کد خبر : 4302

چطور باتری به باتری کنیم؟

چطور باتری به باتری کنیم؟

صدای ضعیف ناله مانند استارت و یا صدای تیک تیک و استارت نخوردن ، اولین و مهم‌ترین دلیل نیاز آن، به یک باتری دیگر است و در حالتی که خودرو استارت می‌خورد و صدای همیشگی مربوط به آن، به گوش می‌رسد، اما روشن نمی‌شود، می‌توان مطمئن بود که باتری سالم است و ایراد دیگری در خودرو، وجود دارد.

به گزارش خودروتک ، بهترین روش برای اطمینان از عملکرد باتری، استارت زدن نیست و انجام مداوم این‌کار، میتواند باتری سالم را، تضعیف  و شما را نیازمند تعمیرکار و عملیات برق‌رسانی کند. پس چنانچه با چرخواندن سوئیچ (یا فشار دکمه‌ی مربوط به استارت) برای ۱ تا ۳ بار،موفق به روشن کردن خودرو نشدید، از ادامه‌ی استارت‌زدن، پرهیز کنید.

روش  مناسب تر برای  اطمینان از ضعیف  شدن باتری این است که سوئیچ را تا مرحله‌ی قبل از استارت بچرخوانید و چراغ‌های اصلی را روشن کنید، اگر چراغ‌های پنل پشت فرمان، کم‌نور هستند، می‌توان به ضعف شدن باتری شک برد.

البته  این احتمال وجود دارد که یکی از سیم‌های متصل به باتری، از محل خود جدا شده باشند و یا احتمال زنگ‌زدگی یا اصطلاحا اسیدزدگی پایانه‌ها ( خصوصا در باتری‌های اسیدی) نیز می باشد که به کمک سنباده‌ی زبر، برس فلزی و آب جوش، رفع می‌شود.

نحوه‌ی انجام  باتری به باتری

پس از مطمئن‌شدن از نقص در باتری خودرو، نیازمند یک باتری سالم هستیم تا با اتصال کابل‌های قابل حمل، بین باتری سالم و باتری معیوب، عمل برق‌رسانی انجام شود. طبق مراحل زیر انجام می شود.

۱- شما نیازمند یک باتری سالم، با سطح ولتاژی مشابه نمونه‌ی خود هستید.بررسی این موضوع از روی بدنه‌ی باتری‌ها و دیدن عبارت ۱۲V، به‌سادگی قابل انجام است.

۲- خودروهایی که قرار است در فرایند برق‌رسانی شرکت کنند، در نزدیکی هم قرار دهید. اگر در محلی هستید که امکان پارک خودروها به صورت روبرو ( اصطلاحا شاخ به شاخ) وجود دارد این کار را انجام دهید، اما فاصله‌ای بین خودروها، باقی بگذارید و مطمئن شوید که ارتباط و اتصالی بین بدنه‌ی آنها وجود نداشته باشد.

۳- پس از نزدیک کردن خودروها، باید هر دو خودرو در وضعیت خاموش باشند. علاوه بر این، تمامی وسایل  داخل خودرو، مثل فن‌ها، سیستم بخاری و کولر را، در وضعیت خاموش قرار دهید.

۴- کابل‌های جامپر استاندارد، به رنگ‌های قرمز و سیاه هستند. یکی از کابل‌ها ( نوع قرمز‌رنگ) باید بین پایانه‌های مثبت و کابل دیگر (نوع سیاه‌رنگ) بین پایانه‌ی منفی باتری سالم و نقطه‌ی زمین (که در ادامه توضیح داده می شود)، متصل شوند. نکته‌ی مهم در این مرحله، اطمینان از برقراری ارتباط فلز با فلز (رسانا با رسانا) بین سرکابل‌ها و پایانه‌ی باتری‌ها می باشد.

۵- در این مرحله، ابتدا کابل قرمز رنگ را، به پایانه‌ی مثبت باتری معیوب متصل کنید.

۶- باید سمت دیگر کابل قرمز، به پایانه‌ی مثبت باتری سالم، وصل شود. این عمل را انجام دهید.

۷- کابل دوم (کابل سیاه‌رنگ) را به پایانه‌ی منفی باتری سالم، وصل کنید.

۸- قطب منفی باتری سالم  را به پایه رگلاژ دینام ماشینی که باتری آن خالی (دشارژ) شده متصل کنید. پایه رگلاژ دینام قطعه ای فلزی و هلالی شکل میباشد که کاربرد آن در رابطه با تنظیم شل وسفت بودن تسمه دینام میباشد .

یک پیچ در شیار وسط آن وجود دارد که اگر آنرا شل کنید میتواند در مسیری هلالی حرکت کرده و دینام را کمی به طرفین جابجا کند با این جابجایی ، تسمه دینام هم کمی شل تر یا سفت تر خواهد شد. اگر اتصال دادن گیره سر سوسماری کابل باتری به باتری به پایه رگلاژ دینام برایتان مقدور نبود میتوانید آنرا به مناسبترین نقطه فلزی بدنه اتومبیل که نزدیکترین نقطه به دینام هم باشد اتصال دهید.

خوردویی که باتری سالم دارد را استارت بزنید. پس از روشن شدن این خودرو، چند دقیقه صبر کنید تا عملیات برق‌رسانی (شارژ باتری معیوب) انجام شود.

۹- به سراغ خودرویی که باتری معیوب در آن وجود دارد بروید و آنرا روشن کنید. چنانچه استارت نخورد، با احتیاط محل اتصال کابل‌ها به پایانه‌ها را اندکی جابه‌جا کنید.

۱۰- پس از روشن شدن خودروی معیوب، حدود یک الی ۲ دقیقه صبر کنید.

۱۱- فرقی نمی‌کند خودروی معیوب روشن شده باشد یا خیر، عملیات جداسازی کابل‌ها باید با احتیاط و به ترتیب انجام شود، اما دقیقا عکس مراحل قبل ، یعنی ابتدا باید کابل سیاه (منفی) از بدنه یا بخش فلزی موتور خودروی معیوب جدا شود.

۱۲- سر دیگر کابل سیاه (منفی) را از پایانه‌ی مربوطه جدا کنید.

۱۳- اولویت باز کردن کابل قرمز (مثبت) چندان اهمیتی ندارد و صرفا باید با احتیاط و بدون اتصال قسمت‌های سرکابل به دیگر بخش‌ها، از پایانه‌های طرفین جدا شود.

۱۴- اگر خودروی شما، با موفقیت روشن شده است، حداقل برای مدت ۱۰ دقیقه، آنرا خاموش نکنید تا باتری معیوب، شارژ شود. در این شرایط، رانندگی با سرعت آرام و دنده‌ی سنگین، بهتر از نگه‌داشتن خودرو است.

منبع: ماشینو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها