کد خبر : 3735

واتر پمپ خودرو چطور کار می کند؟

واتر پمپ خودرو چطور کار می کند؟

بر اثر احتراق در موتورهای احتراق داخلی گرمای زیادی تولید می‌شود که حتی می‌تواند فلزات مجموعه سیلندر و پیستون را ذوب کند.

به گزارش خودروتک، سیستم خنک ­کاری به­ منظور پیشگیری از بالا رفتن دمای موتور به­ کار می‌رود. این سیستم برای مراقبت در برابر عملکرد مؤثر در تمام سرعت‌های موتور و کنترل شرایط مختلف مورد استفاده میباشد.

واتر پمپ-Water Pump

واتر پمپ-Water Pump

دما در طول مدت احتراق مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق موتور بسیار بالا می‌رود و به بیش از ۲۰۰۰ درجه سانتی گراد می‌رسد. میزان قابل توجهی از این حرارت توسط دیواره‌های سیلندر و پیستون‌ها جذب می‌شود بنابراین باید خنک‌کاری به اندازه‌ای صورت پذیرد که دما بیش از حدود ۲۳۰ درجه نشود. سیستم خنک کاری از اجزاء مختلفی تشکیل شده است که یکی از آن ها واتر پمپ می باشد.

نحوه عملکرد:

واتر پمپ یک پمپ گریز از مرکز ساده است که بوسیله تسمه که به میل لنگ وصل شده به حرکت در می آید. واتر پمپ مایع خنک کاری کننده را با فشار به داخل محفظه های آب موتور هدایت می کند.

واتر پمپ بوسیله نیروی گریز از مرکز مایع را از داخل موتور به چرخش در می آورد و این پمپ کردن بدون توقف تا زمانی که خودرو روشن است ادامه پیدا می کند.مجرای ورودی واترپمپ در نزدیک مرکز آن قرار دارد.

واتر پمپ-Water Pump-نحوه عملکرد

واتر پمپ-Water Pump-نحوه عملکرد

پره‌های واتر پمپ، مایع خنک ‌کننده را به بیرون هدایت می‌کنند. به طور کلی واترپمپ، مایع رابا فشار ابتدا از موتور و سرسیلندر عبور داده و سپس به رادیاتور هدایت می‌کند.

ساختمان واتر پمپ:

واترپمپ مکانیکی از  بلبرینگ،سه شاخه نصب واتر پمپ،کاسه نمد،مجموعه پره های واتر پمپ،صحفه فاصله انداز،شفت واترپمپ،پوسته واترپمپ با یک واشر ویکتوری که به بدنه بسته می شود ،تشکیل شده است.

به یک طرف میله آب پخش کن و به طرف دیگر آن قوطی و پروانه بسته شده و به وسیله گردش میل لنگ و تسمه پروانه، قوطی نیز می گردد و توسط پروانه آب پخش کن به کار می افتد و آب را با فشار به جریان می اندازد.

واتر پمپ (Water Pump)-ساختمان واتر پمپ

واتر پمپ (Water Pump)-ساختمان واتر پمپ

برای اینکه واتر پمپ راحت تر کار بکند مابین پوسته و میله یک بلبرینگ کار گذاشته شده که در داخل بلبرینگ بعضی از واترپمپ ها گریس مخصوص وجود دارد که احتیاج به گریس کاری ندارند و همچنین برای جلوگیری از ریختن آب داخل واترپمپ به بیرون، از فیبر و فنر استفاده شده که به آن کاسه نمد نیز می گویند پشت فیبر و فنر سوراخی برای هوا وجود دارد که اگر گرفته شود فیبر و فنر خراب می شود.

وظیفه و کار واترپمپ:

چون همیشه در قسمت پائین رادیاتور آب خنک و در بالای آن آب گرم برگشتی از موتور وجود دارد لذا برای رساندن آب جهت خنک کردن قطعات موتور از شلنگ پائین رادیاتور استفاده می شود.

واتر پمپ-Water Pump-وظیفه و کار واتر پمپ

واتر پمپ-Water Pump-وظیفه و کار واتر پمپ

آب از شلنگ پائین به وسیله مکش واترپمپ وارد کانالهای بدنه سیلندر موتور می شود و در اطراف سیلندرها گردش کرده وضمن خنک کردن آنها خود آب مقداری ولرم شده و از کانال های سیلندر به گرمترین نقطه موتور که سرسیلندر است وارد می شود و در سر سیلندر از اطراف سوپاپ ها و شمع ها عبور کرده و آنها را نیز خنک می نماید و چون آب در سرسیلندر گرم می شود لذا از طریق ترموستات و لوله بالا جهت خنک شدن وارد رادیاتور می شود که این گردش سریع و راحت آب به وسیله واترپمپ انجام می شود.

علائم خراب شدن واتر پمپ :

  1. دمای موتور به شدت بالا می رود و فن دائما کار می کند ولی آمپر دما پایین نمی آید.
  2. شایع ترین مورد در خرابی واتر پمپ، نشتی آب از آن است و معمولا باید تعویض گردد.

نتیجه گیری:

در مجموع با توجه به نکات ذکر شده در بالا یکی از قطعات مهم و کلیدی خودرو واتر پمپ به شمار می‌رو که خرابی آن می‌تواند خسارات جبران ناپذیری نظیر موتورسوزی و سوخت واشر سر سیلندر را به همراه داشته باشد. لذا با بررسی و بازدید از این قطعه مهم در خودروی خود از سلامت آن مطمئن شوید و در صورت نیاز به تعویض حتما از برندهای معتبر بازار استفاده نمایید.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها