کد خبر : 8962

هیلمن Minx 1500/ وقتی پیکان جوان بود

هیلمن Minx 1500/ وقتی پیکان جوان بود

بخشی از سیاست جدید شرکت Rootes در میانه دهه ۶۰ این بود که ماشینهای کلاس متوسط خود را از نظر فرم بدنه یکسان کند. بدین ترتیب ماشین های یکسان بسیاری از جمله هیلمن Minx 1500 متولد شدند.

به گزارش خودروتک، به دنبال معرفی Hillman Hunter و Singer Vogue در نمایشگاه اتومبیل چند سال پیش، عرضه هیلمن مینکس جدیدی رسما اعلام شد. این ماشین بدون شک تولید شده بود تا پشتوانه فروش این شرکت باشد، چرا که ماشین جذابی بود و با قیمت بسیار مناسبی عرضه می شد.

در نگاه اول به سادگی هیلمن مینکس جدید را با هانتر اشتباه می گیرید. ار بیرون تنها نقاطی که مینکس را از هانتر متمایز می کند فقدان فلز براق در چارچوب درها، فقدان تزئینات دور قالپاق و نبودن لاستیکهای روی سپر است. روی لبه ی جلویی هر کدام از درهای جلو به جای اسم هانتر اسم مینکس جایگزین می شود. حروف Hillman روی کاپوت و در صندوق عقب باقی می ماند و در مدت ۲ هفته رانندگی با مینکس جدید در لندن و سرتاسر بخشهای جنوبی، به نظر می امد هیچ کس متوجه نشد که این ماشین هانتر نیست.

 

فضای داخلی

تودوزی داخل ماشین با هانتر فرق دارد و تکیه گاه صندلیهای جلو مانند هانتر امکان خوابیدن ندارند. به جای کفپوشهای موکتی، کفپوشهای لاستیکی کف ماشین را می پوشاند، درب داشبورد قفل ندارد و به جای یک زیر سیگاری بزرگ در وسط کنسول در پنلهای هر کدام از درها یک زیر سیگاری پلاستیکی کوچک نصب شده است. پنجره های مثلثی درهای جلو مانند درهای عقب ثابت هستند و باز نمی شوند.

مشخصات فنی

از نظر فنی هانتر و مینکس یکسان هستند به جز اینکه موتور مینکس یک ورژن شاتون کوتاه جدید از موتور ۴ سیلندر ۱۷۲۵ هانتر با ۵ یاتاقان ثابت است که حجمش ۱۴۹۶ سانتی متر مکعب می باشد و با هدف افزایش دوام، سوپاپها از جنس چدن ساخته شده است. قیمت هیلمن مینکس جدید از هانتر ۱۰۵ پوند ارزانتر است و از هیلمن مینکس نسل قبل (نسل ۶) ۶۱ پوند گرانتر است.

از نظر قدرت و گشتاور، ویژگیهای موتور ۱۵۰۰ جدید مثل موتور ۱۷۲۵ به نظر می رسد و در محدوده ی دور ۱۰۰۰  تا ۶۰۰۰ کار می کند.حداکثر گشتاور تقریبا در وسط این محدوده به دست می آید. هر دو موتور جدید نسبت به موتور ۱۶۰۰ قدیمی میل بیشتری به دور گرفتن دارند و با توجه به اینکه ضریب دنده های گیربکس و دیفرانسیل تغییری نکرده، حداکثر سرعت در تمام دنده ها افزایش یافته است.

هیلمن مینکس چندین سال مجهز یه یک موتور ۱۶۰۰ با ۳ یاتاقان ثابت و ۵۳ اسب قدرت بود اما در ۱۸ ماه اخر تولیدش از یک ورژن موتور ۱۷۲۵ با قدرت ۵۸٫۵ اسب بخار نیرو می گرفت.

در مقایسه با دو موتور قبلی که هر دو ۸۶ پاوند فوت گشتاور داشتند، موتور ۱۵۰۰ جدید ۶۰ اسب بخار قدرت و ۸۰٫۵ پاوند فوت گشتاور تولید می کند. انتظار می رود این کاهش گشتاور باعث کاهش شتاب و کشش این ماشین جدید شود ولی با وجودی که کشش این ماشین نسبت به هیلمن مینکس ۱۷۲۵ مقداری کمتر شده، این تغییر اصلا به چشم نمی اید. به خاطر وزن کمتر و توان بیشتر موتور، در واقع زمانهای شتاب از حالت سکون نسبت به قبل بهتر شده است.

 

نسبتا بزرگ

هیلمن مینکس قبلی نسبتا بزرگ به نظر می رسید و وزن خالصش اندکی بیشتر از یک تن بود. مینکس جدید بیش از ۵۰ کیلو سبکتر است و نسبت نیرو به وزن بهتر باعث می شود زمان ۰  تا ۶۰ مایل ۱۷٫۸ ثانیه به جای ۱۸٫۶ ثانیه و زمان ۴۰۰ متر ۲۰٫۹ ثانیه به جای ۲۱٫۱ ثانیه به دست بیاد (زمان ۰  تا ۶۰ مایل و ۴۰۰ متر برای هانتر ۱۷۲۵ با گیربکس ۵ دنده به ترتیب ۱۴٫۶ و ۱۹٫۶ ثانیه است). در مقایسه با هیلمن مینکس ۱۷۲۵ قبلی، حداکثر سرعت نیز بیشتر شده است.

حداکثر سرعت به طور میانگین به ۸۳ مایل بر ساعت و در بهترین حالت به ۸۶ مایل بر ساعت می رسد (برای مینکس نسل ۶ به ترتیب ۸۲ و ۸۴ مایل بر ساعت بود)

هیلمن مینکس جدید فقط در دنده چهار نمی تواند با مینکس قدیم برابری کند، مثلا زمان ۴۰  تا ۶۰ مایل در دنده چهار برای مینکس جدید ۱۳٫۶ ثانیه است که برای مینکس قدیم ۱۲٫۲ ثانیه بود. تفاوت چشمگیری در شتاب گیری با دنده های بهینه بین مینکس جدید و قدیم وجود ندارد.

  • دنده‌های بهینه

زمان ۳۰  تا ۷۰ مایل با دنده های بهینه برای مدل جدید ۲۳٫۹ ثانیه و برای مدل قدیم ۲۴٫۲ ثانیه است. بنابراین این کاهش ۲۰۰ سی سی در حجم موتور کم و بیش احساس نمی شود و موتور جدید مزیت بزرگ اقتصادی تر بودن را دارد.

مصرف بنزین در سرعتهای ثابت کمتر شده است و در بزرگراه با سرعت ۷۰ مایل بر ساعت، در مقایسه با مدل قدیم که با هر گالن بنزین فقط ۲۴٫۲ مایل مسافت طی می کرد مینکس جدید با هر گالن بنزین ۲۷٫۴ مایل مسافت طی می کند.

در کل بازدهی موتور جدید نسبت به موتور قدیم در یک سطح است و در حین تست مدل جدید بارها به رقم ۲۸ مایل به ازای هر گالن دست پیدا کرد در حالی که با مینکس ۱۷۲۵ قدیم در بهترین حالت حدودا به رقم ۲۵ مایل به ازای هر گالن رسیدیم.

مدل جدید به کاربراتور Stromberg CD مجهز شده است و با وجودی که هنوز موقع سرد بودن موتور باید از ساسات استفاده شود، زمان گرم شدن موتور نسبت به مدل قبلی که کاربراتور Zenith داشت خیلی کوتاهتر شده است و این قضیه احتمالا در کاهش مصرف سوخت تاثیر داشته است.

پشت فرمان

راننده بلافاصله وزن کمتر مینکس جدید را حس می کند زیرا مانور دادن با مدل جدید نسبت به مدل قدیم نیاز به تلاش کمتری دارد. به خصوص فرمان خیلی نرمتر شده است و به لطف محل استقرار واقعا عالی صندلی راننده و چیدمان خیلی خوب دکمه ها و سوییچها، اکنون مینکس جدید ماشینی است که استفاده از ان بسیار اسان است.

فاصله ی قفل  تا قفل فرمان افزایش یافته است و قطر چرخش ماشین به اندکی بیش از ۳۰ فوت (۹٫۱ متر) رسیده است. تعجب اور است که هیلمن مینکس اکثر مواقع بدون نیاز به جلو و عقب رفتن‌های مکرر وارد فضای پارک می شود.

وقتی ماشین در حال حرکت است، تاخیر در عکس العمل فرمان اندکی احساس می شود ولی این تاخیر انقدر زیاد نبود که باعث ازار راننده های ما شود و احتمالا اکثر راننده ها حتی متوجه این تاخیر نمی شوند.

توانایی مینکس جدید در عبور از پیچها نسبت به مدل قبلی که تمایل زیادی به Understeer داشت، پیشرفت بزرگی داشته است. البته مدل جدید هم هنوز کمی تمایل به Understeer دارد.

سطح جاده هر طور که باشد مینکس سواری ساکت و ارامی دارد و اصلاحات انجام شده در سیستم تعلیق مینکس جدید بسیار چشمگیر است. فقط در جاده های ناهموار خاصی صدای زوزه ی تایرها شنیده می شود. بقیه اوقات سواری ماشین رضایتبخش بود و هیچ تکانی نداشت. فنرهای نرم داخل صندلیها که نسبت به تکانهای ناگهانی عکس العملی ندارند، به ثابت نگه داشتن سرنشینان روی صندلیها و حفظ راحتی انها کمک می کنند.

  • حالت مطلوب

پدالها در محل مطلوبی قرار گرفته اند و شکل بالشتک صندلی طوری است که مزاحم حرکت پاها هنگام استفاده از پدالها نمی شود. کلاچ نرم است (نیاز به ۳۰ پاوند نیرو دارد) و ارام و پیوسته درگیر می شود. ترمز دستی به راحتی در سرازیری ماشین را نگه می داشت و بالا کشیدن اهرم قطور ترمز دستی که در سمت راست صندلی راننده است نیاز به نیروی زیادی نداشت.

دیسک ترمزهای بزرگ جلو که بدون بوستر کار می کنند به نظر نمیاد از سرعتهای پایین قدرت توقف خوبی داشته باشند و طی ترمزهای متوالی از سرعت ۶۲ مایل که برای تست سنجش افت قدرت ترمز انجام دادیم، نیروی لازم روی پدال ترمز برای توقف ماشین فقط اندکی افزایش یافت.

برای دستیابی به حداکثر میزان شتاب منفی برای توقف ماشین در زمین خشک نیاز به ۱۰۰ پاوند نیرو روی پدال ترمز بود ولی در زمینهای خیس فقط با ۷۵ پاوند نیرو روی پدال ترمز یکی از چرخهای عقب خیلی زود قفل کرد. با این وجود برای استفاده در شرایط عادی عملکرد ترمزها عاری از هرگونه خطاست.

گیربکس عالی Rootes عملکرد مثبتی دارد و تمام ۴ دنده آن سنکرونیزه هستند. فاصله ی بین ضریب دنده ها یکنواخت است. قبل از اینکه موتور از نفس بیفتد سرعت در دنده ۳ حدودا به ۶۵ مایل بر ساعت می رسد و با دنده ۴ از سرعت ۲۰ مایل بر ساعت خیلی روان و راحت دور می گیرد.

ضرایب کل (ضریب کل = ضریب دنده ضربدر ضریب دیفرانسیل) نسب تا سبک هستند و به نظر می رسد کروز با سرعت ۷۰ مایل بر ساعت خیلی راحت است، در حالی که هنوز ۱۰ مایل یا بیشتر باقی مونده ولی افزودن این ۱۰ مایل اخر نسب تا به کندی صورت می گیرد.

  • پنجره‌های ثابت مثلثی

بدون شک به لطف پنجره های مثلثی ثابت جلو صدای باد در حال حرکت کم است ولی صدای موتور در دورهای بالا کم کم به داخل اتاق نفوذ می کند. صدای پروانه ی موتور و زوزه ی خفیفی از گیربکس و همچنین صدایی از قسمت سوپاپها قابل شنیدن است ولی هیچ کدام از این صداها به اندازه ی مدلهای قبل زیاد نیستند. به هر حال موتور ۱۵۰۰ از موتور ۱۷۲۵ قبلی روانتر کار می کند و لرزش قابل توجهی ندارد.

با وجودی که تکیه گاه صندلیهای جلو ثابت هستند، زاویه ی از پیش تنظیم شده از نظر تسترهای ما زاویه ی درستی بود و نیازی به تغییر دادن نداشت. سه تکیه گاه ارنج که روی درهای هانتر است در مینکس حذف شده است و تسترهای ما زیر سیگاری های مینکس را به خاطر کوچک بودن بیش از اندازه مورد انتقاد قرار دادند. به نظر می امد افتابگیرها هنگامی که از انها استفاده نمی شد خوب روی سقف سر جای خود قرار نمی گرفتند و در ماشین مورد ازمایش به دلایلی کلید در صندوق عقب از نظر شکل و ظاهر با کلید درهای دیگر و کلید استارت یکی بود که این موضوع مکررا باعث گیج شدن ما می شد.

  • مورد تحسین

در تستهای قبلی که از هیلمن هانتر و هیلمن Vogue جدید انجام دادیم، بخاری و سیستم تهویه با دریچه های قابل تنظیم مورد تحسین ما بود. نصب این سیستم روی مینکس مشابه دو مدل دیگر است. حتی وقتی در یک روز سرد و مرطوب هنگامی که ماشین پارک بود عمدا با ها کردن روی پنجره های ماشین از داخل روی شیشه ها مه ایجاد کردیم، بعد از یک مایل رانندگی مه گرفتگی روی شیشه ها به سرعت از بین رفت و دید به بیرون کاملا واضح شد.

عملکرد کیلومترشمار و مایل سنج بسیار دقیق بود. اهرم چند منظوره ی روی ستون فرمان که کاربردهای زیادی داشت بسیار مورد پسند ما بود. کف صندوق عقب کفپوش پلاستیکی نصب شده و زاپاس در دیواره صندوق جاسازی شده  تا بدون به هم ریختن قسمت زیادی از محتویات صندوق بتوان ان را خارج کرد.

به عنوان جایگزینی برای هیلمن مینکس نسل ۶، مینکس جدید از هر لحاظ پیشرفت بزرگی به حساب می اید. به عنوان نمونه ی ارزانتر هانتر جدید، مینکس در برابر مبلغ پرداختی ارزش بالایی دارد و تمام تواناییهای هانتر تقریبا به همان خوبی در مینکس وجود دارد. این مدل در کلاس سدانهای ۱٫۵ لیتری در امتیازهای اصلی مثل عملکرد، مصرف سوخت و قیمت کاملا خودنمایی می کند.

موتور:

۴ سیلندر خطی OHV با حجم ۱۴۹۶ سی سی و نسبت تراکم ۸٫۴ به یک

قطر سیلندر = ۸۱٫۵ میلی متر

کورس پیستون = ۷۱٫۶ میلی متر

سیستم سوخت رسانی = کاربراتور Stromberg CD

حداکثر توان ۶۰ اسب بخار در دور ۴۸۰۰ 

حداکثر گشتاور ۱۰۹ نیوتن متر در دور ۲۶۰۰

 

 

گیربکس ۴ دنده دستی با ضرایب زیر:

دنده یک = ۳٫۵۵

دنده دو = ۲٫۱۴

دنده سه = ۱٫۳۹

دنده چهار = ۱٫۰۰

دنده عقب = ۳٫۵۷

ضریب دیفرانسیل = ۳٫۸۹

حداکثر سرعت در دنده ها:

دنده یک = ۵۰ کیلومتر بر ساعت در دور ۵۹۰۰ 

دنده دو = ۷۷ کیلومتر بر ساعت در دور ۵۹۰۰

دنده سه = ۱۱۹ کیلومتر بر ساعت در دور ۵۹۰۰

دنده چهار = ۱۳۸ کیلومتر بر ساعت در دور ۴۹۵۰ 

وزن خالص = ۹۵۸ کیلوگرم

سیستم تعلیق جلو:

مستقل، مک فرسون، فنرهای مارپیچ، میله ضد غلتش، کمک فنرهای تلسکوپی

سیستم تعلیق عقب:

اکسل Live، فنرهای شمش، کمک فنرهای تلسکوپی

ترمز:

جلو دیسکی (قطر ۹٫۶ اینچ = ۲۴۳ میلی متر) – عقب کاسه ای (قطر ۹٫۰ اینچ = ۲۲۸ میلی متر)

تایرهای دانلوپ C41 تیوبلس با سایز ۱۳-۵٫۶۰

ظرفیت باک = ۴۵٫۵ لیتر

قیمت ماشین = ۷۳۳ پوند انگلیس

نتایج تست:

  • شتاب:

۰  تا ۳۰ مایل (۴۸٫۲ کیلومتر) = ۴٫۹ ثانیه

۰  تا ۴۰ مایل (۶۴٫۳ کیلومتر) = ۷٫۷ ثانیه 

۰  تا ۵۰ مایل (۸۰٫۴ کیلومتر) = ۱۲٫۰ ثانیه

۰  تا ۶۰ مایل (۹۶٫۵ کیلومتر) = ۱۷٫۸ ثانیه

۰  تا ۷۰ مایل (۱۱۲٫۶ کیلومتر) = ۲۸٫۸ ثانیه

۰  تا ۸۰ مایل (۱۲۸٫۷ کیلومتر) = ۵۲٫۶ ثانیه

  • زمان و سرعت طی مسافت ۴۰۰ متر:

۲۰٫۹  ثانیه با سرعت ۶۴ مایل بر ساعت (۱۰۲٫۹ کیلومتر بر ساعت)

  • زمان و سرعت طی مسافت ۱۰۰۰ متر:

۴۰٫۲  ثانیه با سرعت ۷۷ مایل بر ساعت (۱۲۳٫۸ کیلومتر بر ساعت)

 

حداکثر سرعت = ۱۳۸ کیلومتر بر ساعت در دور ۴۹۵۰

  • کشش:

۱۰  تا ۳۰ مایل در دنده یک = ۴٫۳ ثانیه

۱۰  تا ۳۰ مایل در دنده دو = ۵٫۲ ثانیه

۲۰  تا ۴۰ مایل در دنده دو = ۵٫۴ ثانیه

۱۰  تا ۳۰ مایل در دنده سه = ۸٫۳ ثانیه

۲۰  تا ۴۰ مایل در دنده سه = ۷٫۹ ثانیه

۳۰  تا ۵۰ مایل در دنده سه = ۷٫۹ ثانیه

۴۰  تا ۶۰ مایل در دنده سه = ۹٫۹ ثانیه

 

 
منبع: رگلاژ
ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها