کد خبر : 3320

راهنمای انتخاب صحیح لنت ترمز

راهنمای انتخاب صحیح لنت ترمز

لنت ترمز بخشی مهمی از سیستم ترمز است که با ایجاد اصطکاک باعث کم شدن و ازبین رفتن شتاب وسیله نقلیه می‌شود، لنت ترمز با ایجاد نیروی اصطکاکی لازم و مناسب انرژی جنبشی ماشین را به انرژی حرارتی تبدیل کرده و این عمل ماشین را از حالت حرکت به حالت سکون در می‌آورد.را

به گزارش خودروتک، لنت ترمز قسمتی است که با روتور تماس پیدا کرده و ضمن ایجاد اصطکاک به آن فشار وارد می‌کند. روتور همان دیسک تخت و براقی است که می‌توانید پشت چرخ بعضی خودروها بینید. فشار و اصطکاک وارد شده به روتور، منجر به کند شدن حرکت خودرو و در نهایت توقف آن می شود.  انواع لنت ترمز را زیر بررسی می کنیم.

ارگانیک (آلی غیر آزبستی)

امروزه دیگر در لنت های ترذمز از آزبست استفاده نمی شود چون علی رغم اینکه جاذب خوبی برای گرما بودند ، به علت سایش زیاد هنگام ترمز گیری غبار زیادی تولید می کردند که برای سلامت بسیار خطرناک بود .

امروزه لنت ترمز و دیگر اجزاء سیستم ترمز از مواد آلی بی‌زیان نظیر شیشه، لاستیک و رزین و همچنین کولار ساخته می‌شوند. این مواد می‌توانند دمای بالا را تحمل کنند. در واقع، دمای بالا کمک می‌کند تا اجزاء لنت بیشتر به هم بچسبند. کولار(Kevlar) در لنت ترمزهای آلی، عنصری مهم به شمار می‌رود.

این لنت ها از دیگر لنت هایی  که در حال حاضر موجود هستند ،نرمترند در نتیجه سر و صدای کمتری تولید می‌کنند و در مقابل نیز زودتر ساییده می‌شوند. وقتی هم ساییده می‌شوند بیشتر از دیگر انواع ، غبار تولید می‌کنند. با در نظر گرفتن این موارد، لنت ترمزهای آلی گزینه مناسبی برای کامیون های سنگین یا ماشین های مسابقه‌ای نیستند. لنت ترمزهای آلی و کولاری بیشتر برای خودروهای کوچک و سبک وزن مناسبند که معمولاً با آن ها به صورت تهاجمی رانندگی نمی‌شود.

فلزی و نیمه فلزی

امروزه بیشتر خودروها از لنت های فلزی استفاده می‌کنند. بر خلاف تصور معمول، این گونه لنت ها فقط یک تکه فلز نیستند بلکه از تراشه های فلزی همراه با رزین تشکیل شده اند. برخی از متداول ترین آنها مس، برنج، فولاد، آهن، و گرافیت است. این مواد همگی با هم مخلوط شده و با رزین ها بهم می‌چسبند تا شکل لنت را به خود بگیرند.

دلیل متداول بودن لنت های فلزی واضح است: این لنت ها ارزان و بادوام هستند، عملکرد بالایی دارند و گرمای ناشی از اصطکاک با سطح روتور را بخوبی منتقل و دفع می‌کنند. تنها عیب لنت های فلزی این است که سنگین هستند و بر روی مصرف سوخت خودرو کمی تأثیر منفی می‌گذارند. همچنین بدلیل وزن زیاد این لنت ها، از آنها در خودروهای مسابقه‌ای استفاده نمی شود.

چون این لنت ها از فلز ساخته شده‌اند بیشتر از انواع دیگر لنت، باعث خوردگی روتور می‌شوند. لازم بذکر است که لنت های فلزی وقتی داغ می‌شوند بهتر کار می‌کنند. وقتی خودرویی که لنت ترمز فلزی دارد در یک روز سرد حرکت می‌کند، پس از ترمز گیری مسافت بیشتری طی می‌کند تا متوقف شود.

سرامیکی

لنت ترمزهای سرامیکی نیروی متوقف کننده زیادی دارند، دیر ساییده می‌شوند و بسیار سبک هستند. لنت های سرامیکی از الیاف سرامیک، ماده پرکننده و مواد چسباننده ساخته شده‌اند. همچنین مقدار کمی الیاف مس نیز در آن ها به کار رفته است. سرامیک گرما را بخوبی پراکنده و دفع می‌کند؛ و چون در ساخت این گونه لنت ها بیشتر از سرامیک استفاده شده است؛ موجب می‌شود عملکرد ترمز حتی پس از ترمزهای شدید و مکرر نیز بالا باشد.

لنت های سرامیکی با استفاده مکرر، زیاد ساییده نمی‌شوند و این بدان معناست که در مقایسه با انواع دیگر لنت، غبار کمتری تولید می‌کنند. غباری که این لنت ها تولید می‌کنند دارای رنگ روشن‌تری است و به چرخ نیز نمی‌چسبد. با همه این تفاسیر، لنت های سرامیکی به خاطر قیمت بالایشان در وسایل نقلیه معمولی کمتر استفاده می‌شوند.

این ویژگی و نیز وزن سبک این نوع لنت ترمز باعث شده که در خودروهای ویژه مسابقات اتومبیلرانی که معمولاً با سرعت زیاد رانده می‌شوند، از لنت های سرامیکی استفاده شود.

 نوع لنت مزایا  معایب
فلزی- نیمه فلزی

ارزان و براحتی در دسترس

با دوام، با عملکرد خوب

باعث سایش سریعتر روتور می شود.

سنگین تر بوده و بر میزان مصرف سوخت تاثیر دارد.

برای گرم شدن نیاز به زمان دارد.

آلی کم صدا، دوستدار محیط زیست سرعت سایش بیشتر و تولید غبار بیشتری دارد.
سرامیکی بهترین عملکرد؛ فوق العاده با دوام. سبک وزن گران

منبع: ماشین نو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها