کد خبر : 10187

آیا واقعا مکمل های سوخت کارایی دارند؟

آیا واقعا مکمل های سوخت کارایی دارند؟

افزودنی های سوخت خودرو به منظور افزایش بازدهی خودرو، کاهش مخارج آن و یا هر دو مورد تولید می شوند، اما آیا واقعا این محصولات کاربرد دارند؟

به گزارش خودروتک، اگر شما از آن دسته افرادی هستید که هر مطلبی را که مطالعه می کنند می پذیرند، بنابراین باید بر این باور باشید که افزودنی های سوخت مانند معجون های جادویی عمل کرده و این قابلیت را دارند که موتور کارکرده و مستهلک خودروی شما را به بهترین و نرم ترین موتور موجود تبدیل نمایند!!! هر بطری از این محصولات قیمت های نسبتا بالایی دارند و تنها کاری که باید انجام دهید این است که این مایع را داخل باک بنزین خودروی خود بریزید.

افزودنی های سوخت برای موتور های بنزینی و دیزلی عرضه می شوند و در تبلیغات خود کاربرد های بیشماری را نظیر محافظت از کاربراتور، تمیز نگه داشتن دریچه های ورودی و خروجی و پاک سازی سیستم سوخت از آب را وعده می دهند. محصولات مکمل دیگری نیز به منظور تمرکز بر روی بخش هایی نظیر اگزوز خودرو و مبدل کاتالیست طراحی شده اند.

احتمال اینکه استفاده از این محصولات بر روی خودرو های جدید و یا خودرو هایی که به خوبی نگهداری می شوند تاثیر گذار باشد بسیار ضعیف است

در کل، استفاده ی مقداری مشخص از افزودنی های سوخت، باید با نتایجی مانند عملکرد نرم تر، کاهش مصرف سوخت، بازدهی بیشتر، نشتی کمتر، عمر طولانی تر موتور بعلاوه ی قابلیت های دیگری که شرکت سازنده برای آن مدعی است همراه باشد.

استفاده از این محصولات نیز آسان است، کافی است مراحل درج شده بر روی بطری را به درستی انجام دهید. اما روش کلی استفاده از این محصولات این است که در حالتی که باک خودرو پر است این محصول را به آن از طریق باک بنزین اضافه نمایید. این کار موجب ترکیب افزودنی سوخت با بنزین می شود و سپس از طریق پمپ های سوخت به انژکتور یا کاربراتور و محفظه ی احتراق خودرو راه پیدا می کند و اینگونه آنها را تمیز می کند.

در کل این محصولات بر روی خودروهایی که قدیمی هستند و مسافت بالایی با آنها طی شده است و یا اینکه به درستی از آنها نگهداری و مراقبت نشده است کاربرد دارند. و احتمال اینکه استفاده از این محصولات بر روی خودرو های جدید و یا خودرو هایی که به خوبی نگهداری می شوند تاثیر گذار باشد بسیار ضعیف است.

افزودنی‌های سوخت خودرو

انواع افزودنی های سوخت

انواع مختلفی از افزودنی های سوخت برای خودرو های مختلف و یا اهداف گوناگون تولید شده است که برای استفاده از آنها باید به خوبی با نحوه ی عملکرد آنها آشنا شوید. یک سرچ ساده در گوگل می تواند اطلاعات کافی درباره ی انواع این محصولات و کاربرد هر یک از آنها را در اختیار شما قرار دهد.

به طور مثال، فروش بنزین سرب دار در سال ۲۰۰۰ ممنوع شد و مدتی پس از آن بنزین بدون سرب جایگزین آن شد. برای افرادی که مدل خودروی آنها برای قبل از سال ۱۹۹۲ است این احتمال وجود دارد که برای استفاده از بنزین بدون سرب نیاز به تعویض موتور سیلندری خودرو داشته باشند. در عین حال افزودنی های بزنین بدون سرب می تواند به عنوان یک جایگزین موقت برای این نوع از موتور ها مناسب باشد.

اگر شما در منطقه ای سردسیر زندگی می کنید و خودروی شما دیزلی است، می توانید از افزودنی های مخصوص برای جلوگیری از یخ بستن سوخت دیزلی در باک خودروی خود استفاده کنید. همچنین اگر قصد دارید تا خودروی خود را مدتی بدون استفاده در پارکینگ رها کنید می توانید از افزودنی هایی که از سوخت خودرو محافظت می کنند استفاده نمایید، تا هنگامی که مجددا قصد استفاده از خودرو را دارید به راحتی استارت بخورد.

پاک کننده های موتور نیز برای مواردی که مدتی است از خودرو استفاده نشده است و ممکن است که در سیستم سوخت آن رسوب تشکیل شده باشد مفید و کاربردی هستند و سیستم سوخت را پاک سازی می کنند.

میزان تاثیر افزودنی های سوخت

واقعیت این است که هر میزان که شما در مصرف سوخت خوردوی خود صرفه جویی کنید و خودرو نیز بهینه مصرف کند، کاهش هزینه در آخر به دلیل قیمت افزودنی های سوخت آنچنان به چشم نمی آید

در حالی که بعضی از این محصولات در موارد مشخص و موتور های مختلف که در بالا ذکر شد مفید واقع می شوند، محصولاتی نیز وجود دارند که باید از استفاده از آنها دوری کرد، مانند افزودنی هایی که وعده بهبود در مصرف سوخت خودرو را می دهند. واقعیت این است که هر میزان که شما در مصرف سوخت خوردوی خود صرفه جویی کنید و خودرو نیز بهینه مصرف کند، کاهش هزینه در آخر به دلیل قیمت افزودنی های سوخت آنچنان به چشم نمی آید.

بر اساس تست های صورت گرفته توسط گروهی از مشتریان بر روی این محصولات، آنها به این نتیجه رسیده اند که این افزودنی ها آنچنان که باید به وعده های خود عمل نکرده و در نهایت موتوری قدرتمند و نو را برای شما به ارمغان نمی آورند، حتی در بعضی موارد این محصولات موجب افزایش ۵۰ درصدی هزینه ی پر کردن باک خودرو نیز می شوند! بیشتر این محصولات وعده می دهند که می توانند درصد اکتان موجود در سوخت را افزایش دهند (میزان بالای اکتان در سوخت موجب می شود تا موتور عملکردی بهتر و نرم تر داشته باشد) اما تاکنون هیچکدام از آنها حتی نتوانسته اند تا درصد اکتان را به مقداری که در بنزین های درجه ی یک وجود دارد برسانند.

افزودنی‌های سوخت خودرو

جایگزین ها

حقیقت این است که اگر خودروی شما کمتر از ۱۰ سال عمر دارد و در این مدت به خوبی از آن نگهداری شده است دلیلی وجود ندارد تا از محصولات افزودنی سوخت استفاده نمایید، زیرا سیستم الکترونیکی و سیستم سوخت خودرو به صورت خودکار بهترین عملکرد را ارائه می دهند. ممکن است این سوال برای شما پیش آید که اگر عملکرد افزودنی های سوخت مناسب است چرا توسط شرکت های خودروساز توصیه نمی شوند؟ و چرا در تمامی ایستگاه های سوخت سراسر کشور یافت نمی شوند؟

همچنین اگر قصد افزایش بازده خودروی خود را دارید می توانید از یکی روش هایی که به عنوان جایگزینی برای این دسته از محصولات در نظر گرفته می شوند استفاده کنید، به طور مثال می توانید از بنزین هایی که درصد اکتان بیشتری دارند به جای بنزین های معمولی که دارای ۹۵ درصد اکتان هستند استفاده نمایید. هزینه ی تمام شده برای بنزین های ۹۹ درصد اکتان نیز کمی بیشتر از هزنیه ی بنزین معمولی است. همچنین فعالان در عرصه ی سوخت خودرو مدعی هستند که بنزین های دارای اکتان بالا، نقش موثری را در زمینه ی پاک سازی سیستم سوخت خودرو ایفا می کنند.

این نوع از سوخت برای خودرو های اسپورت که قدرت بالایی دارند بسیار کاربردی است، با این وجود اگر باک خودرو های معمولی را نیز از بنزین هایی که اکتان بالایی دارند پر نمایید نه تنها مشکلی برای آنها پیش نمی آید بلکه ممکن است کارایی و بازده آنها را نیز ارتقا بخشد.

شما تا بحال از افزودنی های سوخت استفاده کرده اید؟ تجارب خود را با ما در بخش کامنت ها در میان بگذارید.


منبع: کاریرا

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها