کد خبر : 3187

نکاتی درباره رانندگی در سرپایینی

نکاتی درباره رانندگی در سرپایینی

اگر فکر نمی کنید که رانندگی در سرازیری همچون سر بالایی مهارت خاصی را می طلبد، این مطلب را بخوانید. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، کنترل خودرو در سراشیبی نیازمند مهارت بیشتری است. خصوصاً زمانی که جاده علاوه بر سرازیری، پرپیچ و خم و لغزنده نیز هست.

به گزارش خودروتک، جاده های سرازیری، مستقیم یا پر پیچ هستند. در جاده ای با شیب تند و مستقیم قطعاً رانندگی با دنده های سنگین توصیه می شود. اولین نکته که اینجا مطرح می شود، درباره جاده های شیب دار و پر پیچ است.

دنده اتومات در سرازیری

افراد زیادی هستند که با دنده خلاص در جاده های سرازیر و پر پیچ و خم رانندگی می کنند. آنها علت این کارشان را بهینه کردن مصرف سوخت بیان می کنند. در واقع کار درست و ایمنی این است که شما در این حالت هم با دنده حرکت کنید.

ماشین آفرودی

از یاد نبرید حرکت خلاص در سراشیبی باعث سرعت گرفتن خودرو خواهد شد. به طور طبیعی زمانی که خودرویی در جهت شیبی تند حرکت می کند، جاذبه گرانشی زمین هم به شتاب گرفتن آن کمک می کند. در این حالت ممکن است نیاز به گرفتن ناگهانی ترمز باشد. ترمز ناگهانی باعث فشار آمدن بیش از حد به لنت ‌ها خواهد شد و احتمال اینکه ترمز قفل یا بریده شود را بالا خواهد برد. در چنین روندی کنترل خودرو کار چندان شدنی و آسانی نخواهد بود.

رانندگی در سراشیبی

توجه داشته باشید که پایین نگه داشتن پدال کلاچ هم فرقی با خلاص بودن خودرو ندارد. برای افراد بسیاری پیش آمده که در این حالت ترمز گرفته اند و عمل نکردن آن باعث شده تا با مانع های جلوی شان تصادفات جبران ناپذیری داشته باشند. پس سعی کنید تا آخرین لحظه که خودرو توان روشن ماندن دارد، کلاچ را نگیرید. به طور کلی حرکت در سرازیری با دنده سنگین کار ایمن و معقولانه تری است.

حرکت در سرازیری

در سرازیری‌ های تند و خطرناک استفاده از حرکت به اصطلاح لاکپشتی هم استفاده است. حرکت لاکپشتی به معنای حرکت خودرو به صورت سانتی‌ متری است. نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • اگر زمان زیادی از طی سرازیری می گذرد، چند دقیقه توقف کنید تا لنت ها خنک شده و کارایی اولیه را به دست آورند.
  • همواره پای خود را آماده ترمز کردن نگه دارید تا در صورت لزوم بتوانید سریعاً واکنش نشان دهید.
  • اگر سوار بر ماشینی سنگین مثل کامیون هستید، خصوصاً زمانی که بار دارد؛ ترجیحاً از دنده 2 بالاتر نروید.

چگونه ماشین را متوقف کنیم

رانندگی با خودروهای اتوماتیک در جاده سرازیری

خودروهای دنده اتوماتیک از سیستمی به نام «DAC» (Downhill Assist Control) بهره می برند که میزان سراشیبی و پیچ های جاده را تشخیص می دهد.

سیستم DAC در خودرو های اتومات

کارکرد DAC به این شکل است که در جاده های شیب دار و لغزنده کمک می کند تا راننده بیش از حد شتاب نگیرد.  اما به طور کلی به این دو مورد کنید. اول اینکه اگر از حالت اتومات بهره می برید، حتماً حداکثر سرعت مجاز را تعریف کنید. حداکثر سرعت 40 تا 50 کیلومتر برای چنین جاده هایی مناسب است.

مورد دوم اینکه به طور کلی در جاده های سرازیری اگر دنده را از حالت اتومات خارج کنید، کار بهتری است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها