کد خبر : 3093

چرا چراغ چک موتور روشن می شود؟

چرا چراغ چک موتور روشن می شود؟

چراغ چک یا چراغ خطا پس از ارتقاء سیستم سوخت رسانی خودروها به انژکتوری عمومیت پیدا کرد این چراغ به طور مستقیم به ECU خودرو متصل بوده و به نسبت پیشرفته بودن ECU معانی مختلفی می تواند داشته باشد.

به گزارش خودروتک، در خودروهای قدیمی که ECU های ساده دارند روشن شدن این چراغ می تواند به علت مشکلات جرقه و سوخت رسانی باشد اما در خودروهای امروزی این چراغ می تواند به دلایلی همچون مشکل در موتور، گیربکس، ترمز، تهویه و… باشد

خطاهای ECU که موجب روشن شدن چراغ چک می شوند:

به دوسته ی خطاهای دائم و خطاهای موقت تقسیم می شوند:

  • -خطاهای دائم معمولا به دلیل مشکلات مداوم و طولانی مدت در خودرو ایجاد می شوند مانند خرابی سنسورها و…
  • -خطاهای موقت خطاهایی هستند که به دلیل مشکلات لحظه ای مانند تغییر ناگهانی داده های سنسور و… به و جود می آیند که اغلب قابل چشم پوشی هستند و در برخی موارد نشانه ای برای به وجود آمدن خطای دائم در آینده می باشند.

هر دو نوع خطایی که در بالا توضیح داده شد در حافظه ی ECU خودرو ثبت شده و چراغ چک ماشین را فعال می کند.برای رمزگشایی از کد خطای چراغ چک، باید (واحد کنترل الکترونیکی موتور) ECU را به دستگاه دیاگ وصل کنید تا علت روشن شدن چراغ مشخص شود و پس از آن خطا را برطرف و از حافظه ECU پاک کنید.

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن  یا سوند لامبدا  به عنوان یکی از بخش های ضروری سیستم کنترل آلایندگی خودرو شناخته می شود. این حسگر، میزان غنی یا رقیق بودن نسبت سوخت به هوای ارسال شده به موتور را اندازه گیری می کند. حسگر اکسیژن، این تغییرات را به واحد کنترل الکترونیکی موتور یا ECU گزارش می دهد. اگر سوخت یا اکسیژن، زیاد وارد موتور شود، حسگر وضعیت را متعادل کرده و آن را تنظیم می کند تا با بیشترین کارایی بسوزد. گاهی اوقات حسگرهای اکسیژن خوب کار نمی کنند و همین، دلیل مشترک روشن شدن چراغ چک در بیشتر خودروهاست. در بعضی از موارد، حس گرها با مواد افزودنی بنزین یا روغن ناشی از موتورهای کهنه از کار می افتند. علاوه بر آن، موتور، ترکیب مناسبی از هوا و سوخت دریافت نمی کند و همین امر، مشکل ساز می شود.نقص فنی در حس گر اکسیژن، سبب کاهش ۴۰ درصدی در مصرف سوخت می شود. در واقع، اندازه گیری اصلی تغییراتی که در مخلوط سوخت به وجود می آید، توسط حسگر اکسیژن انجام می شود.

شل بودن درپوش باک بنزین

گاهی اوقات شل بودن درِ باک بنزین سبب روشن شدن چراغ می شود که محکم کردن آن هیچ هزینه ای ندارد، مگر آن که خراب بوده و نیاز به تعویض داشته باشد. خوب بسته نشدن در باک پیغام خطایی را به ECU می فرستد که نشان از نشتی در سیستم بازیابی بخارات بنزین دارد.

مبدل کاتالیزوری

مبدل کاتالیزوری یا همان کاتالیست اگزوز،بخشی از سیستم اگزوز به حساب می آید که اغلب گازهای سمی را به گازهای بی ضرر تبدیل می کند. سوپاپ دود و شمع ها یا هر مورد نامناسب دیگری سبب می شوند تا مبدل کاتالیزوری خوب کار نکند و سبب روشن شدن چراغ شود.

مبدل کاتالیزوری
مبدل کاتالیزوری

 

کوئل و شمع

کوئل( coil) ، ولتاژ پایین الکتریسیته تولیدشده از دینام را به برق با ولتاژ بالا (حدود ۱۲ هزار ولت) و البته با آمپر کم تبدیل می کند که سبب شارژ شدن شمع ها و به حرکت درآمدن موتور می شود. این ولتاژ می تواند از فاصله بین دو الکترود شمع عبور کند و احتراق لازم برای موتور را موجب شود. گاهی اوقات ممکن است شمع به دلیل حرارت بالایی که در معرض آن است، خوب کار نکرده و یا جریان مناسب برق برای روشن شدن موتور را دریافت نکند که در این صورت نیز چراغ چک روشن خواهد شد.

وایر شمع

وایر شمع وظیفه مهم انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی به شمع‌های موتور را دارد. وظیفه وایر‌ها یا همان Spark Plug Wire در خودرو، رساندن برق از کویل (‌در خودرو‌های جدید‌تر‌)‌ یا رساندن برق از دلکو (‌در خودرو‌های قدیمی‌تر‌) به سر شمع‌هاست. در واقع وایر‌ها برق چند هزار ولتی ( حدود ۱۲۰۰۰ ولت) را به شمع‌ها منتقل می‌کنند تا عملیات جرقه زنی در زمان مناسب خود صورت پذیرد. جنس وایر شمع در موتورهای کاربراتوری و انژکتوری یکسان است و فقط به دلیل متفاوت بودن طرح موتورها، ممکن است شکل و یا طول آنها تغییر کند. هر چقدر سرعت الکترون‌ها در وایر شمع بالاتر رود، سرعت خودرو و مصرف آن نیز به سمت و سوی بهتری حرکت می‌کند. خرابی وایر شمع نیز یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ چک است؛ بنابراین ترک و یا بریدگی آن را هنگام تنظیم موتور بررسی کرده و در صورت مشاهده، به تعویض آن بپردازید.

منبع: ماشین نو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها