کد خبر : 10376

نکات طلایی درباره واکس زدن خودرو

نکات طلایی درباره واکس زدن خودرو

واکس زدن خودرو به‌منظور محافظت از بدنه و سایر قسمت‌های خودرو انجام می‌شود.

به گزارش خودروتک، در واقع با واکس لایه‌ای میان بدنه خودرو و ذرات کثیف هوا، گرد‌وخاک، اشعه، رطوبت و… ایجاد می‌شود. با این‌ کار دیگر نیازی نیست که ماشین را به‌صورت مداوم شست‌وشو دهید، زیرا آلودگی کمتری به بدنه خودروی شما نفوذ می‌کند. ازطرفی پس از واکس زدن، خودروی شما درخشندگی بسیار زیادی پیدا می‌کند. توجه کنید واکس‌ زدن با پولیش کردن فرق دارد پس این دو را باهم اشتباه نگیرید!

اگر دوست دارید که با انواع واکس خودرو و نحوه واکس‌زدن آشنا شوید، در این مطلب با ما همراه باشید.

انواع واکس خودرو

واکس‌های خودرو معمولا به سه دسته واکس مایع، واکس نرم و واکس سخت تقسیم‌بندی می‌شوند.

واکس‌ مایع  یا Liquid Wax: این نوع واکس اگرچه که ساده‌ترین نوع واکس زدن برای جلای خودروست اما به‌نسبت واکس‌های نرم و سخت، دوام کمتری دارد و معمولا بعد از هربار شست‌وشوی ماشین با مواد شوینده از بین می‌رود و باید تجدید شود.

واکس نرم یا Soft Wax: این واکس که به‌صورت خمیری در بازار وجود دارد.پ پ قدرت درخشندگی واکس نرم مانند واکس مایع است اما ماندگاری‌اش از واکس مایع بیشتر است. واکس نرم معمولا مناسب خودرو‌هایی است که چند سالی از عمر آن‌ها گذشته باشد.

واکس سخت یا Hard Wax: این نوع واکس که با نام پولیش‌واکس نیز شناخته می‌شود، معمولا حاوی ذرات ساینده است. به همین دلیل توصیه می‌شود هر شش ماه یک‌بار از این واکس استفاده شود. همچنین اگر خودروی شما صفرکیلومتر است یا سال‌های زیادی از عمر آن نگذشته، بهتر است از این نوع واکس استفاده نکنید زیرا ممکن است لایه‌ای نازک از رنگ خودرو را از بین ببرد. در واقع این نوع واکس مناسب خودروهایی‌ست که دارای خط‌وخش‌های زیر و سطحی هستند نه خودرویی که بدنه‌اش نو است.

چطور واکس بزنیم؟

– برای واکس زدن بدنه کار ساده‌تری دارید. به این صورت که بعد از شستن و خشک کردن خودرو با دستمال ضدخش، مقداری واکس را روی بدنه قرار دهید و به وسیله یک پارچه حوله‌ای نرم یا پد، شروع به پخش کردن آن روی بدنه کنید. بهتر است اینکار را به‌صورت ناحیه‌ای انجام دهید مثلا اول کاپوت یا سقف ماشین را واکس بزنید و بعد از تمام شدن آن سراغ بقیه قسمت ها بروید. توجه داشته باشید از واکسی استفاده کنید که فقط برای براق کردن است. در نتیجه استفاده از واکس سخت یا همان پولیش‌واکس که تا حدودی کار پولیش را انجام می‌دهد مناسب نیست زیرا شما قبلا یک‌بار خودرو را پولیش کرده‌اید.

– بعد از اینکه تمام قسمت‌ها را به‌‌خوبی واکس زدید با یک پارچه تمیز شروع به پاک کردن واکس و چربی‌های اضافه از روی بدنه کنید. به خاطر داشته باشید که بعد از واکس زدن نباید ماشین را بشویید.

زمان تمدید واکس بدنه

زمان استفاده مجدد از واکس بدنه خودرو بسته به نوع آن دارد. همان‌طور که گفتیم واکس مایع را باید بعد از هر شست‌وشو انجام دهید. از واکس نرم نیز می‌توانید هر چند ماه یکبار، مثلا سالی ۲ تا ۳ بار استفاده کنید.

واکس بازسازی‌کننده سطوح پلاستیکی

همانطور که قبلا اشاره کردیم، استفاده از پولیش یا واکس روی قسمت‌هایی مانند سپر، پنل‌های پلاستیکی، تایر، آینه‌های جانبی و… می‌تواند این قسمت‌ها را کدر کند. بنابراین برای سطوح پلاستیکی بهتر است از واکس مخصوص این سطوح استفاده کنید.

واکس‌های مخصوص سطوح پلاستیکی علاوه‌بر اینکه سطوح لاستیکی و پلاستیکی را براق می‌کند، از تغییر رنگ و ترک‌خوردگی این قسمت‌ها جلوگیری می‌کند و موجب بازسازی رنگ مشکلی پلاستیک می‌شود. همچنین این واکس از سطوح پلاستیکی در برابر تابش نور خورشید، ذرات آلوده، آب و… محافظت می‌کند.

برای استفاده از این نوع واکس، بعد از تمیز کردن قسمت‌های پلاستیکی و لاستیکی، واکس را روی سطح موردنظر قرار داده و اجازه دهید تا واکس در سطوح پلاستیکی نفوذ کند. بعد با استفاده از یک حوله یا دستمال مناسب، رسوبات به‌جا مانده را پاک کنید.

برای داشبورد خودرو نیز می‌توانید از واکس مخصوص داشبورد استفاده کنید. با این واکس می‌توانید از داشبورد در برابر تابش نور خورشید محافظت کنید زیرا اشعه خورشید می‌تواند موجب کدر شدن رنگ داشبورد یا حتی ترک‌خوردن بعضی از قسمت‌های داشبورد شود.

حال که با انواع واکس خودرو و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا شدید، می‌توانید با توجه به کاربرد هرکدام از واکس‌ها، از بین انواع مختلف، واکس مناسب را خریداری و استفاده کرده تا از خودروی خود بیشتر محافظت کنید.

منبع: دیوار

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها