کد خبر : 2062

راهکارهایی برای تشخیص روغن‌سوزی

راهکارهایی برای تشخیص روغن‌سوزی

اگر روغنی که باید صرف کاهش اصطکاک، خنک‌کاری و بهبود کار قطعات شود، به دلایلی وارد اتاق احتراق یا همان محفظه بالای پیستون شود و همراه با مخلوط سوخت و هوا حین جرقه زدن شمع بسوزد و ...

به گزارش خودروتک، اگر روغنی که باید صرف کاهش اصطکاک، خنک‌کاری و بهبود کار قطعات شود، به دلایلی وارد اتاق احتراق یا همان محفظه بالای پیستون شود و همراه با مخلوط سوخت و هوا حین جرقه زدن شمع بسوزد،به اصطلاح می‌گویند خودرو به روغن‌سوزی افتاده است.

از کجا باید دانست که چنین نقصی رخ داده و دلایل آن چیست؟ دانستن آگاهی‌های پی‌آمده شاید به کارتان آید: شکستن یک یا چند رینگ پیستون، خوردگی یا ساییدگی جداره سیلندر یا پیستون، خرابی واشر سرسیلندر، لاستیک گیت، کاسه نمد، یاتاقان‌ها، شاتون‌ها، اصطکاک شدید گیت سوپاپ و عواملی مانند آن از دلایل ایجاد روغن‌سوزی در خودرو است.

خارج شدن مستمر دودی متمایل به رنگ آبی از لوله اگزوز، کم شدن دائم روغن، وجود علائم نشت روغن در یک یا چند ردیف دهانه شمع (در اصطلاح مکانیک‌ها: شمع‌ها خیس شده)، چربی سر شمع، چرب و روغنی شدن دستمال یا انگشت کشیده شده به درون لوله اگزوز، بوی سوختن روغن در محفظه موتور و... از جمله نشانه‌های عمومی است که براساس آنها می‌توان به بروز روغن‌سوزی در خودرو پی برد.

مکانیک‌ها و تعمیرگاه‌های معتبر با وسایل دقیق‌تری چون کمپرس‌سنج و مانند آن به روغن‌سوزی خودرو پی می‌برند و با این وسایل قادرند تشخیص دهند که همه یا یکی از محفظه‌های پیستون وبه طور مشخص کدام محفظه دچار آسیب شده یا علت روغن‌سوزی ناشی از چیست؟

به محض مشاهده روغن‌سوزی، برای جلوگیری از آلودگی هوا، خرابی بیشتر قطعات، و افزایش هزینه تعمیرات، خودرو را هر چه زودتر برای تعمیر به مکانیک مجرب بسپارید.

بسته به محل یا میزان خرابی، ممکن است تعمیر خودرو به باز و بست سرسیلندر یا موتور، تعویض رینگ‌ها، یاتاقان‌ها، واشرها و دیگر قسمت‌های خراب بینجامد.

اگر خودرو به روغن ‌سوزی افتاده و مکانیک یا تعمیرگاه معتبری نمی‌شناسید، آن را به چند تعمیرکار نشان داده، میزان تخمینی خرابی و حدود هزینه تعمیر را جویا شوید (بهتر است همواره انصاف و کیفیت کار تعمیرکار را نیز همپا و بلکه بیش از این مسائل در نظر داشته باشید).


منبع: آفتاب

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها