کد خبر : 2542

با باتری سولفاته شده چه کنیم؟

با باتری سولفاته شده چه کنیم؟

سولفاته شدن سر باتری گاه منجر به آتش گرفتن باتری خواهد شد. اختلال در عملکرد سیستم برق خودرو از دیگر مشکلاتی است که سولفاته شدن سر باتری ها باعث آن می شود.

به گزارش خودروتک، رسوبات و مواد زائد تشکیل شده روی قطب ها اجازه برقراری اتصال اتصالات صحیح را نمی دهند، شارژ باتری به خوبی انجام نمی شود، کابل ها فشار زیادی را متحمل شده و در نتیجه دچار سوختگی و خوردگی می شوند. اگر فکر می کنید که این موضوع چندان هم بی اهمیت نیست فوت و فن تمیزکاری سولفاته شدن باتری را یاد بگیرید.

چرا باتری ها سولفاته می شوند؟

باتری

واکنش شیمیایی گاز هیدروژن آزاد شده از باتری با مواد زائد و آلاینده های خارجی چون گردوغبار منجر به تشکیل رسوبات در اطراف سر باتری می شود. به این جرم و رسوبات تجمیع شده به اصطلاح «سولفاته شدن» می گویند.

از موارد دیگری که منجر به سولفاته شدن سر باتری می شود، اسید سولفوریکی است که بعد از کارکرد بیش از حد باتری از آن خارج می شود. با توجه به اینکه امروزه درپوش هایی به بازار آمده که کمتر رسوب می گیرند اما این مشکل همچنان وجود دارد. رسوب گیری سر باتری به مرور زمان در کارکرد سایر قطعه ها هم خلل وارد می کند.

سولفاته شدن سرباتری

نکته: توجه داشته باشید که معمولاً سولفاته بیشتر در قطب مثبت بروز می کند؛ چراکه هم قطب مثبت توسط دینام تغذیه می شود و هم در سیستم برق خودرو قطب مثبت به میزان بیشتری توسط قطعات مورداستفاده قرار می گیرد. معمولا این اتفاق زمانی می افتد که باطری دچار فرسودگی یا میزان برق مصرفی خودرو با آمپر خروجی باتری مطابقت ندارد. در اصطلاح به این حالت آمپر کشیدن زیاد از باتری گفته می شود.

فوت و فن تمیزکاری سولفاته سر باتری چیست؟

جوش شیرین

برای از بین بردن سولفات ها قبل از هر کاری باید اتصالات سر باتری را باز کنید. در این مواقع حواستان باشد که در حین کار روی یک قطب، قطب دیگر درپوش داشته باشد؛ به علاوه حواستان باشد که اشیا و ابزار فلزی ای که در دست دارید با هیچ نقطه فلزی دیگری تماس پیدا نکند.

تمیزکاری سر باتری

بعد از باز شدن اتصالات شروع به تمیزکاری سر باتری کنید. برای این کار دو روش وجود دارد:

روش اول: محلول جوش شیرین و آب یکی از بهترین گزینه ها برای شستشوی سر باتری ها است. اگر کسی برای شستشوی سر باتری «پودر بکین سودا» را به شما پیشنهاد داد، منظور همان جوش شیرین است.

روش دوم: گریس کاری و چرب شدن سر باتری مانع سولفاته شدن آن می شود. محل تماس درپوش باتری با قطب را یک لایه گریس بکشید و بعد از اتمام کار کمی هم مایع ظرفشویی روی آن بریزید.

روش سوم: شستشوی سر باتری ها با آب جوش است.

شستشوی سر باتری

رسوبات سر باتری

نکات زیر را قبل از شروع کار به خاطر بسپارید:

به هیچ وجه با سیگار روشن این کار را انجام ندهید.

شما برای شستن سر باتری ها می توانید از فرچه سیمی یا مسواک ضخیم هم استفاده کنید.

بعد از پایان کار اگر خواستید باقی مانده مواد را با آب بشویید، دقت کنید که آب به درون باتری نفوذ نکند.

درنهایت هم به یاد داشته باشید که بعد از شستشو حتماً باید سر باتری ها را خشک و گریس کاری کنید.

منبع: توربو یدک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها