کد خبر : 2925

مرسدس بنز SL چه بود و چه شد؟

مرسدس بنز SL چه بود و چه شد؟

امروزه تعداد محدودی از خودروها هستند که از زمان معرفی اولین نسل آن‌ها بیش از 6 دهه گذشته باشد؛ مرسدس بنز کلاس SL یکی از همین خودروهای با اصل و نسب است. سال 1954 بود که مرسدس از مدل 300SL گالوینگ (Gullwing) رونمایی کرد، خودرویی با درهای خاص و پیشرانه 6 سیلندر خطی استثنائی با 3.0 لیتر حجم. این مدل استثنائی در آن زمان توانست توجه هر کسی که کوچکترین علاقه ای به خودرو داشت، را به خودش جلب کند.

به گزارش خودروتک، اکنون 65 سال از معرفی 300SL گالوینگ می گذرد و مدل فعلی SL هنوز هم با قدرت تقریبی 600 اسب بخار در مدل AMG، جذابیتش را حفظ کرده است. اما نکته جالب اینجاست که در طول مدت این 65 سال، تمام شش نسل SL جذاب و فوق العاده بوده‌اند. حتی در دهه 70 میلادی که خودروسازان به‌دلیل سخت‌گیری‌ها در زمینه آلایندگی و مصرف سوخت تحت فشار بودند، مدل SL کماکان گزینه‌ای جذاب برای علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت محسوب می‌شد.

نسل اول: از سال 1954 تا 1962

مرسدس بنز SL ابتدا با دو مدل زیر پا به دنیای خودروهای اسپرت گذاشت:

  • مدل 300SL با کد W198
  • مدل 190SL با کد W121

البته بیشتر مدل 300 بود که مورد توجه قرار گرفت که دلیل آن نیز کاملاً مشخص است: زمانی که این مدل در سال 1954 رونمایی شد، استفاده از "بال" به‌جای در در آن بسیار جلب توجه کرد، اما مهم‌تر از آن حداکثر سرعتی معادل با 257 کیلومتر برساعت بود، رقمی که حتی امروزه نیز به عنوان حداکثر سرعت یک خودرو کم نیست و مدل 300 را در زمان خودش به سریع‌ترین خودروی تولید انبوه جهان تبدیل کرد.

مرسدس بنز فقط چیزی در حدود 3,200 دستگاه از مدل افسانه‌ای 300 را به تولید رساند که آن را به خودرویی بسیار کمیاب و با ارزش تبدیل کرده است. جالب است بدانید یک دستگاه از این مدل کمیاب در ایران نیز وجود دارد.

اگرچه مدل 190 هم همانند مدل 300 ظاهری جذاب و خاص داشت، اما در این مدل پیشرانه 6 سیلندر قدرتمند جای خود را به قلب 4 سیلندر با قدرتی متوسط داده بود و به‌دلیل اینکه 190 یک خودرو رودستر بود، از درهای گالوینگ بی‌بهره بود. برخلاف مدل 300 که در تعداد بسیار محدودی تولید شد، مرسدس چیزی در حدود 26,000 دستگاه از مدل 190 را به تولید رساند، اما با این حال هنوز هم این مدل بسیار ارزشمند بوده و طرفداران خاص خودش را در میان علاقه‌مندان به مدل‌های کلاسیک مرسدس بنز دارد.

نسل دوم: از سال 1963 تا 1971

نسل دوم SL که با کد W113 شناخته می شود، نسبت به مدل 300SL کمی متفاوت بود. نسل دوم این خودرو کماکان یک خودروی اسپرت کوچک و جذاب بود، اما مدل‌ های 300 و 190 از نسل اول یک کوپه و رودستر قدرتمند محسوب می‌شدند.

نسخه اولیه نسل دوم SL مدل 230SL بود که در سال های آخر تولید این نسل به مدل 280SL هم ارتقا پیدا کرد. این خودرو که فاصله محوری کمی داشت، در دهه 60 میلادی یکی از بهترین خودروها در زمینه قابلیت‌های دینامیکی محسوب می‌شد. پیشرانه شش سیلندر خطی این نسل با حجم کم که در نهایت به 2.8 لیتر رسیده بود، به اندازه پیشرانه 300SL از نسل اول قدرتمند نبود. حداکثر قدرت نسل دوم SL با وزن تقریبی 1300 کیلوگرم به 168 اسب بخار می رسید.

نسل سوم: از سال 1971 تا 1989

اگر با مدل های کلاسیک مرسدس بنز آشنایی داشته باشید، حتماً می دانید که این نسل با کد R107 شناخته می شود. این نسل به مدت 18 سال تولید می شد و همین موضوع آن را به سلطان طول عمر در میان تمامی نسل های SL تبدیل کرده است.

اما موضوع به همین جا ختم نمی شود، چرا که نسل سوم SL پس از مدل مشهور کلاس G، بیشترین طول عمر را برای یک نسل در میان تمامی مدل‌های مرسدس بنز در طول تاریخ دارد. در طی این 18 سال، نسل سوم SL با تغییرات متعددی همراه بود. به‌عنوان مثال می‌توان به معرفی یک پیشرانه هشت سیلندر V شکل اشاره کرد که حجم آن از 3.5 لیتر شروع شده و به 5.6 لیتر می رسید.

با وجود ابعاد و وزن زیاد، این نسل علاقه‌مندان زیادی داشت و حتی هنوز هم برخی آن را یکی از جذاب‌ترین نسل‌های SL می‌دانند. این خودرو با پیشرانه هشت سیلندرِ V شکل با 5.0 لیتر حجم، می‌توانست قدرتی بیش از 240 اسب بخار تولید کند که آن را به خودرویی سریع تبدیل کرده بود.

نسل چهارم: از سال 1989 تا 2001

پس از حدود 20 سال و 3 نسل که می‌توان پیشرفت آن‌ها را محدود و تدریجی دانست، علاقه‌مندان به مرسدس برای یک تحول اساسی در نسل چهارم SL آماده بودند و مرسدس نیز آن‌ها را ناامید نکرد.

نسل چهارم SL با کد R129 شناخته می شود و سبک طراحی آن به گونه‌ای است که خطوط شکسته کمتری داشته و ظاهری مدرن دارد. همچنین مرسدس در این خودرو انواع تکنولوژیهای مختلف را به کار بست که به‌طور مثال می‌توان به برف پاک‌کن اتوماتیک، صفحه نمایش LCD برای سیستم تهویه مطبوع و ضربه‌گیرهای فعال برای سیستم تعلیق اشاره کرد. این آپشن‌ها برای آن زمان بسیار مدرن بودند و سال‌ها طول کشید تا خودروهای دیگر به چنین آپشن‌هایی مجهز شوند.

اما نسل چهارم SL یک تغییر اساسی دیگر نیز داشت: اگرچه این خودرو به‌عنوان یک خودروی اسپرتِ لوکس شناخته می‌شد، اما به لطف تقویت‌های انجام شده توسط بخش AMG و پیشرانه‌های 12 سیلندرِ V شکل، R129 یک پله به سوپراسپرت بودن نزدیکتر شد. بخش AMG برای این خودرو مدل SL55 را عرضه می‌کرد که می‌توانست 349 اسب بخار قدرت تولید کند و از نظر پرفورمنس توانایی رقابت با بسیاری از خودروهای اسپرت ایتالیایی را داشت.

نسل پنجم: از سال 2001 تا 2011

در نسل پنجم این خودرو به لطف تقویت‌های بخش AMG، عرضه نسخه‌های بسیار سریعی از SL آغاز شد. همچنین علاوه‌بر بهره‌مندی از تکنولوژی‌های مختلف، این نسل برای تحمل قدرت بیشتر با افزایش طول و عرض همراه بود. علاوه‌بر تیپ‌های معمولی که قیمت کمتری داشتند، این خودرو در نسخه‌های ویژه نیز عرضه می‌شد که آن را به یک کوپه خاص آلمانی تبدیل کرده بود.

تقویت‌های بخش AMG نسل پنجم SL را به یک خودروی اسپرت خشن تبدیل کرده بود. AMG مدل SL65 سری بِلَک (Black Series) را برای نسل پنجم این خودرو عرضه می‌کرد که به لطف پیشرانه 12 سیلندرِ V شکل به همراه دو توربوشارژر، می‌توانست حداکثر 661 اسب بخار قدرت تولید کند. اگر فرض کنیم که این کوپه خشن هنگام حرکت هرزگردی نکند، چنین قدرتی می‌توانست این خودرو را در کمتر از 4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر برساعت برساند.

نسل ششم: از سال 2011 تاکنون

درست است که مرسدس بنز SL در طی این سال‌ها از نظر پرفورمنس و تکنولوژی پیشرفت قابل توجهی داشته است، اما این پیشرفت‌ها باعث ایجاد نقاط ضعفی نیز برای این خودروی اسپرت شده است. به‌طور مثال، قیمت مرسدس بنز AMG مدل SL63 از 154,450 دلار آغاز می شود و وزن این خودرو هم به بیش از 1.8 تن می‌رسد. درست است که دیگر مرسدس بنز SL همانند گذشته یک خودروی اسپرت سبک وزن نیست، اما این بدین معنی نیست که SL عملکرد ضعیفی دارد.

یکی از تکنولوژی‌های به‌کار رفته در نسل ششم این خودروی اسپرت آلمانی که با کد R231 شناخته می‌شود، قابلیت تنظیم میزان نرمی سیستم تعلیق است که البته سبب افزایش وزن SL هم شده است. با مرسدس بنز AMG مدل SL63 می‌توانید به‌لطف قدرتی معادل با 577 اسب بخار، شتاب‌گیری فوق‌العاده‌ای را تجربه کنید. علاقه‌مندان این برند آلمانی سخت در انتظار رونمایی از نسل جدید SL هستند.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها