کد خبر : 9581

داستان پراید ساخت چین چه بود؟

داستان پراید ساخت چین چه بود؟

شاید باورتان نشود اما حقیقت دارد. جیلی چین نیز ۹ سال پراید را روی خط تولید داشت البته با موتور و قطعات فنی متفاوت از پراید تولیدی توسط سایپا. خودرویی که قرار بود در دهه ۸۰ شمسی به ایران نیز راه بیابد و حتی با قیمتی کمتر از پراید سایپا عرضه شود، اما به دلایلی هرگز به بازار کشورمان راه نیافت.

به گزارش خودروتک، گویا پرایدی که امروز همچنان روی خط تولید سایپا قرار دارد در هر گوشه‌ای از جهان به شکلی روی خط تولید قرار گرفته و در گوشه‌گوشه جهان حضور داشته. از ایالات متحده آمریکا گرفته تا چین، یونان و ایران.

افسانه پراید

پراید با این حجم از تولید یک افسانه است. خودرویی که برندهای مختلفی از جمله فورد، مزدا، کیا، سایپا و جیلی را روی بدنه خود دیده و نام‌اش (البته زمانی که روی خطوط تولید کیا موتورز قرار گرفت)، پراید به معنای غرور و افتخار است. البته غرور و افتخار آن دوران صنعت خودرو کره جنوبی!

جالب است بدانید که نخستین محصول جیلی چین نیز همین پراید خودمان بود و پراید هم نام داشت. البته جیلی پراید در سال ۱۹۹۸ میلادی پا به عرصه وجود نهاد؛ خودرویی که در بازار چین با نام جیلی HQ و در روسیه با نام جیلی HS فروخته می‌شد و در اصل، روی پلت فرم محصول ژاپنی دایهاتسو چاراد (CHARADE) طراحی شده بود و به تولید می‌رسید.

 

۲ موتور متفاوت

این خودرو از ۲ موتور متفاوت از جمله نمونه ۳ سیلندر یک لیتری ساخت دایهاتسو و همچنین گونه چهار سیلندر خطی ۱٫۳ لیتری ساخت تویوتا بهره می‌برد. این دو موتور به ترتیب توانی معادل ۵۲ و ۸۶ اسب بخار را با همکاری دو گیربکس ۴ و ۵ سرعته دستی به محور جلو این خودرو منتقل می‌کردند.

نمونه اصلاح شده جیلی پراید در سال ۲۰۰۳ میلادی عرضه شد و در فرم‌های هاچ‌بک، استیشن واگن و وانت تا سال ۲۰۰۷ میلادی در خط تولید جیلی قرار داشت. قیمت پایه این خودرو هم در آن دوران رقمی نزدیک به ۵,۸۰۰ دلار بود. اما این پراید چینی برخلاف همزاد ایرانی‌اش کمتر از یک دهه عمر داشت و پس از ۹ سال از خطوط تولید جیلی رخت سفر بست.

 

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها