کد خبر : 10071

میل بادامک خودرو چیست و چطور کار می کند؟

میل بادامک خودرو چیست و چطور کار می کند؟

میل بادامک چیست؟ در مطالب قبلی درباره خیلی از اجزای موتور خودرو صحبت کردیم و وظایف هر کدام را شرح دادیم. در اکثر این مطالب با واژه ای به نام میل بادامک برمی خوردیم و به شکلی گذرا و جزئی با آن آشنا شدیم. اما امروز قصد داریم تا به طور کوتاه با این قطعه از موتور خودرو آشنا شویم.

به گزارش خودروتک، شاید روی کاور موتور برخی از خودروها حروف هایی را که به شکل اختصاری نوشته شده اند مشاهده کرده باشید. مانند SOHC ، DOHC و یا OHV که روی موتور خیلی از خودروها درج شده اند. درواقع این عبارت ها که مشخصا خلاصه یک عبارت هستند ، مربوط به نوع میل سوپاپ خودرو مربوط می باشند. در حقیقت میل بادامک قطعه ای درون موتور خودرو می باشد که وظیفه آن باز و بسته نمودن سوپاپ های خودرو می باشد. محل قرار گیری این قطعه در خودروها متفاوت می باشد به طوری که در برخی خودرو ها میل بادامک روی سیلندر قرار دارد و در بعضی از خودروها پایین موتور قرار می گیرند. در ادامه می توانید با انواع میل بادامک و همچنین وظایف این قطعه آشنا شوید.

میل بادامک چه وظایفی دارد؟

  1. باز و بسته نمودن سوپاپ ها به وسیله چرخش میل سوپاپ و قرار گرفتن بادامک ها زیر تایپت ها
  2. یک دایره خارج از مرکز روی این قطعه وجود دارد که زمانیکه شیطانک پمپ بنزین روی آن قرار می گیرد و بالا و پایین می شود، باعث می شود تا بنزین از باک به کاربراتور توسط پمپ بنزین انجام شود.
  3. روی میل بادامک یا همان میل سوپاپ دنده ای وجود دارد که باعث بکار انداختن دلکو و اویل پمپ می شود.

انواع میل بادامک

میل بادامک ها یا همان میل سوپاپ ها انواع مختلفی دارند و همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم با حروف های انگلیسی به صورت اختصاری نوشته می شوند.

میل بادامک OHV

این نوع از میل سوپاپ به نوعی گفته می شود که در زیر (پایین) موتور قرار دارند و نیرو را به وسیله میل های بلند به سوپاپ ها انتقال می دهند. این مدل از میل سوپاپ ها با این که مدل قدیمی محسوب می شوند ولی چندین سال است که با موفقیت از آنها در موتور خودرو استفاده می شود. موتورهایی که به این نوع از میل بادامک ها مجهز هستند نسبت به انواع دیگر کوچکترند و در عین حال دوام بیشتری دارند. کارشناسان خودرو معتقدند که در این نوع از میل سوپاپ ها، تنظیم زمانبندی دقیق سوپاپ ها در سرعت های بالا امری مشکل است. همچنین در این مدل از موتورها نصب بیش از دو سوپاپ برای هر سیلندر ممکن نمی باشد.

میل بادامک SOHC

این مدل از میل بادامک ها در بالای سیلندر و به صورت ردیفی قرار دارند که اغلب در موتورهای خطی از این مدل میل سوپاپ ها استفاده می شود. برای ان نوع از موتورها که به شکل خطی هستند و تنها دارای یک میل بادامک می باشند، در هر سیلندر دو سوپاپ تعبیع می شود که یکی از آنها برای ورود هوا و سوخت گیری و دیگری برای خروج گازهای حاصل از احتراق می باشد. گفتنی است در این مدل از موتورها، باز و بسته شدن سوپاپ ها به وسیله میل بادامک و بدون واسطه انجام می شود. در این مدل از موتورها زمانبندی سوپاپ ها بسیار دقیق تر از موتورهای OHV می باشد.

میل بادامک DOHC

در این نوع از موتورها میل سوپاپ ها به شکل جفتی در بالای سیلندرها قرار دارند. در خودروهای که موتور آنها خطی است، از دو میل سوپاپ DOHC و در موتورهای V شکل از چهار میل بادامک DOHC استفاده می شود. در موتورهای که به میل سوپاپ DOHC مجهز می باشند، برای هر سیلندر از چهار سوپاپ استفاده می شود که دو سوپاپ وظیف ورود سوخت و هوا را بر عهده دارند و دو سوپاپ هم برای خروج گازهای حاصل از احتراق می باشند.

موتور خودرو DOHC

موتور خودرو DOHC

در حال حاضر در اکثر خودروهای مدرن از موتورهایی که به میل سوپاپ DOHC مجهزهستند استفاده می شود. دلیل آن هم تزریق هوا و سوخت به شکلی بهتر می باشد و باعث می شود تا با حجم موتور یکسان، قدرت بیشتری نسبت به سایر موتورهای خودرو که فاقد میل سوپاپ DOHC می باشند، تولید شود.


منبع: اسمارت کار

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها