کد خبر : 10136

چرا موتور خودرو روغن کم می کند؟

چرا موتور خودرو روغن کم می کند؟

در این مطلب قصد داریم تا دلایل کاهش روغن موتور خودرو را بررسی کنیم. احتمالا شما هم حداقل یک بار با این مشکل که روغن موتور خودرو تان کاهش می یابد مواجه شده اید. اصولا کاهش روغن موتور خودرو دلایل زیادی دارد. البته از دید کارشناسان کم کردن روغن موتور خودرو امری غیر طبیعی نیست و ممکن است برای هر خودرویی به وجود آید.

به گزارش خودروتک، در خیلی از خودروها با توجه به میزان استفاده از خودرو و زمان روشن بودن موتور خودرو می توان انتظار داشت که به دلیل گرمای زیاد موتور، روغن موتور تبخیر شود و سطح آن پایین بیاید. مثلا روغن موتور خودروهایی که مورد استفاده در مسابقات اتومبیل رانی قرار می گیرند و یا تاکسی ها زودتر از سایر خودروها تبخیر می شود. البته هر خودروسازی برای محصولاتش یک روغن موتور مناسب معرفی می کند. مثلا ایران خودرو برای خودروهای ۲۰۶ به استفاده از روغن موتورهای توتال توصیه کرده است. همچنین یک حد مجاز را برای استفاده از روغن موتور تعریف کرده است. البته خیلی از رانندگان هم هستند که به این موضوع توجهی نمی کنند و اغلب شاهد کاهش روغن موتور خودرو ی خود می باشند.

در این مورد می توان به شرکت خودروسازی بنز اشاره نمود که برای مدل های ۴۵۰ SEL-450SE-350SE-280SEL-280S کاهش روغن موترو خودرو را به میزان حدود ۲ لیتر در هر هزار کیلومتر مجاز دانسته است. با این حال خیلی از دارندگان خودروها بدون توجه به دفترچه خودرو، این میزان کاهش روغن موتور خودرو را غیر طبیعی می دانند و مدل روغن موتور خودروی خود را تغییر می دهند با این که این میزان کاهش روغن موتور خودرو از نظر کارشناسان شرکت بنز کاملا عادی محسوب می شود.

دلایل اصلی کاهش روغن موتور خودرو

همانطور که گفتیم برای هر خودروی خاصی یک مقدار کم شدن سطح روغن موتور خودرو کاملا طبیعی و عادی محسوب می شود. اما گاهی اوقات برخی از راننده شاهد کاهش روغن موتور خودرو خود به میزان بیشتر از آنچه تعیین شده است می باشند. در این مواقع باید به دقت به این مورد توجه داشت و برای بررسی دلایل کم کردن روغن موتور خودرو به یک مرکز مجاز مراجعه نمود. به طور کلی دلایل کاهش روغن موتور خودرو را می توان به موارد زیر خلاصه نمود:

  • بالاتر بودن سطح روغن از محدوده مجاز که روغن را باید تا زیر حد مجاز بالایی تخلیه کرد
  • احتمالا روغن با مشخصه های نامناسب برای خودرو انتخاب شده است. مثلا روغن موتوری با ویسکوزیته بیشتر یا کمتر انتخاب شده که در این مواقع باید روغن را تخلیه کرد و با یک روغن موتور مناسب جایگزین نمود.
  • اگر مشاهده شود که دمای روغن موتور از میزان مجاز بالاتر رفته است باید یک سری از مشکلات مکانیکی را از بین برد
  • در صورت مشاهده نشتی روغن موتور خودرو باید دید که اگر این نشتی ها از طریق میل سوپاپ و میل لنگ باشد، باید آب بندها بررسی شوند.
  • اگر رینگ پیستون دچار سائیدگی یا چسبندگی شود باید به تعمیر یا تعویض این قطعات پرداخت
  • اگر ساق سوپاپ ها و گاید انها دچار چسبندگی بشوند، در این صورت قطعا باید این قطعات را تعویض نمود تا از کاهش روغن موتور خودرو جلوگیری شود
  • انتخاب روغن موتور با ویسکوزیته نامناسب می تواند یکی دیگر از دلایل کم شدن روغن موتور خودرو شود. به طور کلی هیدروکربن های سبک تر راحت تر تبخیر می شوند و باید به این مشخصه توجه زیادی نمود.
کاهش روغن موتور خودرو

روغن موتورها با ویسکوزیته متفاوت

از دیگر موارد مهم که در کاهش روغن موتور خودرو تاثیر می گذارد می توان به سبک رانندگی رانندگان هم اشاره نمود. به طور کلی هرچه فشار کمتری به موتور خودرو بیاید، فشار کمتری هم به روغن موتور وارد می شود. مشخصا رانندگی در دور موتور بالا به معنای افزایش فشار بر موتور خودرو است و این فشار اکثرا بر واشر ها و آب بند ها وارد می شود. موتورهای جدید هم به دنبال بالا رفتن دور موتور، کاهش روغن موتور خودرو را به دنبال خواهند داشت.


منبع: اسمارت کار

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها