کد خبر : 10154

با روش صحیح جابجا کردن لاستیک خودرو آشنا شوید

با روش صحیح جابجا کردن لاستیک خودرو آشنا شوید

از زمان قدیم همواره کارشناسان خودرو و مکانیک ها بر جابجا کردن تایرهای خودرو توصیه های داشته اند و در حال حاضر که تکنولوژی تایرهای خودرو به شدت افزایش یافته، باز هم کارشناسان توصیه می کنند که تایرهای خودرو را در زمان های مناسب جابجاکنیم تا به عمر آنها اضافه شود.

به گزارش خودروتک، یکی از مهمترین دلایل جابجا کردن تایرهای خودرو بجز افزایش عمر لاستیک ها، بالا رفتن ایمنی می باشد. این کار باعث می شود تا لاستیک های خودرو به طور یکسان و یکنواخت فرسوده شوند که همین موضوع منجر به افزایش عمر آنها می گردد. در حقیقت با جابجا کردن تایرهای خودرو می توان عمر مفید لاستیک های ماشین را افزایش داد. در ادامه می توانید با خواندن مقاله، نحوه صحیح جابجا کردن لاستیک های خودرو را یاد بگیرید.

چرا جابجا کردن تایرهای خودرو مهم است؟

با کمی دقت به نحوه عملکرد لاستیک ها محور جلو و عقب خودروها می توان فهمید که فرسودگی لاستیک های محور عقب با لاستیک های محور جلو متفاوت است. این فرسایش همچنین در مورد خودروهای دیفرانسیل جلو بیشتر است و البته اغلب خودروهای موجود در ایران هم دیفرانسیل جلو می باشند. در زمان های پارک دوبل، هنگام عبور از پیچ ها و در کل چرخش فرمان، فشار وارده به چرخ های جلو بیشتر شده و در عین حال تغییر فشار زیادی را در چرخ های عقب نداریم. همچنین در خودروهای دیفرانسیل جلو، اصطکاک لاستیک های جلو با سطح جاده بیشتر است و گرمای بیشتری هم تولید می کند و تکمام این عوامل دست به دست هم می دهند که تایر های جلو زودتر فرسوده شوند که راهکار جلوگیری از آن هم همین تعویض و جابجا کردن تایرهای خودرو می باشد.

شکل صحیح جابجا کردن تایرهای خودرو چیست؟

حالا که با دلایل جابجا کردن تایرهای خودرو آشنا شدیم باید با نحوه جابجایی و اصول کار هم آشنا شویم. همانطور که گفتیم لاستیک های محور جلو خیلی زودتر از لاستیک های عقب فرسوده می شوند. به این ترتیب می توان دریافت جابجایی تایرهای عقب با یکدیگر و یا جابجا کردن تایرهای جلو با یکدیگر کار درستی نیست و نمی تواند تاثیر زیادی در کاهش سرعت فرسودگی تایرها داشته باشد. پس تعویض و جابجایی لاستیک های یک محور با هم کار صحیحی نمی باشد. دلیل آن هم این است که آج تایرها به مرور زمان ساییده می شوند و در الگوی آنها تغییر ایجاد می شود.البته خیلی از این ساییدگی ها به سیستم تعلیق و بالانس نبودن تایرها مربوط می شود و به همین دلیل برای جابجا کردن تایرهای خودرو توصیه می شود تا تایر های سمت راست خودرو در همان سمت و تایر های سمت چپ هم در همان سمت بماند. البته در برخی خودروها مانند کرایسلر ، رینگ های جلو و عقب از نظر سایز با هم فرق دارند که در این موارد توصیه می شود تایر های چپ و راست یک محور با هم جابجا شوند. بیشتر خودروسازان توصیه می کنند تا پس از هر ۱۵هزار کیلومتر رانندگی، جابجا کردن تایرهای خودرو را انجام دهید. برای جابجایی تایرها توصیه می شود تا به یک آپاراتی مراجعه نمایید تا ضمن انجام این کار در سریعترین زمان، تنظیم باد لاستیک ها هم در همان لحظه انجام شود.

جابجا کردن تایرهای خودرو

جابجا کردن تایرهای خودرو

چگونه خودمان تایرهای خودرو را جابجا کنیم؟

یکی از مهمترین ابزار ها برای انجام این کار آچار بکس است. قیمت این آچار ها متفاوت است اما با این حال می توانید یک دست آچار ارزان هم برای خود تهیه نمایید. خودروهای امروزی بیشتر دارای رینگ های آلومینیومی می باشند که داشتن آچار بکس برای این نوع از رینگ ها الزامی است. در دفترچه راهنمای هر خودرویی بهترین آچار بکس برای خودرو معرفی شده است.اما برای شروع جابجا کردن تایرهای خودرو باید خودرو را در سطحی صاف و بدون شیب پارک کنید. ترمز دستی را بکشید و ماشین را در دنده قرار دهید. در صورتی که خودروی شما دارای گیربکس اتوماتیک می باشد آن را درحالت P قرار دهید. موانعی مانند سنگ را در در پشت و جلوی تایر ها قرار دهید تا از حرکت کردن خودرو جلوگیری شود. بهتر است برای بلند کردن خودرو از همان جکی که خودروساز در خودرو قرار داده استفاده نمایید. شما می توانید پس از بلند شدن خودرو، خرک هایی را زیر خودرو قرار دهید و جک ها را بردارید تا به جک ها آسیبی نرسد زیرا وزن خودرو روی خرک ها می افتد. حدود ۴۰ سانتی متر پشت چرخ های جلو می تواند بهترین جا برای قرار دادن جک باشد. گفتنی است باید قبل از بلند شدن خودرو توسط جک، پیچ های چرخ های را با آچار شل کنیم تا در زمانی که چرخ ها روی هوا بودند، برای باز کردنشان به مشکل بر نخوریم. سپس تایرها را به همان نحوی که گفتیم جابجا کنید و پیچ ها را به مقدار کمی ببندید و وقتی که چرخ ها روی زمین قرار گرفتند، آنها را سفت کنید.


منبع: اسمارت کار

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها