کد خبر : 2265

چرا ماشین روشن نمی شود؟

چرا ماشین روشن نمی شود؟

ما برای موارد زیادی به خودروی خود وابسته هستیم و نمی توان تصور کرد که اگر یک روز خودرو روشن نشود چه مشکلاتی پیش روی ما قرار خواهند گرفت. دلایل بسیار زیادی می توانند باعث استارت نخوردن ماشین شوند که تعدادی از آنها بسیار متداول هستند، در این مقاله قصد داریم دلایل عمده روشن نشدن خودرو را به بحث بگذاریم و چند توصیه مهم در جهت پیشگیری یا رفع عیب های احتمالی مطرح نماییم.

به گزارش خودروتک، خالی کردن باتری رایج ترین دلیل برای استارت نخوردن خودرو می باشد. باتری ماشین به دلایل زیادی دچار این معضل می شود؛ ممکن است شما یکی از چراغ های خودرو را برای تمام شب روشن گذاشته باشید یا یکی از سیمها دچار اتصالی شده و باتری را خالی کرده باشد یا حتی ممکن است بخار آب حاصل از کارکرد موتور باعث زنگ زدگی سرباتری ها شده و جریان الکتریسیته را مختل کرده باشد.

اگر خود باتری مشکل اصلی باشد در صورت ضعیف بودن باتری در هنگام استارت زدن صدای ضعیف استارتر را خواهید شنید که باتری نمی تواند جریان برق کافی برای روشن کردن خودرو را در اختیار آن قرار دهد؛ در این شرایط اگر به عمل استارت زدن ادامه دهید پس از مدت کوتاهی صدا ضعیف و ضعیف تر شده و در نهایت به هنگام استارت زدن هیچ صدایی از داخل موتور نخواهید شنید و حتی صفحه کیلومتر هم خاموش خواهد شد.

باتری عاملی مهم در روشن نشدن خودرو

در این زمان می توانید با استفاده از کابل مخصوص که توانایی انتقال شدت جریان 60 تا 80 آمپر را داشته باشد عمل باتری به باتری را انجام دهید، اگر با این کار خودرو روشن شد، پس مطمئناً می توان گفت باتری شما خالی کرده است، در این صورت اتصالات سر باتری را تمیز کرده و باتری را تعویض کنید.

همانطور که اشاره شد ممکن است به دلایلی سرباتری ها سولفاته یا دچار زنگ زدگی شوند، در چنین شرایطی می توانید با سولفات مس که ماده ای سبز یا فیروزه ای رنگ است اتصالات باتری را تمیز نمایید.

مشکل در سیستم سوییچ خودرو

نقش سیستم سوییچ در روشن نشدن ماشین

چنانچه باتری سالم است و خودروی شما کماکان استارت نمی خورد، شاید مسئله سیستم سوییچ خودرو باشد. شما می توانید با انجام آزمایشی ساده از وجود این مشکل مطمئن شوید..

از آنجاییکه باتری مستقیماً به چراغهای جلو و لامپ داخل داشبورد متصل شده است، اگر این چراغها بدون هیچ مشکلی روشن شوند اما خودرو همچنان با زدن استارت روشن نشود پس به احتمال زیاد مشکل از سیستم سوییچ می باشد.معمولا این مشکل زمانی رخ می دهد که راننده بعد از خاموش کردن ماشین به هنگام پیاده شدن مکانیزم قفل فرمان و سیستم سوییچ را با گرداندن فرمان به کار انداخته باشد. برای باز شدن این قفل، نیاز است همزمان با چرخاندن سوییچ، فرمان را به راست و چپ بچرخانید تا قفل باز شود.

همچنین در مواردی که باتری ریموت کنترل خودرو تمام شده باشد، از آنجا که سیستم امنیتی خودرو قادر به دریافت سیگنال از ریموت کنترل متصل به سوییچ خودرو نیست به راننده اجازه روشن کردن خودرو را نخواهد داد.

روغن موتور مناسب استفاده کنید

تاثیر روغن موتور مناسب در روشن شدن خودرو

بسیاری از مواقع عدم توجه به کیفیت روغن موتور موجب می شود تا استارت خوردن ماشین دچار اختلال شود، اما چگونه؟

در واقع روغن موتور های نامرغوب یا روغن هایی که با موتور خودرو شما سازگار نیستند به خصوص در هوای سرد، لایه ضخیمی بر روی قطعات متحرک داخل موتور خودرو ایجاد می کنند که همین لایه های ضخیم مانع از حرکت نرم قطعات و درنتیحه روشن شدن خودرو می شوند، پس همیشه سعی کنید روغن موتور مناسب با نوع و مدل موتور خودروی خود تهیه نمایید.

استارتر موتور، قطعه ای مهم!

مشکل در استارتر و روشن نشدن خودرو

استارتر که به آن استارت خودرو هم گفته می شود، می تواند یکی دیگر از دلایل روشن نشدن خودرو باشد. همانطور که از نامش پیدا است، وظیفه استارتر فراهم آوردن نیروی اولیه برای به حرکت در آوردن قطعات متحرک موتور برای روشن شدن ماشین می باشد. اگر شما به هنگام استارت زدن نوعی صدای “قر…قر” از داخل موتور شنیدید اما خودرو روشن نشد، مطمئنا مشکل از استارتر خواهد بود؛ که می تواند به معنای سوختن استارتر یا تمام شدن زغال آن باشد.به این نکته توجه داشته باشید که شنیده شدن صدای “قر…قر” از داخل موتور می تواند شما را به اشتباه بندازد که باتری ضعیف شده است و مشکل از استارتر نیست؛ در چنین شرایطی باید به هنگام استارت زدن دقت کنید که آیا تسمه دینام حرکتی هر چند کوچک از خود نشان می دهد یا خیر، که در این صورت مشکل از باتری است.

همچنین گاهی در هنگام استارت زدن همراه با صدای استارت، صدایی شبیه به صدای کلاچ ناقص به هنگام تعویض دنده نیز به گوش می رسد، در این مورد شکسته شدن دندانه های چرخ دنده استارتر یا فلایویل محتمل می باشد.

فیلتر بنزین، ساده ولی با اهمیت

رابطه فیلتر بنزین و روشن نشدن خودرو

اگر فیلتر بنزین دچار گرفتگی و آلودگی شده باشد بنزین نمی تواند خود را به داخل سیستم پاشش سوخت برساند و در نتیجه خودرو روشن نخواهد شد. فیلتر بنزین هر 15,000 یا حداکثر 25,000 کیلومتر کارکرد موتور، باید تعویض شود چراکه این مورد می تواند باعث سوختن پمپ بنزین خودرو نیز شود.دقت نمایید در مواردی که باک خودرو کاملاً خالی نشده باشد به دلیل پایین آمدن سطح بنزین در داخل باک، پمپ بنزین آشغال های موجود در داخل باک را به داخل می کشد و این امر موجب گرفتگی پمپ بنزین یا فیلتر بنزین خواهد شد که احتمال روشن نشدن خودرو را افزایش می دهد، همیشه سعی کنید تا قبل از رسیدن بنزین به پایین ترین حد اقدام به سوخت گیری نمایید.اگر هنگام باز کردن سوییچ با دقت گوش کنید، صدای کارکرد اولیه و پمپ شدن بنزین به داخل سیستم سوخت رسانی خودرو را خواهید شنید. ممکن است شنیدن این صدا بهترین راه برای تشخیص درست کارکردن پمپ بنزین بدون استفاده از ابزار تخصصی باشد، که نقص در عملکرد آن می تواند یکی از عوامل روشن نشدن خودرو باشد.امروزه به دلیل استفاده از اتانول در بنزین، بسیار کمتر از گذشته شاهد یخ زدگی بنزین در روزهای بسیار سرد زمستان هستیم اما با این وجود رطوبت هوا می تواند وارد باک خودرو شده و در اثر سرمای محیط به مایع تبدیل شود و بواسطه پمپ بنزین وارد لوله های انتقال سوخت شده و با کاهش دما منجمد شده و موجب مسدود شدن سیستم انتقال سوخت شود. از این رو در فصل سرما و بخصوص در مناطق سردسیر باک بنزین را همیشه پر یا حداقل نیمه پر نگه دارید.

رابطه سیستم جرقه و احتراق با روشن نشدن خودرو

اهمیت شمع در استارت خوردن ماشین

اگر چه امروزه بروز مشکل در شمعها یا به بیان بهتر عدم تعویض به موقع شمعها، نمی تواند جزو عوامل اصلی در روشن نشدن خودرو باشد، اما فراموشی در تعویض آنها برای بازه زمانی تا حدود 100,000 کیلومتر، قطعاً می تواند سبب بروز مشکلات جدی و مانع روشن شدن خودرو شود.همچنین اگر سیستم برق رسانی خودرو دچار مشکل شده باشد و برق به به سر شمع ها نرسد معمولا در این مواقع ایراد از کوئل خودرو می باشد که با تعویض و یا تعمیر آن، این مشکل نیز رفع خواهد شد.

سیستم امنیتی خودرو

سیستم های امنیتی خودرو و امکان روشن نشدن ماشین

نهایتا بروز مشکل یا به اصطلاح ارور (Error) در سیستم الکترونیکی خودرو که به دلایل بسیاری از جمله مشکلات امنیتی رخ می دهد می تواند سبب روشن نشدن خودرو شود.

در چنین شرایطی در بیشتر خودروها، ایراد بر روی نمایشگر روبروی راننده نشان داده می شود و معمولاً در این موارد باید حداکثر تا 20 دقیقه صبر نمایید تا سیستم امنیتی دوباره اجازه استارت زدن به شما بدهد. خودروهای دارای قابلیت روشن شدن از راه دور یا دارای سیستم تشخیص هویت بیشتر مستعد چنین مشکلات امنیتی هستند.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، می توان موارد ریز و درشت بسیاری یافت که سبب بروز مشکل برای شما و عدم روشن شدن خودرو شوند. از جمله رایج ترین آنها می توان از استفاده نکردن از سوییچ اصلی خودرو نام برد، همچنین بروز دلایل فنی در موتور خودرو نیز می توانند موجب روشن نشدن خودرو شوند که بسیار نادر بوده و مجالی برای بحث در مورد آنها نیست.

منبع: کار درست

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها