کد خبر : 4185

از سیستم Auto Hold چه می دانید؟

از سیستم Auto Hold چه می دانید؟

در این مقاله بر آن هستیم تا به بررسی و معرفی سیستم کاربردی اتوهلد (Auto Hold) بپردازیم.

به گزارش خودروتک، در بازار رقابتی امروز، خودروسازان از کوچکترین فرصت‌ها بهره می‌‎برند تا محصولی فراتر از سایر رقبا ارایه نمایند که عرضه چنین محصولاتی در گرو استفاده بهینه از علم و تکنولوژی روز است. کمپانی‌های خودروسازی همگام با پیشرفت علم و تکنولوژی به دنبال ارتقاء و افزایش کیفیت محصولات خود هستند و سعی بر آن دارند تا با ارایه هر محصول جدید، گامی رو به جلو بردارند. از تاثیرات این پیشرفت‌ها، می‌توان به استفاده از آپشن‌های مدرن و به‌روز اشاره کرد که در حوزه‌های مختلف نظیر راحتی سفر، ایمنی و ... به کار برده می‌شود.

از محبوبترین آپشن‌های خودروهای روز می‌توان به سامانه‌های دید در شب، کروز کنترل تطبیقی، اتوپارک، استارت بدون کلید، GPS و ... اشاره کرد. یکی از آپشن‌هایی که خریداران اطلاعات کافی در مورد آن ندارند سیستم اتوهلد (Auto Hold) است که همین فقدان دانش کافی، مانع از آشکارسازی اهمیت آن شده است. در این مقاله بر آن هستیم تا به بررسی و معرفی این آپشن کاربردی بپردازیم.

اتوهلد چیست؟

سیستم اتوهلد

قطعا برای شما هم پیش آمده است که ترمز و کلاچ‌های پی‌درپی در ترافیک‌های سنگین، خستگی یک روز کاری سخت را مضاعف نموده باشد و یا حرکت‌های نابهنگام خودرو در سربالایی‌ها یا سرازیری‌ها، استرسی به مسافرت خانوادگی شما وارد کرده باشد. اتوهلد آپشنی پیشرفته است که هم در افزایش ایمنی و هم افزایش راحتی شما تاثیر بسزایی داشته و شما را از ترمزهای متوالی بی‌نیاز می‌کند. اتوهلد در واقع توسعه‌یافته ترمز پارک الکترونیکی بوده و بیشتر در خودروهای دنده اتومات به کار می‌رود. این سیستم با فشردن دکمه Auto Hold فعال شده و بعد از آنکه پا را از روی پدال گاز برمی‌دارید، خودرو بدون فشردن پدال ترمز، می‌ایستد. دکمه Auto Hold در کنار دسته دنده، در سمت چپ فرمان و یا کنار دکمه اتوپارک قرار داشته و با مواردی نظیر Auto Hold، Auto H و A مشخص می­شود.

نحوه عملکرد در ترافیک‌های سنگین

سیستم اتوهلد

در ترافیک‌‌های سنگین، شش دانگ حواس راننده باید به ترمز و کلاچ (در خودروهای دنده دستی) باشد تا علاوه بر عدم برخورد به سایر خودروها، حرکت‌های به موقع داشته و بر سنگینی ترافیک نیفزاید. در خودروهای دنده دستی، راننده ابتدا باید نیم‌کلاچ نموه و پس از رها نمودن ترمز حرکت نماید و دوباره جهت توقف پدال ترمز را فشار دهد و این چرخه به صورت مستمر تکرار می شود. شایان ذکر است که در هنگام توقف نیز باید پا مستمرا بر روی پدال ترمز قرار داشته و یا از ترمز دستی استفاده شود؛ که این چرخه بسیار خسته‌کننده است. در خودروهای دنده‌ اتومات به دلیل حذف کلاچ، وضع تا حدودی بهتر است ولیکن این مشکل کماکان به قوت خود باقی است. در خودروهای دنده‌اتومات، دنده در حالت خلاص (N) و یا حرکت (D) قرار داشته و راننده بایستی با ترمز خودرو را کنترل نماید. در خودروهای مجهز به سیستم اتوهلد کافیست دکمه اتوهلد را فشار دهید در این حالت با متوقف کردن خودرو دیگر به نیازی به نگه داشتن پدال ترمز وجود ندارد و خودرو ثابت می ماند تا زمانی که شما مجدد پدال گاز را فشار دهید که با این کار ترمز‌ها به آرامی آزاد شده و خودرو شروع به حرکت می‌کند.

نحوه عملکرد در سرازیری‌ها و سربالایی‌ها

سیستم اتوهلد

فرض کنید که در یک سربالایی و پشت سایر خودروها ایستاده‌اید و می‌خواهید حرکت نمایید؛ در این موقعیت چنانچه رها نمودن ترمز و مقدار گاز دادن شما هماهنگ نباشد خودرو به سمت عقب حرکت خواهد نمود و احتمالا به خودروهای عقبی برخورد خواهد نمود. در خودروهای دنده‌دستی این موضوع بسیار حساس‌تر است چراکه باید بر نیم‌کلاچ مسلط باشید در غیر اینصورت یا خودرو را خاموش خواهید کرد و یا با خودروهای عقبی برخورد خواهید نمود. در سرازیری‌ها نیز باید مرتب حواسمان به ترمز باشد تا با خودروهای جلویی برخورد نکنیم. این ترمز‌ها و کلاچ‌های پی‌درپی، خستگی وافری را برای رانندگان به همراه دارد که با فعال نمودن اتوهلد دیگر نیازی به این ترمزهای مکرر نبوده و این امر به صورت خودکار انجام می‌پذیرد.

اتوهلد چگونه کار می‌کند؟

اساس کار اتوهلد بر پایه تشخیص شیب استوار است. اندازه‌گیری شیب هم با استفاده از سنسور انجام می شود و کنترل از طریق واحد هیدرولیکی ABS/ESC انجام می‌پذیرد. زمانی که خودرو متوقف است اتوهلد همان فشار ترمز را به چرخ‌ها اعمال نموده و مانع از حرکت خودرو می‌شود. چنانچه پیش از فشار پدال گاز، سنسورهای ABS حرکتی را تشخیص دهند، نیروی ترمز پشت چرخ‌ها افزایش می‌یابد تا مانع از حرکت خودرو شود. حال اگر راننده پدال گاز را فشار دهد، نیروی ترمز به آرامی کم شده و خودرو حرکت می کند.

منبع: همراه مکانیک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها