون های آلومینیمی، به دلیل سبکی و انتقال حرارت بهتر، استفاده می گردد، که به دو روش ریختگی یا آهنگری ساخته می شوند. گرچه امروزه پیستون های آلومینیمی ریختگی رواج بیشتری دارند اما نوع آهنگری آن برای موتور های سنگین و پر قدرت استفاده می شود.

پیستون ریختگی
پیستون ریختگی

پیستون ریختگی متخلخل است و برای دوران بیش از ۵۰۰۰ دور بر دقیقه (PRM) مقاوم نیست. در حالی که پیستون ساخته شده به وسیله آهنگری بدنه ای فشرده و متراکم دارد و حدود ۷۰% مقاومتر از نوع ریختگی آن است. تصویر زیر پیستون ریختگی را نشان می دهد.

مزایا و معایب انواع جنس پیستون

آلیاژ آلومینیوم:

مزایا: : سبکی وزن- انتقال حرارت بالا- شکل پذیری

معایب: : انبساط زیاد در برابر حرارت- قیمت گران

آلیاژ چدن:

مزایا : : مقاوم در برابر حرارت و فشار بالا- انبساط کم- مقاوم در برابر سایش- قیمت ارزان.

معایب : انتقال حرارت کم- وزن زیاد- دارا بودن خاصیت شکنندگی.

انواع مختلف شکل سطح بالای پیستون:

از مهمترین قسمت های پیستون ، سطح بالایی آن می باشد ، شکل سطح بالای پیستون بر شیوه احتراق مخلوط سوخت و هوا اثر می گذارد و اگر سطح بالایی پیستون به خوبی طراحی شود اختلاط مخلوط سوخت و هوا بهتر شده و باعث ایجاد قدرت بهینه می شود. سطح بالای پیستون ها را معمولا به سه حالت می سازند:

۱- صاف و یکدست : در شکل زیر همانطور که می بینید سطح بالای پیستون صاف و یکدست می باشد.

۲- گنبدی : سطح بالای پیستون زیر گنبدی شکل می باشد.

۳- مقعر مانند : در شکل زیر ، سطح بالای پیستون ، مقعر می باشد.

انواع اشکال پیستون خودرو های سواری و سبک (چهار زمانه)

پیستون ریخته گری شده:

دارای دوام زیاد و صرفه اقتصادی برای موتور های بنزینی و گازوییلی می باشد. در این پیستون تاج پیستون ، محل رینگ ها و دامن پیستون به صورت یک واحد و یک جا ساخته می شود.

پیستون ماشین کاری شده:

استحکام با توجه به مراحل تولید افزایش یافته است. این به این معناست که امکان کم کردن مقطع و کاهش وزن پیستون وجود دارد. این پیستون بیشتر در موتور های مسابقه ای و موتور هایی که در معرض بار سنگین قرار دارند استفاده می شود.

پیستون اتوترمیک:

دارای نوار فولادی ریخته گری شده و همچنین یک چاک در بدنه است که از ناحیه رینگ تا دامن پیستون کشیده شده.این پیستون ها حرکت نرمی در داخل سیلندر دارند.

پیستون ریخته گری شده
پیستون ریخته گری شده
پیستون اتو ترمیک
پیستون ماشین کاری شده
پیستون ماشین کاری شده

منبع: ماشینو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها