کد خبر : 2235

آموزش رانندگی برای خیلی مبتدی ها!

آموزش رانندگی برای خیلی مبتدی ها!

رانندگی یکی از کارهایی که است که به دقت زیادی نیاز دارد چرا که کسی که رانندگی می کند، باید همزمان حواسش به رانندگی خودش و همچنین حواسش به ماشین های دیگر باشد.

به گزارش خودروتک ، رانندگی کردن نکات بسیار زیادی دارد و یک راننده خوب باید همه این نکات را حفظ کند! در این مقاله همه نکاتی که در مورد رانندگی وجود دارد را برای شما عزیزان شرح می دهیم.

 برای روشن کردن خودرو: اول کلید را رو به جلو می‌چرخانید. ماشین روشن می‌شود.

همزمان پا روی کلاچ می‌گذارید و تا انتها فشار می‌دهید سپس دنده را از حالت دنده آزاد به دنده ۱ حرکت می‌دهید و سپس کلاچ دستی که در سمت راست شما قرار دارد می‌گیرید و از حالت فعلی (که رو به بالا قرار دارد) به پایین می‌آورید. حالا کلاچ را به آهستگی و به نحوی که کلاچ به کف پایتان چسبیده باشد به آرامی رها می‌کنید (بالا می‌آورید). ماشین راه می افتد.

-------------------------------------------------------------------------

دیگر خبرهای داغ روز:

افزایشساعت کار مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک

محصولات احتمالی لادا برای بازار ایران + تصاویر

-------------------------------------------------------------------------

 قبل از روشن کردن ماشین صندلی، آینه‌ها را تنظیم کنید و کمربند خود را ببندید.

 همیشه نقطه‌ای دور که روبرویتان باشد را ببینید. دیدن نقطه دور به شما کمک می‌کند که همه چیز را تحت کنترل خود داشته باشید و تسلط بیشترو بهتری بر خودروی خود داشته باشید. در هنگام گردش به راست، سمت راست و هنگام گردش به چپ، سمت چپ را نگاه کنید.

 هر وقت خواستید سرعت اتومبیل را کاهش دهید کلاچ را کمی (تا وسط) فشار دهید.

 هر وقت خواستید ترمز بگیرید قبل از ترمز گرفتن، کلاچ را تا انتها به طور کامل فشار دهید.

 فرمان را آرام بگیرید و در هنگام رانندگی ریلکس باشید. شما باید به سطحی از رانندگی برسید که همزمان اگر رادیو گوش می‌کردید و کسی نیز حرف می‌زد بتوانید به همه چیز اشراف داشته باشید و در عین حال رانندگی‌تان را نیز کنید.

 لزومی ندارد که هر وقت موتوری یا ماشینی به سمتتان آمد شما فرمان را منحرف کنید که به او نخورید. وظیفه موتور یا ماشین است که مسیر خود را اصلاح کند. اگر شما منحرف شوید و تصادف کنید شما مقصر شناخته می‌شوید.

-----------------------------------------------------------

»»» قیمت روز بازار و کارخانه تمام خودروهای داخلی و وارداتی «««

-----------------------------------------------------------

 درس اول درست رانندگی کردن صاف رانندگی کردن است.

 هر وقت قصد سمت گیری یا گردش به راست یا چپ را داشتید، راهنما را از میله دست چپ فرمان بزنید (بالا راست – پایین چپ). همین که فرمان را به آن سمت بچرخانید راهنما از کار می افتد.

 هر وقت نزدیک عاملی شدید کلاچ را تا نیمه گرفته و ترمز را کمی فشار دهید تا سرعت ماشین به حداقل مورد انتظار برسد ولی از حرکت متوقف نشود.

 دنده عقب با دنده R است. ابتدا کلاچ را تا انتها فشار می‌دهید و سپس دنده را به R تغییر می‌دهید. سپس به آرامی پا را از کلاچ برمی دارید. حالا ماشین راه می افتد.

 هر وقت بر سر دو راهی قرار گرفتید ابتدا توقف می‌کنید و سپس حرکت می‌کنید.

 برای چرخش به راست یا چپ سرعت را کم می‌کنید ولی از حرکت باز نمی‌ایستید.

 هر چقدر سرعتتان کمتر باشد با چرخش فرمان کمتری، ماشین دور می زند ولی اگر سرعت زیاد باشد باید چرخش ماشین متناسب با آن باشد.

 همانطور که برای دور زدن فرمان را می‌چرخانید باید به موقع نیز فرمان را راست کنید.

 در آزمون شهری رانندگی در پارک دوبل، اتومبیل در سمت راست شما قرار دارد. لذا شما پس از توقف در کنار اتومبیل جلویی، دنده عقب می‌گیرید. یادتان باشد که برای عقب آمدن فرمان را به سمت راست بچرخانید تا عقب به سمت راست بگردد.

 دکمه چراغ‌های فلاشر در جلوی فرمان و در قسمت میانی بالای تکیه گاه فرمان قرار دارد.

 به دنده ۱ و ۲، بستگی به سرعتی که وسیله نقلیه دارد «دنده سنگین» می گویند.

 ترمز دستی در سمت راست و اهرم تنظیم صندلی در سمت چپ قرار دارد.

 هر گاه ماشین از حرکت باز ایستاد دنده را به دنده ۱ تغییر دهید. هر وقت سرعت ماشینتان از ۲۰ بیشتر شد دنده خود را از ۱ به ۲ تغییر دهید.

 دندهٔ همه ماشین‌ها مثل هم است. سمت چپ بالا، دنده یک. سمت چپ پایین، دنده دو. وسط بالا، دنده سه. وسط پایین، دنده چهار. سمت راست، دنده پنج. سمت راست پایین، دنده عقب R.

 برای آنکه اتومبیل در هنگامی که کلاچ را تا انتها فشار می‌دهید و به آرامی رها می‌کنید خاموش نشود، کمی گاز را ضمیمه آن کنید.

 همیشه به یاد داشته باشید که راهنما را ۱۰۰ متر زودتر از آنکه به تقاطع یا پیچ یا گردش یا سبقت یا پارک بزنید.

 همیشه به یاد داشته باشید که در ۱۵ متری تقاطع‌ها نباید پارک کنید و در جاهایی که نباید توقف کنید، توقف نکنید.

 از جلسات اول آموزش، نحوه کلاچ گرفتن آرام را یاد بگیرید. تسلط بر کلاچ و آرام گاز دادن، نیمی از رانندگی است.

 در هنگام رسیدن به تقاطع خیابانی که قصد پیچیدن به آن را دارید نیم کلاچ را بگیرید و پس از آنکه ماشین شما در مسیر مستقیم خیابان قرار گرفت نیم کلاچ را رها سازید.

 در رانندگی، ابداً تحت تأثیر بوق و چراغ کسی قرار نگیرید و سعی نمایید طوری رانندگی کنید که احساس ترس و استرس از هیچ کس و چیزی نداشته باشید.

طوری در خیابان رانندگی کنید که دیگران به شما توجه کنند و خود را مهیای ماشین شما نمایند و نه آنکه شما حواستان به همه ماشین‌ها باشد و مراقب آنها باشید!

 فشار دادن کلاچ مترادف است با دنده خلاص و فشار دادن ترمز مترادف است با کشیدن ترمز دستی. لذا وقتی ترمز دستی را رها کردیم اتومبیل را با ترمز متوقف می‌کنیم و اگر اتومبیل در حالت دنده خلاص باشد دیگر نیازی به فشار دادن کلاچ نیست.

 سعی نمایید در کلاس‌های عملی رانندگی سه چیز را خوب یاد بگیرید: ۱- کنترل کامل کلاچ ۲- دور زدن دو فرمانه (علی الخصوص در خیابان‌های باریک و کوچه‌ها) ۳- پارک دوبل

 برای رانندگی یاد گرفتن، شرط اول «آرام رانندگی» کردن است. وقتی شما بتوانید در یک سرعت ثابت به آرامی اتومبیل را هدایت کنید، مطمئناً قادر خواهید بود در سرعت بالا نیز آن کار را انجام دهید. به آرامی رانندگی کردن باعث یادگیری بهتر شما خواهد شد. عجله به یادگیری شما لطمه خواهد زد. سرعتی رانندگی کردن و شتابزده بودن به معنای حرفه‌ای بودن نیست.

 برای دور دو فرمانه باید به چند نکته مهم توجه داشت. اول اینکه به محض رسیدن جلوی ماشین به خط حائل در بین دو خیابان موظف به توقف هستیم و پس از بررسی از نبود خطر، اقدام به دور زدن می‌کنیم. در غیر اینصوت ماشین را به جلو حرکت داده و در صورت عبور اتومبیلی از لاین دورتر از خط حائل، می‌ایستیم تا آن اتومبیل عبور کند و سپس به دور زدن ادامه می‌دهیم. ثانیاً باید در تمام حال اقدام به چراغ راهنما زدن نماییم. همچنین رعایت این نکته نیز مهم است که در دنده عقب جهت چرخاندن فرمان و چراغ راهنما برعکس می‌شود.

 عدم رعایت تسلط به پدال گاز و کلاچ و ترمز به دلایل متفاوتی همچون ناوارد بودن کارآموز، سفت بودن پدال و … اتفاق می افتد. عدم تسلط بر پدال کلاچ باعث خاموش شدن ماشین در هر بار ترمزگیری می‌شود. چون اگر پدال کلاچ را به تندی رها کنید و بالا بیاورید ماشین خود بخود خاموش می‌شود مگر آنکه مقداری گاز چاشنی آن کنید. همچنین اگر بر پدال گاز مسلط نباشید منجر به شتاب گیری‌های غیرحرفه‌ای می‌شود که بر روی سرنشینان حالتی نا مطلوب شبیه پرش و پرت شدن دست می‌دهد. برای این که این مشکل را نداشته باشید، اتومبیل را در کنار خیابان متوقف و خاموش کنید. سپس برای ۵ دقیقه با پای خود، پدال‌ها را به آرامی فشار دهید و به آرامی بالا بیاورید. اگر چند بار این کار را کنید تسلطتان بر پدال به شدت ارتقا می‌یابد و می‌توانید پس از روشن کردن اتومبیل از کنترل و تسلط باورنکردنی خود بر پدال‌ها لذت ببرید.

درباره پارک دوبل

یکی از موارد مهم امتحانی در پارک دوبل، رعایت نحوه چرخاندن فرمان ماشین است. برای پارک دوبل کردن، هنگامی که پشت فرمان نشسته‌ایم ضمن رعایت نکات عمومی، دنده را روی R قرار داده و سر برگردانده و آرام به سمت عقب حرکت می‌کنیم و دقت می‌کنیم تا هر وقت انتهای ماشین پارک شده را از گوشه نزدیک درب عقب دیدیم فرمان را کامل چرخانده تا اتومبیل ما همچون عقربه ساعت ۱۱ شود. این روند تا دیدن پلاک ماشین جلویی ادامه می‌یابد تا همچون عقربه ساعت ۱۰ شود. به محض دیدن پلاک از شیشه روبروی فرمان، (پس از آنکه شما توانستید از شیشه جلو، پلاک ماشین روبرویی را ببینید) بلافاصله فرمان را چرخانده تا درجه ماشین به عقربه ساعت ۱۱ نزدیک شود و این روند را ادامه می‌دهیم تا ماشین به صورت صاف (عقربه ساعت ۱۲) با فاصله نیم متر از جدول و میان ماشین عقبی و جلویی پارک شود.

 برای توقف پشت چراغ قرمز یا پشت اتومبیلی که ایستاده است می‌بایست ابتدا پدال کلاچ را تا انتها فشار دهیم سپس ترمز را می‌گیریم و سپس همزمان با گرفتن پدال کلاچ، دنده را در حالت دنده خلاص قرار می‌دهیم. با این کار اتومبیل بدون اینکه خاموش شود از حرکت باز می‌ایستد. ضمناً یادتان نرود هرگاه خواستید به طور کامل ترمز کنید کلاچ را تا انتها بگیرید تا فشار وارد بر چرخ‌ها از جانب موتور حذف شود و ترمز بی جهت هدر نرود.

 بهترین راه ترمز کردن: برای توقف ابتدا به آرامی ترمز کرده و سپس پدال ترمز را بیشتر فشار دهید و قبل از توقف کامل از فشار بر پدال ترمز کم کنید.

 طرز صحیح روشن کردن و شروع حرکت با ماشین: ۱- کلاچ را تا انتها فشار می‌دهیم ۲-دسته دنده را در حالت دنده خلاص قرار می‌دهیم ۳- سوئیچ اتومبیل را از حالت خاموش می‌چرخانیم و در حالت باتری قرار می‌دهیم ۴- پس از سه چهار ثانیه سوئیچ را از حالت باتری بیشتر می‌چرخانیم و استارت می‌زنیم تا ماشین روشن شود (پس از قطع شدن صدای آمدن بنزین به موتور) ۵- همزمان با استارت زدن، پدال گاز را کمی فشار می‌دهیم تا ماشین روشن شود ۶- ترمز را بگیرید و کلاچ را تا آخر فشار دهید و دسته دنده را بر روی دنده یک قرار دهید ۷- ترمز دستی را خلاص کنید ۸- آینه‌ها را نگاه کنید و پس از زدن راهنمای چپ، شروع به حرکت کنید.

 برای تسلط بر کلاچ هنگام دنده عقب آمدن و شروع حرکت، برای پرهیز از خاموش کردن ماشین یا حرکت شتابزده اتومبیل، ابتدا با پا کمی گاز را فشار دهید و آرام آرام پدال کلاچ را بالا بیاورید تا به سرعت مینیممی مد نظرتان دست پیدا کنید بدون آنکه ماشین خاموش شود. گاز دادن هنگامی که کلاچ به طور کامل پایین است باعث حرکت اتومبیل نمی‌شود ولی در عوض شما را با پدال گاز ماشین امتحان گیرنده در آزمون شهری (سرهنگ) آشنا می‌کند.

 یک حالت بهتر برای پارک دوبل استفاده از کنج دور شیشه درب عقب است. به این صورت که شما ماشین را نیم متر جلوتر از ماشینی که می‌خواهید پشتش پارک کنید متوقف می‌کنید و شروع به دنده عقب آمدن می‌کنید. سپس پس از آنکه عقب همین اتومبیل را از کنج دور شیشه درب عقب ماشینتان دیدید شروع به چرخاندن فرمان به سمت راست می‌کنید و این روند را تا زمانی که پشت ماشین را از کنج نزدیک شیشه درب جلو سمت راست (درب کناری‌تان) ببینید ادامه می‌دهید و سپس بلافاصله فرمان را به سمت چپ می‌چرخانید. فراموش نکنید شما در پارک دوبل، ملزم هستید در یک حرکت، ماشین را با فاصله یک متر از جلو، یک متر از عقب و نیم متر از جدول پارک کنید. لذا اگر مجبور شدید، چند حرکت اضافه (مثلاً یکبار به جلو بروید تا فاصله‌تان تنظیم شود) انجام دهید اینها درست نخواهد بود و برایتان نمره منفی لحاظ می‌شود.

 در حالت توقف و هنگامی که ترمز دستی بالاست می‌توانید با فشار دادن کلاچ ها، دنده‌ها را عوض کنید تا بر دنده‌ها مسلط شوید. این کار برای امتحان سرهنگ خیلی بدرد می‌خورد. چون ممکن است دنده‌های ماشین سرهنگ، آنطور نباشد که شما عادت کرده‌اید!

 فراموش نکنید که برای جلو و عقب دادن صندلی، ضامن آن در دست چپ قرار دارد. اگر در امتحان سرهنگ، ضامن آن در سمت چپ نبود از سرهنگ بپرسید که ضامن جلو عقب بردن صندلی کجاست؟ اگر حرفی زد به او بگویید ضامن صندلی ماشینی که من با آن کار کرده‌ام در سمت چپ بود. (ممکن است در برخی ماشین‌ها، ضامن صندلی در زیر صندلی باشد یا دستگیره پلاستیکی آن کنده شده باشد).

 راهنما را در همه حال به خاطر داشته باشید. در دور دو فرمانه می‌بایست حداقل سه بار راهنما بزنید: یکبار قبل از توقف در کنار خیابان راهمای راست را می‌زنید. دوم برای دور زدن، راهنمای چپ را می‌زنید. سوم برای دنده عقب راهنمای راست را می‌زنید.

 فراموش نکنید برای خروج از پارک ابتدا راهنما بزنید. سپس پس از اینکه نیم متر به عرض خیابان حرکت کردید دوباره توقف می‌کنید و پس از بررسی عدم عبور وسیله نقلیه (که حق تقدم عبور داشته باشد) از پارک به طور کامل خارج شده و در مسیر اصلی قرار بگیرید.

 در هنگام پارک دوبل کردن ممکن است ماشین را کج پارک کرده باشید. برای اینکه این مشکل پیش نیاید، به وسیله آینه بغل سمت چپتان، راستهٔ اتومبیلتان را با کف خیایان قیاس کنید تا متوجه کج بودن پارک کردنتان بشوید. برای رفع این مشکل، کمی بیشتر دنده عقب بیایید تا اتومبیل صاف شود.

 یک اصل مهم در رانندگی تغییر مداوم دنده و بازی با آنهاست. فراموش نکنید در کنار چراغ راهنما، باید همیشه و در سرعت‌های مختلف دنده ماشین را عوض کنید. در همه حال و علی الخصوص در امتحان شهری، مؤکدا توصیه می‌شود که در هنگام کاهش سرعت برای توقف یا پارک کردن، حتماً دنده را از ۲ به ۱ تغییر دهید. وقتی که به طور کامل ایستادید می‌بایست دنده را در وضعیت دنده خلاص قرار دهید.

 یک نکته مهم و حرفه‌ای در رانندگی این است که در هنگامی که ماشین شما در سرازیری قرار دارد، برای اینکه شما به خوبی از پارک خارج شوید و ماشین عقب نیاید، می‌بایست به طور همزمان از کلاچ و ترمز استفاده کنید و برای اینکه از عقب رفتن ماشینتان جلوگیری کنید لازم است اندکی کلاچ را بالا آورده تا ماشین درگیر شود و به عقب نرود.

 طبق قوانین، شما ملزم هستید قبل از آغاز حرکت، ترمز پایی را تست کنید و از صحت آن اطمینان حاصل کنید. بررسی سالم بودن ترمز، یکی از موارد امتحانی توسط سرهنگ است. برای اینکه ببینید ترمز ماشین سالم است یا خیر، اتومبیل را روشن می‌کنید (ولی حرکت نمی‌کنید) و دنده را بر روی دنده خلاص قرار داده و چند بار با پا، ترمز را فشار می‌دهید. اگر زیر پایتان خالی شد و پدال ترمز به سرعت پایین رفت به معنای آن است که ترمز ماشین شما مشکل دارد. ولی اگر فشار دادن پدال ترمز سخت بود و به سنگینی پایین رفت به معنای صحت ترمز ماشین شماست. برای اینکه این موضوع را خوبتر بفهمید، سیستم ترمز ماشین را با سیستم ترمز دوچرخه مقایسه کنید: وقتی ترمز، سفت گرفته می‌شود ترمز سالم است و وقتی سیم ترمز می‌برد یا کش می‌آید، دستگیره ترمز به سرعت جمع می‌شود.

 دور موتور ماشین در حرکت در دنده یک و دنده دو می‌بایست روی ۱.۵ باشد. دور موتور بیشتر به معنای عدم تناسب سرعت وسیله نقلیه با دنده و وسایل نقلیه دیگر است. توجه داشته باشید که در امتحان شهری، عدم رعایت این مسئله منجر به نمره منفی برای شما می‌شود.

 در پارک دوبل در کنار خیابان‌های پر رفت و آمد توجه داشته باشید که در هنگام دور زدن، ماشین شما به مقدار بیشتری به عرض خیابان تجاوز خواهد کرد. در این حین مراقب باشید که تصادف اتفاق نیفتد و کسی با جلوی ماشین شما برخورد نکند.

 در هنگام خروج از پارک از کنار خیابان دقت کنید که موتور سیکلت سواران همواره با سرعت بالا و برخی از اوقات به صورت نامرئی ظاهر می‌شوند. لذا حواستان باشد که نهایت دقت را داشته باشید که به آنها نخورید. کوچک‌ترین اشتباه شما در این زمینه منجر به حادثه می‌شود و در امتحان شهری نیز، بی ملاحظگی شما در این زمینه باعث مردود شدنتان می‌گردد.

 یکی از دلایل بدجا رفتن دنده، فشار ندادن کامل کلاچ است. معمولاً هنگامی که با سینه کف پایتان کلاچ را فشار می‌دهید، احساس می‌کنید که کلاچ تا انتها پایین رفته است ولی وقتی با نوک انگشتان پایتان آن را فشار دهید می‌فهمید که هنوز مقداری بالا مانده است و باید بیشتر فشار می‌دادید که به خوبی پایین برود. لذا برای آنکه در هنگام دنده عوض کردن به مشکل برنخورید، کلاچ را تا انتها به طور کامل فشار دهید و پایین نگه دارید تا دنده (علی الخصوص دنده عقب) به خوبی جا برود.

 هنگام طی مسیر با دنده عقب می‌بایست دست راست خود را بر پشت صندلی کناری خود قرار داده و سر را برگردانده و عقب را نگاه کنید. رعایت این نکته در امتحان شهری ضروری است. برای پارک دوبل، نیازی به این کار نیست و فقط لازم است هر دو دست را بر روی فرمان قرار دهید و سر را برگردانید و به موقع فرمان را بچرخانید.

 شتاب زده بودن در پارک دوبل، منجر به تصادف ماشین با جدول کناری خیابان می‌شود. همواره در پارک دوبل، به آهستگی رانندگی کنید و اگر می‌توانید چند بار به کرات سرعت را کم کنید و نظارت کنید تا مرتکب خطا نشوید. شتاب گیری بیجا و عدم توقف کامل اتومبیل در زمان خودش، به گونه‌ای که ماشین بیش از حد عقب نرود از موارد مهم در پارک دوبل است. برای اینکه به پارک دوبل تسلط یابید حتماً تمرین‌های خودتان را زیاد کنید، به شدت آهسته برانید و از شتاب گیری و سرعتی عمل کردن (حتی اگر خیلی حرفه‌ای هستید و می‌توانید با سرعتی بالا ماشین را پارک کنید) پرهیز کنید. همچنین مراقب باشید هیچگاه ماشینتان بی جهت عقب نرود و آن را به خوبی کنترل کنید. کنترل ماشین به گونه‌ای که نه بیش از حد انتظار جلو رود و نه عقب برود از ملاک‌های تعیین شایستگی شما برای رانندگی است.

 شنیدن صدای موتور به شما کمک می‌کند تا پایتان را همواره به مقدار مشخص بر روی پدال گاز فشار دهید. این ویژگی در هنگام پارک دوبل که می‌بایست سرعت شما، حداقل سرعت ممکن باشد بسیار حائز اهمیت است. همچنین می‌توانید از روی دور موتور (که عقربه ساعتگرد آن در کناز عقربه سرعت است) نیز مقدار فشار پایتان بر روی پدال گاز را ارزیابی کنید. برای آنکه به این صدا عادت کنید در خیابان‌های خلوت تمرین کنید و برای امتحان شهری، نیز زمانی را انتخاب کنید که خیابان‌ها خلوت‌تر و کم صداتر باشد تا شما بتوانید به خوبی حرفه‌ای شوید.

 برخی از مربیان درباره شیوه صحیح ترمز گرفتن بر این نظر هستند که می‌بایست ابتدا یک نیش ترمز ساده و کوچولو گرفت و سپس پا را روی کلاچ گذاشت و تا انتها فشار داد و ترمز را گرفت.

 قاعده کلاچ و نیم کلاچ: هنگام پارک دوبل و حرکت از پارک به بیرون، وقتی کلاچ را تا انتها فشار می‌دهید و بالا می‌آورید ممکن است در ابتدای حرکت، ناگهان ماشین یک شتاب محدود در حرکت بگیرد. برای اینکه این مشکل پیش نیاید، همزمان با شروع حرکت پس از بالا آوردن کلاچ، اندکی کلاچ را مجدداً به پایین فشار می‌دهیم (به اندازه نصف مقداری که بالا آورده‌اید) تا سرعت ماشین و شتاب آن کم شود و بهتر بتوانید پارک کنید یا از پارک بیرون بیایید.

 در هنگام خروج از پارک به یاد داشته باشید که اندکی بیرون آمده و توقف می‌کنید تا قشنگ خیابان را بررسی می‌کنید. فراموش نکنید که این توقف باید یک توقف کامل باشد. یعنی کلاچ را تا انتها فشار داده و ترمز را گرفته باشید تا ماشین ابداً حرکت نکند. حالا برای حرکت دادن ماشین و رفتن به مسیر اصلی خیابان، اگر احتمال می‌دهید که ماشین ممکن است به عقب برود، بدون آنکه ترمز را رها کنید کلاچ را خیلی کم و آهسته بالا می‌آورید تا حدی که فرمان شروع به لرزیدن می‌کند. حالا ترمز را رها می‌کنید. با این ترفند، ماشین عقب نمی‌رود و بلافاصله پس از رها کردن ترمز با یک سرعت کم شروع به حرکت رو به جلو می‌نماید. سپس در ادامه پا را روی گاز می‌گذارید و اندکی گاز می‌دهید.

 سیستم فرمان و ترمز و گاز و کلاچ پرایدها با یکدیگر فرق دارد. برخی مدل‌ها فرزتر هستند و تسلط به آنها بسیار روانتر و آسانتر است. اصولاً تسلط رانندگی بر ماشینی که ترمز و گاز و کلاچ نرم و روانی دارد خیلی ساده‌تر از ماشینی است که فرمانش به سختی می‌چرخد، پدال کلاچ اش خیلی سخت و سفت است و ترمزش نیز ضمخت است!

 برخی از مربیان معتقدند یکی از دلایل دیر یاد گرفتن رانندگی و عملکرد ضعیف هنرآموزها به خاطر کفش نامناسب است. آن‌ها توصیه می‌کنند هنگام رانندگی از کفش ورزشی استفاده کنند جوری که پدال‌ها را به خوبی در زیر پایشان احساس کنند. کفش پاشنه بلند (برای زنان) و کفش‌های رسمی (برای مردان)، از دقت نظر لازم برای تسلط بر کلاچ ها می‌کاهد.

 برخی از مربیان توصیه می‌کنند در هنگام پارک دوبل، پس از آنکه انتهای ماشینی که قرار است پشت آن پارک کنید را از گوشه نزدیک پنجره سمت راست (صندلی کناری‌تان) را دیدید سریعاً توقف کنید و پس از یک ثانیه مکث، شروع به حرکت آهسته کنید و پس از یکی دو ثانیه از شروع حرکت، به طور کامل فرمان را به سمت چپ بچرخانید. در حین چرخش از «قاعده کلاچ و نیم کلاچ» استفاده کنید.

 قاعده «یک و نیم دور چرخش معکوس فرمان»: پس از پارک دوبل شاید لازم باشد اندکی از مسیر را را عقب بروید. معمولاً این یکی از موارد امتحانی سرهنگ است. برای این منظور به خاطر بیاورید که در حرکت دوم پارک دوبل، فرمان را در چه جهتی به طور کامل چرخانده‌اید تا ماشینتان در پشت ماشین پارک شده، پارک شود. شما در آخرین حرکت، فرمان ماشین را به طور کامل، خلاف عقربه‌های ساعت و به سمت چپ چرخانده‌اید. حالا برای اینکه بتوانید مسیری را دنده عقب بروید می‌بایست چرخ‌های ماشین را صاف کنید تا ماشین در مسیری موازی جدول‌های کنار خیابان حرکت کند. بدین منظور قبل از شروع به حرکت، ۱.۵ دور فرمان را در جهت راست (عقربه‌های ساعت) می‌چرخانید تا چرخ‌های ماشین صاف شود و حالا سر را برگردانده و دست راستتان را در پشت صندلی کناری قرار داده و با توجه به چراغ ترمز عقب ماشین، ماشین را به عقب هدایت می‌کنید. به یاد داشته باشید که معیار شما برای صاف حرکت کردن، چراغ خطر عقب ماشین است (مثل نشانه گیری در اسلحه کلاشنیکف و ژ-۳ که هدفتان را با نشانه سوزنی سر اسلجه می‌سنجید).

 مربیان آموزش دهنده، عموماً اجازه رانندگی با سرعت بیش از ۳۰ کیلومتر/ساعت را به هنرجو نمی‌دهند. بر این اساس توصیه می‌شود پس از کسب گواهینامه، در صورتی که پیش از این حرفه‌ای نبوده‌اید و ماشینی نیز برای تمرین نداشته‌اید، حتی الامکان با همان سرعت آموزش دیده رانندگی کنید تا به تدریج حرفه‌ای شوید.

 هدف از آموزش‌ها و امتحان عملی رانندگی (امتحان شهری) این است که شما با کمترین «سرعت» ممکن وسیله نقلیه و بالاترین «سرعت عمل»، موارد رانندگی را انجام دهید.

 در هنگام شروع بارندگی، به شدت آرام رانندگی کنید (دنده سنگین) و از ترمز گرفتن ناگهانی پرهیز کنید.

 در هنگام مواجهه با عابر، هیچگاه فرمان را نچرخانید که از کنارش بگذرید. بلکه سرعت را آرام کنید و مهیای توقف شوید.

 سعی کنید نحوه چراغ زدن به ماشین جلو را در کلاس‌های آموزشی یاد بگیرید. همچنین تسلط کامل بر روشن و خاموش کردن چراغ‌های بالا و پایین جلوی اتومبیل.

 سعی کنید بخشی از وقت کلاس‌های آموزشی را صرف یادگیری نکات ریز مکانیکی و تعمیر اتومبیل کنید تا در صورت بروز مشکل به بنبست نخورید و خودتان بتوانید کمی با ماشین ور بروید تا اگر درست نشد، آنگاه مجبور به بردن آن به مکانیکی شوید.

 هنگام پیاده شدن از اتومبیل همیشه بیاد داشته باشید که ابتدا از داخل آینه بغلتان، عقب را نگاه کنید و در صورت عدم وجود خطری، کمی درب اتومبیل را باز کنید و سرتان را برگردانده و بطور کامل عقب را نگاه کنید. در صورتی که مطمئن شدید هیچ وسیله نقلیه‌ای مثل موتور سیکلت به سمتتان نمی‌آید درب را آرام آرام باز کنید و سپس از اتومبیل پیاده شوید. دقت کنید که این یکی از موارد مهم در رانندگی است که عموماً به دلیل بی توجهی بسیاری از رانندگان در خیابان‌ها باعث تصادف موتورسیکلت سواران می‌شود.

 برای خاموش کردن ماشین می‌بایست ابتدا راهنما بزنید و در مکان مد نظرتان توقف کنید، سپس به ترتیب امور روبرو را انجام دهید:

۱- وضعیت لاستیک را متناسب با محل توقفتان انتخاب کنید (مثلاً اگر در سراشیبی هستید فرمان را به سمت راست بچرخانید تا در صورت حرکت، لاستیک با جدول درگیر شود).

۲- دنده را به دنده خلاص تغییر دهید ولی کماکان پایتان را بر روی ترمز حفظ کنید.

۳- ترمز دستی را بکشید.

۴- اتومبیل را خاموش کنید.

۵- در صورتی که در مسیر سراشیبی قرار دارید دنده را بر روی دنده عقب تغییر دهید تا ماشین حرکت نکند.

۶- کمربندتان را باز کنید.

۷- به واسطه نگاه کردن آینه بغل و کنارتان، از وجود امنیت برای پیاده شدن سرنشینان از اتومبیل اطمینان حاصل کنید.

۸- پس از بررسی از نبود ماشین یا موتوری که به طرف شما می‌آید درب را باز کنید و پیاده شوید.

عادت‌های صحیح در رانندگی

 صبح‌ها که می‌خواهید سوار ماشین شوید یک بازدید از موتور (روغن موتور-آب رادیاتور-روغن ترمزوغیره…) ویک نگاه هم به چرخها وعقب ماشین بیاندازید که چیزی پشت ماشین شما نباشد

 برای روشن کردن ماشین بهتره که دنده خلاص باشه و کلاچ و تا ته گرفته باشید وسوئیچ را باز کنید تا صدای پمپ بنزین از کار افتاد بعد استارت بزنید تنظیم صندلی و آینه‌ها و بستن کمربند قبل از حرکت لازمه

 هر وقت از پارک خواستید خارج بشید با سرتان حتمی یک نگاهی به بیرون بکنید.

 همیشه بعد از تعویض دنده پایتان را از روی کلاچ بر داشته و سمت چپ کلاچ روی زمین بگزارید به چند دلیل اول اینکه در موقع حادثه ممکنه شما ترمز و کلاچ و باهم بگیرید چون پاتون روی کلاچ آماده بوده و خیلی می تونه خطرناک باشه دوم اینکه باعث خراب شدن صفحه کلاچ خواهد شد و سوم اینکه در رانندگی کردن تو مسافتهای طولانی پای شما زودتر خسته خواهد شد

 سعی کنید از همان ابتدا که رانندگی یاد می‌گیرید نگاه به پدالها و دنده‌ها نکنید حتی برای یک لحضه چونکه این عادت شما در سرعتهای بالا خیلی می‌تواند خطرناک باشد (ماشین تو سرعت ۱۲۰ کیلومتر هر ثانیه تقریباً ۳۲ متر را طی می‌کند)

 ماشین دو تا ترمز داره اگر خواستید ترمز دستی را بخوابانید حتماً ترمز پایی را بگیرید و اگر خواستید ترمز پایی خود را رها کنید حتماً ترمز دستی را بایستی بکشید و هر موقع در سربالای خاموش کردید حتماً ترمزها را گرفته بعد کلاچ را بگیرید در غیر این صورت ماشین پس خواهد زد

 در رانندگی همیشه احتیاط کنید و زود عصبانی نشوید چونکه یک اشتباه می‌تواند سرنوشت زندگی شما را عوض کند نگذارید رانندگی برای شما عادی شود چون که باعث کم توجهی شماخواهد شد بایستی مثل روزهای اول یادگیری رانندگیتان هوشیار باشید

 در موقع پیاده شدن خود و مسافران ماشین حتماً مراقب بوده و در را باز کنید باز شدن درب از سمت خیابان توسط مسافرین خطرناک و از سمت شاگرد بایستی با مراقبت شما باشد (درب عقب مجهز به قفل کودک بوده می‌توانید از آن برای باز نشدن درب عقب سمت راننده استفاده کنید)

 هنگام قفل کردن ماشین توجه داشته باشید که شیشه‌ها بالا باشد و در موقع استفاده از قفل مرکزی و دزدگیر توجه کنید که همه زبانه‌های قفل پایین رفته باشد گاهی اوقات یک درب باز می‌ماند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها